Gå til innhold

Hvem er dine (norske) favorittforfattere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det spesielle med Gunnar Lunde, er at han ofte er seg selv i bøkene, dvs. den litt mislykkede forfatteren Gunnar Lunde fra Sandnes.

"Tørk tårene, knytt nevene" er en tittel jeg kommer på i farten. Men hvis du tar en kikk på biblioteket, vil du ofte oppdage at bøkene av Gunnar Lunde er lite utlånt.

Da skal jeg sjekke han ut neste gang jeg er innom biblioteket :)

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

11

• favn

4

• Mrs. Wallace

3

• Babette

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har mange favoritter, men den desidert mest undervurderte norske forfatteren er Gerd Branteberg.

Hvordan er hun?

Skrevet

Sigrid Undset av de gamle, og Jan Kjærstad av de nyere (men jeg er ikke så begeistret for Jonas Wergeland trilogien).

Og Jo Nesbø i krim-genren.

Skrevet

Sigrid Undset av de gamle, og Jan Kjærstad av de nyere (men jeg er ikke så begeistret for Jonas Wergeland trilogien).

Og Jo Nesbø i krim-genren.

Jeg likte veldig godt ungdomsbøkene til Kjersti Scheen, og leste henne da hun begynte å skrive krim også.

Hun er kjempemorsom, mye fleip i krimbøkene.

Skrevet

Gerd Brantenberg, Tove Nilsen, Bergliot Holbek Haff (hjelp åssen staves det?) er mine kvinnelige favoritter akkurat nå.

Skrevet

Gerd Brantenberg, Tove Nilsen, Bergliot Holbek Haff (hjelp åssen staves det?) er mine kvinnelige favoritter akkurat nå.

Takk for tips på kvinnelige forfattere :) Jeg liker for så vidt Tove Nilsen, men hun kan bli litt meningsløs noen ganger. Jeg skal prøve noen av de andre kvinnelige forfatterne som har blitt nevnt i denne tråden, da :)

Annonse

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ambjørnsen og Saabye.

Det er mange gode forfattere i Norge, men disse to skiller seg ut.

Skrevet

Ambjørnsen og Saabye.

Det er mange gode forfattere i Norge, men disse to skiller seg ut.

Jepp :)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Den gutten kan jo skrive god krim også. Har du lest "Alle elsker en hodeløs kvinne" og "Turneren"? De er virkelig gode. Krim blir best når selve plottet backes opp av god menneske - og miljøskildring.

Hei!

Nei, jeg har ikke lest dem.

Disse har jeg lest: Adams dakbok, Bryluppsreisen, Frøken snehvit.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ja. Tror den første boka heter Sølvhammeren.Har du lest noe av Vera Henriksen? Jeg slukte alt jeg kom over fra den kanten mens jeg gikk gravid med minstejenta. (Så hvis de ikke er så bra som jeg sier, så skylder vi bare på hormonene :-)

Jeg lette gjennom bokhylla og fant ikke en enste bok av henne. Det må jeg gjøre noe med.

Skrevet

Hvordan er hun?

Vidunderlig! ;o)

Hun er morsom, poengtert og rørende.

St.Croix-trilogien, som er en oppvekstskildring (og mye, mye mer) har alt. Jeg har lest den fem ganger, minst.

laguna1365380434
Skrevet

Hamsun oppskrytt! :-o

Jeg skal si deg hva som er oppskrytt jeg, det er sånne geniforklarte drittbøker om norsk underlighet og heimstad lengten, som alle prøver å være Johnny Hallbergs "Flommen" (som for øvrig er god, som sin eneste i den genren!) Jeg nevner f.eks Levi Henriksen..Hvorfor kjøper jeg sånt? Jeg skylder mye på Bent Hammer som etter min mening er mye skyld i uvesenet, etter filmer som "Eggs og Salmer fra kjøkkenet"..Der snakker vi oppskrytt! Fy f..! Ting er ikke nødvendigvis bra selvom det er etnisk og underlig..Noe å pugge for både nyere norske forfattere og filmskapere!

Men til saken! Norske forfattere og bøker jeg liker:

Hamsun. Men det gjorde jo ikke du.

Bjørneboe er bra og kan fortsatt vekke den engasjerte 16 åringen i meg! Nåog da.

Ambjørnsen er bare godgutt da! En kan ikke mislike Ambjørnsen,han er fin.

Jeg elsker Trollringen av Sigurd Hoel.

Kjell Askildsen er konge..Thomas F anbefales!

Beatles var selvsagt en stor leseropplevelse da jeg fant den.

Amalie Skram slukte jeg når jeg var yngre..Men jeg lurer litt på om en bør være sånn rundt atten for å virkelig like bøkene hennes? Jeg er ikke SÅ glad i dem lenger.

Jeg likte forøvrig også godt Bergenstriologien til Gunnar Staalesen. Den var koselig og medrivende, og jeg koste meg virkelig da jeg leste dem.

Sånn for eksempel. Det er fine ting gjort av norske forfattere også, men gud hjelpes så mye grus og lite gull. Men nå er jeg sær også da. Jeg liker ikke engang Erlend Loe, jeg synes HAN er oppskrytt:-o

laguna1365380434
Skrevet

Hamsun oppskrytt! :-o

Jeg skal si deg hva som er oppskrytt jeg, det er sånne geniforklarte drittbøker om norsk underlighet og heimstad lengten, som alle prøver å være Johnny Hallbergs "Flommen" (som for øvrig er god, som sin eneste i den genren!) Jeg nevner f.eks Levi Henriksen..Hvorfor kjøper jeg sånt? Jeg skylder mye på Bent Hammer som etter min mening er mye skyld i uvesenet, etter filmer som "Eggs og Salmer fra kjøkkenet"..Der snakker vi oppskrytt! Fy f..! Ting er ikke nødvendigvis bra selvom det er etnisk og underlig..Noe å pugge for både nyere norske forfattere og filmskapere!

Men til saken! Norske forfattere og bøker jeg liker:

Hamsun. Men det gjorde jo ikke du.

Bjørneboe er bra og kan fortsatt vekke den engasjerte 16 åringen i meg! Nåog da.

Ambjørnsen er bare godgutt da! En kan ikke mislike Ambjørnsen,han er fin.

Jeg elsker Trollringen av Sigurd Hoel.

Kjell Askildsen er konge..Thomas F anbefales!

Beatles var selvsagt en stor leseropplevelse da jeg fant den.

Amalie Skram slukte jeg når jeg var yngre..Men jeg lurer litt på om en bør være sånn rundt atten for å virkelig like bøkene hennes? Jeg er ikke SÅ glad i dem lenger.

Jeg likte forøvrig også godt Bergenstriologien til Gunnar Staalesen. Den var koselig og medrivende, og jeg koste meg virkelig da jeg leste dem.

Sånn for eksempel. Det er fine ting gjort av norske forfattere også, men gud hjelpes så mye grus og lite gull. Men nå er jeg sær også da. Jeg liker ikke engang Erlend Loe, jeg synes HAN er oppskrytt:-o

Forøvrig har jeg kjøpt opp igjen masse billig pocket med Andre Bjerke : Døde menn går i land; Nattmennesket, De dødes tjern etc.. Hyggelig å kveile seg i godstolen med! :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...