Gå til innhold

Å flå en fattig stakkar til skinnet, ikke et øre skal de få ha i fred

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fattigdomsgrensen er satt til ca 89 000 kr i inntekt pr år. Med skattekalkulator for 2005 finner jeg at en enslig med 89 000 i inntekt betaler 13 382 kr i skatt.

Er det ikke flåeri å kreve av en som tjener så lite?

Etter husleie på f eks 4500, har stakkaren bare 60 kr pr dag igjen til mat, batterier, OB, lys og varme.

Stakkaren må gå til jobben, månedskort blir for dyrt.

Men er ikke satsene til livsopphold høyere enn det disse har igjen? Da er det ikke mye vits å jobbe?

Skrevet

Jøss, jeg trodde du var mann, også var du kjerring.

Jeg kjenner menn som er "kjerringer" også :-)

Pengesorgene gjelder heldigvis ikke meg.

Jeg kom på dette da jeg så tre som spleisa på en pakke røyk i går.

Skrevet

Livsopphold inkl husleie, strøm etc her i kommunen ville blitt 87-98 000 i året for en enslig, 64 000 for en i et parforhold (dersom samboer ikke tjente penger).

Det ville med andre ord lønne seg for den samboende å jobbe.

Tjener man 89 000 burde man kanskje lete etter en høyere stillingsprosent. Det er jo selvfølgelig ikke så lett når arbeidslivet ikke matcher etterspørselen på fulltidsstillinger.

Det er forøvrig mulig å søke supplerende sosialhjelp for å dekke mellomlegget mellom lønnen og sosialsatsene.

I teorien skal det ikke være mulig å velge å ikke jobbe, slik at sosialsatsene skal dekke livsopphold for de som ikke klarer å få seg arbeid eller av andre grunner ikke KAN jobbe. I praksis er det litt dårlig på det området men forhåpentligvis kommer det seg når disse kontorene etterhvert skal samordnes.

Skrevet

Har de akkurat endret den? For et par mnd siden var det på 109 000 eller noe, uansett så er det ikke fett.

Skrevet

Med så lav inntekt kvalifiserer man jo til sosialstønad, i det minste.

".............................................."

Skrevet

Jeg kjenner menn som er "kjerringer" også :-)

Pengesorgene gjelder heldigvis ikke meg.

Jeg kom på dette da jeg så tre som spleisa på en pakke røyk i går.

"Jeg kom på dette da jeg så tre som spleisa på en pakke røyk i går."

Der har vi jo noe som henger sammen med dårlig råd - uansett hvor lite penger man har, så klarer man å sope sammen nok til røyk. De som har virkelig god råd røyker ikke.

Skrevet

Livsopphold inkl husleie, strøm etc her i kommunen ville blitt 87-98 000 i året for en enslig, 64 000 for en i et parforhold (dersom samboer ikke tjente penger).

Det ville med andre ord lønne seg for den samboende å jobbe.

Tjener man 89 000 burde man kanskje lete etter en høyere stillingsprosent. Det er jo selvfølgelig ikke så lett når arbeidslivet ikke matcher etterspørselen på fulltidsstillinger.

Det er forøvrig mulig å søke supplerende sosialhjelp for å dekke mellomlegget mellom lønnen og sosialsatsene.

I teorien skal det ikke være mulig å velge å ikke jobbe, slik at sosialsatsene skal dekke livsopphold for de som ikke klarer å få seg arbeid eller av andre grunner ikke KAN jobbe. I praksis er det litt dårlig på det området men forhåpentligvis kommer det seg når disse kontorene etterhvert skal samordnes.

Trygdekontoret her er kraftig og offentlig utskjelt for sommel, rot og feil. De ansatte er visst sjelden friskmeldte lenge nok til å rydde opp. Sosialkontoret og den lokale filial av Aetat er ikke det spøtt bedre, så jeg gleder meg til de også skal samarbeide. Ligningskontoret er någet bedre da.

Tror du vi snart blir kvitt dette sinnsykt kompliserte systemet med alle trygder, støtter og pensjoner?

Mange politikere har mumlet om "borgerlønn", dvs en fast sum til alle uformuende og inntekstsløse, som ingen trenger søke om. Alle har jo rett til et minimum likevel. Det er rett og slett så komplisert og konfliktskapende at de offentlig ansatte sykmelder seg.

Jeg syns alle med inntekt under 120 000 må slippe skatt, og at støtteordninger må samordnes tl et grunnbeløp som alle får, og bare de som har fler behov trenger søke.

Skrevet

"Jeg kom på dette da jeg så tre som spleisa på en pakke røyk i går."

Der har vi jo noe som henger sammen med dårlig råd - uansett hvor lite penger man har, så klarer man å sope sammen nok til røyk. De som har virkelig god råd røyker ikke.

En klok herre sa at alle burde sette av et beløp til fornøyelse og laster, uansett hvor lite de har.

Skrevet

Med så lav inntekt kvalifiserer man jo til sosialstønad, i det minste.

Men hvordan forklares slike disposisjoner og skjevheter?

Ta fra den ene og gi til den andre uten noen logikk som jeg kan se.

For meg ser det ut som en familie med sosialkienter, to voksne og to barn får 15 000 kr netto pr mnd. Hvis den ene voksne skulle jobbe, ville h*n normalt ikke få så mye utbetalt.

Skrevet

Trygdekontoret her er kraftig og offentlig utskjelt for sommel, rot og feil. De ansatte er visst sjelden friskmeldte lenge nok til å rydde opp. Sosialkontoret og den lokale filial av Aetat er ikke det spøtt bedre, så jeg gleder meg til de også skal samarbeide. Ligningskontoret er någet bedre da.

Tror du vi snart blir kvitt dette sinnsykt kompliserte systemet med alle trygder, støtter og pensjoner?

Mange politikere har mumlet om "borgerlønn", dvs en fast sum til alle uformuende og inntekstsløse, som ingen trenger søke om. Alle har jo rett til et minimum likevel. Det er rett og slett så komplisert og konfliktskapende at de offentlig ansatte sykmelder seg.

Jeg syns alle med inntekt under 120 000 må slippe skatt, og at støtteordninger må samordnes tl et grunnbeløp som alle får, og bare de som har fler behov trenger søke.

Ja, enig. Her i kommunen er det stadig avisoppgslag om de høye behandlingstidene.

3 uker(!) for å få akuttstønad (som er en stønad beregnet på å utbetales i løpet av 2 timer mens man venter på saksbehandling), minst 3 mnd på normal søknad om livsopphold (og starter ikke behandlingen før du faktisk ER inntektsløs, så 3 mnd uten inntekt totalt), og dersom kommunen har dårlig økonomi mister de søknader i opp til 1/2 år av gangen ("hvem er du? du har aldri vært her. Vi har aldri sett søknaden din").

Skrevet

Men hvordan forklares slike disposisjoner og skjevheter?

Ta fra den ene og gi til den andre uten noen logikk som jeg kan se.

For meg ser det ut som en familie med sosialkienter, to voksne og to barn får 15 000 kr netto pr mnd. Hvis den ene voksne skulle jobbe, ville h*n normalt ikke få så mye utbetalt.

Sosialstønaden er jo lavere enn en normal arbeidsinntekt, da. Og for å få vanlig stønad så må man være villig til å ta arbeid som byr seg, gå på jobbsøkerkurs og whatnot.

"............................................"

Skrevet

Ja, enig. Her i kommunen er det stadig avisoppgslag om de høye behandlingstidene.

3 uker(!) for å få akuttstønad (som er en stønad beregnet på å utbetales i løpet av 2 timer mens man venter på saksbehandling), minst 3 mnd på normal søknad om livsopphold (og starter ikke behandlingen før du faktisk ER inntektsløs, så 3 mnd uten inntekt totalt), og dersom kommunen har dårlig økonomi mister de søknader i opp til 1/2 år av gangen ("hvem er du? du har aldri vært her. Vi har aldri sett søknaden din").

Tenk på hvor mye frustrasjon det skaper, og hvor lite hyggelig de har det på jobben, de folka?

Jeg tviler på at noen er tjent med det. Jeg lurer på hva politikerne har tenkt å gjøre med det, det blir bare verre og verre i en temmelig bratt kurve.

I år kom et megasjokk for mange: de får ikke dagpenger mer enn to år, så må de få individstønad, og da får de ikke lov å jobbe deltid. Mange viser seg å ha deltidsjobber, og det er ikke annet å få få mange steder. Mange arbeidsgivere syns det er bedre at 4-6 jobber deltid enn 2-3 faste. Da må de deltidsanssatte slutte å jobbe, eller skaffe fulltid. Uhyre frustrerende. Da slutter de å jobbe, og utgiften for det offentlige tredobles. Sykt.

Skrevet

Sosialstønaden er jo lavere enn en normal arbeidsinntekt, da. Og for å få vanlig stønad så må man være villig til å ta arbeid som byr seg, gå på jobbsøkerkurs og whatnot.

Jeg spurte en nå, og det virker ikke slik i praksis, de blir ikke kursa eller utplassert, i hvert fall ikke i Oslo. Du må opp i 270 000 pr år for å ha igjen 15 000 netto pr mnd, og det er ikke vanlig for folk som fra før er sos klienter. I etatene drukner de i papirer, klager, telefoner og endeløse konflikter i en slik grad at det kollapser snart. En av grunnene til at etater skal slås sammen.

Skrevet

Jeg spurte en nå, og det virker ikke slik i praksis, de blir ikke kursa eller utplassert, i hvert fall ikke i Oslo. Du må opp i 270 000 pr år for å ha igjen 15 000 netto pr mnd, og det er ikke vanlig for folk som fra før er sos klienter. I etatene drukner de i papirer, klager, telefoner og endeløse konflikter i en slik grad at det kollapser snart. En av grunnene til at etater skal slås sammen.

Det varirerer vel fra kontor til kontor. Sist sommer mottok jeg penger fra sosialen i 2 mnd., mellom studielånutbet., og da måtte jeg faktisk argumentere litt for ikke å bli sendt på jobbkurs mens jeg satt og leste til eksamen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...