Gå til innhold

Studielån og eksamen

Gjest Ser mørkt ut med eksamen i år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det man mister studielån for vårsemesteret hvis man skipper en eksamen før jul?

Skrevet

Jeg droppa en til sommeren og tok den til jul, og da fikk jeg stipendet utbetalt etter at den var tatt.

Hvis du dropper den og ikke tar den opp igjen, så mister du den delen som blir omgjort til stipend for akkurat den eksmenen (noen tusen), men ikke noe lån.

_Tror_ jeg da.. Er ikke 100%.

Gjest Zuleika
Skrevet

Så vidt jeg vet kan du få lån, men det blir ikke omgjort til stipend for høstsemestret siden du ikke fullførte det. Dvs. hvis du bruker fire år på tre års opplegg og tar opp lån i alle fire årene så blir bare lånene for de tre normerte årene omgjort til stipend. Resten blir lån.

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Du får omgjort en viss sum av lånet til stipend for hver eksamen du tar. Det betyr at du ikke får det omgjort til stipend før du har tatt eksamen. Det står som lån frem til det.

Skrevet

Som andre sier og antyder her, så mister du ikke noen penger. Men andelen lån i forhold til stipend blir større inntil du tar eksamen.

".............................................."

Gjest staedtler
Skrevet

Jeg tror jeg tolker deg litt annerledes enn de under her. Jeg forstår deg slik at du lurer på om du i det hele tatt kan få noen penger fra Lånekassa neste semester, om du stryker til en eksamen nå?

Svaret er i så fall ja. Du mister retten til studielån om du ligger 60 studiepoeng eller mer etter normert studieprogresjon. Så om du bare ligger noen poeng bak, kan du fortsatt få fullt lån semester.

Men som sagt under, blir mer av pengene fra DETTE semesteret lån, og ikke stipend.

Skrevet

Jeg tror jeg tolker deg litt annerledes enn de under her. Jeg forstår deg slik at du lurer på om du i det hele tatt kan få noen penger fra Lånekassa neste semester, om du stryker til en eksamen nå?

Svaret er i så fall ja. Du mister retten til studielån om du ligger 60 studiepoeng eller mer etter normert studieprogresjon. Så om du bare ligger noen poeng bak, kan du fortsatt få fullt lån semester.

Men som sagt under, blir mer av pengene fra DETTE semesteret lån, og ikke stipend.

Jepp, det var det jeg mente.Vet du hvordan reglene er der om jeg har legeattest på utsatt eksamen? Hvis jeg skipper eksamen til jul ligger jeg etter med 60 studiepoeng, vil jeg da miste studielånet allerede fra over nyttår, eller har jeg en viss tid på meg til å ta de om igjen?

Tusen takk for svar:-)

Gjest staedtler
Skrevet

Jepp, det var det jeg mente.Vet du hvordan reglene er der om jeg har legeattest på utsatt eksamen? Hvis jeg skipper eksamen til jul ligger jeg etter med 60 studiepoeng, vil jeg da miste studielånet allerede fra over nyttår, eller har jeg en viss tid på meg til å ta de om igjen?

Der må jeg melde pass, sorry. Veit bare om du ligger 60 stp. etter, så mister du retten til lån. Hvordan det da blir med legeattest, etc., kan jeg ikke svare på.

Gjest staedtler
Skrevet

Men klarer du ikke i alle fall å hale i land en E, da? Så produserer du i alle fall 10 poeng, og er på trygg grunn i forhold til økonomien neste semester. E funker dårlig på vitnemålet, men forbedre karakteren kan du alltids gjøre seinere.

Hvis du ikke er ordentlig sjuk, da...

Meg1365380063
Skrevet

Jeg fikk sykemelding for to år siden, og da fikk jeg omgjort lånet til stipend den perioden jeg hadde attest for, selv om jeg ikke tok eksamen. Nå fikk jeg sykemelding bare for fire uker, men det er nå i hvert fall noe. Og eksamen tok jeg igjen året etter, og fikk da omgjort enda mer til stipend.

Skrevet

Men klarer du ikke i alle fall å hale i land en E, da? Så produserer du i alle fall 10 poeng, og er på trygg grunn i forhold til økonomien neste semester. E funker dårlig på vitnemålet, men forbedre karakteren kan du alltids gjøre seinere.

Hvis du ikke er ordentlig sjuk, da...

Takk for svar:-)

Skal gjøre et forsøk på ene eksamenen. Mye lesing og desto mindre motivasjon fremover, men hva gjør man ikke for 6000 ekstra på konto et semester til...?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...