Gå til innhold

Hvem er dine (norske) favorittforfattere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var en drøy påstand at Hamsun og Bjørnstierne er oppskrytt syns jeg, men du om det.

Jeg leser alt for lite norsk litteratur, og har ingen klare favoritter som jeg kommer på nå.

Hvorfor er det en drøy påstand? Det er jo min mening?

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

11

• favn

4

• Mrs. Wallace

3

• Babette

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hamsun er vel for f*** ikke oppskrytt. Han har skrevet MYE svært bra. Jeg er litt fristet til å si at Ambjørnsen er oppskrytt. Saaby Christensen derimot er god. Men jeg må vel innrømme at jeg har lest mest fra eldre forfattere, så jeg kjenner ikke så godt til "de nyere".

Hehe. Visste den påstanden ville engasjere ;) Men jeg liker ikke Hamsun, altså. Han er pretensiøs. Historiene kan være så brilliante de vil, når skrivestilen hans er dårlig.

Men det er jo bare min mening... ;)

Gjest LucySky
Skrevet

Av de gamle leser jeg Alexander Kielland om igjen med jevne mellomrom, det gjelder også Sigrid Unset og Cora Sandel.

Av de nyere: Ola Bauer (eneste som har fått til å skrive en god, politisk roman ("Rosapenna"), Liv Køltzow, Annie Riis (poet), Espen Haavardsholm, Bjørn Aamot (poet)Arne Ruste (poet),Edvard Hoem (den siste var flott, "Historien til min far og min mor", Ragnar Hovland som er norges morsomste og særeste, osv osv

Skrevet

Unni Lindell og Karin Fossum liker jeg. Elsker krim..

Skrevet

Nå har ikke lest så mye bøker de siste årene, men Lars Saabye Christensen, Erlend Loe, Anne Karin Elstad er blant noen favoritter

Skrevet

Hehe. Visste den påstanden ville engasjere ;) Men jeg liker ikke Hamsun, altså. Han er pretensiøs. Historiene kan være så brilliante de vil, når skrivestilen hans er dårlig.

Men det er jo bare min mening... ;)

Mulig, bare mulig Hamsun kan kritiseres for noe, men når du sier at 'skrivestilen er dårlig' skyter kritikken hinsides denne verden i alle fall.

Jeg vil rett og slett provosere deg ved å si at det du sa der, er komisk. På verdensbasis er det alminnelig enighet om at Hamsun ruver når det gjelder å beherske språket og å skrive som en halvgud. Selv koketterte han og kalte det 'sproglige lykketræf'.

Saabye Christensen er bra, men ikke halvveis Hamsun engang. Og hvordan du greier å få middelmådige Ambjørnsen til å være en forfatter som skriver bedre enn Hamsun, er en gåte.

Annonse

Skrevet

Mulig, bare mulig Hamsun kan kritiseres for noe, men når du sier at 'skrivestilen er dårlig' skyter kritikken hinsides denne verden i alle fall.

Jeg vil rett og slett provosere deg ved å si at det du sa der, er komisk. På verdensbasis er det alminnelig enighet om at Hamsun ruver når det gjelder å beherske språket og å skrive som en halvgud. Selv koketterte han og kalte det 'sproglige lykketræf'.

Saabye Christensen er bra, men ikke halvveis Hamsun engang. Og hvordan du greier å få middelmådige Ambjørnsen til å være en forfatter som skriver bedre enn Hamsun, er en gåte.

Jeg vet at han er berømt for en fantastisk skrivestil, men jeg liker den rett og slett ikke. Det er jo ikke komisk når det er snakk om smak og behag :)

Ambjørnsen er slettes ikke bedre enn Hamsun, men jeg liker bøkene hans av andre grunner. De er slappe-av-i-senga-bøker, slike man kan lese rett før leggetid og aldri bli liggende og gruble på ;)

Saabye Christensen er i mine øyne et geni og skriver ti ganger bedre enn Hamsun. Men det er jo bare i følge min smak :)

Skrevet

Leser ikke mye på norsk....

Men leste en gang Amazon-trilogien av Ingvar Ambjørnsen, så da blir det vel han da...

Skrevet

Jeg leser ganske mye norske bøker; det aller meste jeg leser er skrevet av norske forfattere, tror jeg. Av klassikerene foretrekker jeg Sigrid Undset.

Nyere: Per Petterson, Gunnar Staalesen, Åsne Seierstad (jeg liker veldig godt dokumentarromaner). Og sikkert mange andre. Gro Dahle/Svein Nyhus i barneavdelingen.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg leser ganske mye norske bøker; det aller meste jeg leser er skrevet av norske forfattere, tror jeg. Av klassikerene foretrekker jeg Sigrid Undset.

Nyere: Per Petterson, Gunnar Staalesen, Åsne Seierstad (jeg liker veldig godt dokumentarromaner). Og sikkert mange andre. Gro Dahle/Svein Nyhus i barneavdelingen.

Åsne Seierstad ja, At jeg kunne glemme henne.

Skrevet

Jeg er veldig glad i Finn Carlings bøker (han har skrevet drøssevis). Også Jens Bjørneboe er et "must".

Ellers er Tarjei Vesaas fantastisk, ikke minst "Fuglane" anbefaler jeg alle å lese, den gjorde et dypt og smertefullt inntrykk på meg. Det samme med "Is-slottet"!

Av kvinner har jeg lest mye av Ebba Haslund og av Herbjørg Wassmo. Av sistnevnte syns jeg trilogien om Tora (Huset med den blinde glassveranda osv) var fantastisk, men jeg har ikke noe særlig likt de andre bøkene hennes.

Skrevet

Jeg begriper ikke at det går an å mene at Hamsun er oppskrytt, men deg om det:-)

Han er i alle fall en av mine klare favoritter. Jeg liker også Bjørneboe, Agnar Mykle, Johan Borgen, Amalie Skram og Cora Sandel, for å nevne noen.

Jeg har dessverre ikke så mye peiling på nyere norske forfattere. Saabye Christensen skriver bra, men Erlend Loe og Invar Ambjørnsen synes jeg ikke så mye om. Greit nok, men ikke noe mer.

Skrevet

Jeg begriper ikke at det går an å mene at Hamsun er oppskrytt, men deg om det:-)

Han er i alle fall en av mine klare favoritter. Jeg liker også Bjørneboe, Agnar Mykle, Johan Borgen, Amalie Skram og Cora Sandel, for å nevne noen.

Jeg har dessverre ikke så mye peiling på nyere norske forfattere. Saabye Christensen skriver bra, men Erlend Loe og Invar Ambjørnsen synes jeg ikke så mye om. Greit nok, men ikke noe mer.

De er helt greie, ja, men ikke noe mer :) Når jeg sier favoritt, så mener jeg ikke de som er mest talentfulle. Heller de jeg helst leser :)

Jeg kan ikke forsvare at jeg ikke liker Hamsun, da det er smak og behag og ikke kan diskuteres noe videre :)

Annonse

Skrevet

Nå for tida er det Anne B. Ragde. Ingen over og ingen ved siden.

Men jeg har også stor sans for Lars Saabye Christensen. Og mange andre.

Og en litt absurd fyr ved navn Gunnar Lunde.

Er det noen andre som liker ham? Jeg synes han er morsom.

Tror det er lenge siden han har utgitt noe.

Skrevet

Ja.

Den gutten kan jo skrive god krim også. Har du lest "Alle elsker en hodeløs kvinne" og "Turneren"? De er virkelig gode. Krim blir best når selve plottet backes opp av god menneske - og miljøskildring.

Skrevet

Nå for tida er det Anne B. Ragde. Ingen over og ingen ved siden.

Men jeg har også stor sans for Lars Saabye Christensen. Og mange andre.

Og en litt absurd fyr ved navn Gunnar Lunde.

Er det noen andre som liker ham? Jeg synes han er morsom.

Tror det er lenge siden han har utgitt noe.

Jeg har ikke hørt om han. Hva har han skrevet? Du har forresten god smak :)

Skrevet

Jeg har ikke hørt om han. Hva har han skrevet? Du har forresten god smak :)

Det spesielle med Gunnar Lunde, er at han ofte er seg selv i bøkene, dvs. den litt mislykkede forfatteren Gunnar Lunde fra Sandnes.

"Tørk tårene, knytt nevene" er en tittel jeg kommer på i farten. Men hvis du tar en kikk på biblioteket, vil du ofte oppdage at bøkene av Gunnar Lunde er lite utlånt.

Skrevet

Det spesielle med Gunnar Lunde, er at han ofte er seg selv i bøkene, dvs. den litt mislykkede forfatteren Gunnar Lunde fra Sandnes.

"Tørk tårene, knytt nevene" er en tittel jeg kommer på i farten. Men hvis du tar en kikk på biblioteket, vil du ofte oppdage at bøkene av Gunnar Lunde er lite utlånt.

Leste ei bok av ham for mange år siden og likte den godt.

Skrevet

Jeg har mange favoritter, men den desidert mest undervurderte norske forfatteren er Gerd Branteberg.

Skrevet

Åh, glemte Odd Eidem.

Hans flanerier er absolutt geniale! ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...