Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Først må jeg skryte litt av siden deres den er veldig bra.Vi er ett par som har vært i sammen i 16 år (gift i 8 av de) har fått 2 flotte barn for 7 og 5 år siden.Men det jeg lurte på er om det er mer komplisert for kvinner enn menn å sterelisere seg? Har dette noen bivirkninger? (er det vondt, jeg er en liten pyse serru, hater sykehus å sprøyter å slikt).Men hva gjør mann ikke for den kvinnen mann elsker. Hun har nettopp fjernet en spiral tidligere har hun brukt p-pillen.har jo lest litt på siden her att det er noen som har fått komplikasjoner (legen har kommet til å kutte i tykktarmen bla.)ooopppsssMen det er vell sjelden slikt skjer? (håper jeg)?Er dette en dyr affere? Tar det lang tid?Er det uten bivirkninger av noe slag?mvhen pyse

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209284-prevensjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Den vanligste måte for å sterilisere kvinner er å utføre laparoskopi (kikkhullsoperasjon) i narkose og brenne over egglederne. Det gjøres i full narkose som dagkirurgi med sykmelding i et par dager. Noen steder gjøres det via skjeden/livmoren med et instrument som stenger for egglederne. Sterilisering av kvinnen koster ca 6.000 kroner. Det må anses som definitivt, kan vanskelig gjøres om. Ved angring kan man forsøke prøverørsbehandling. Inngrepet virker ikke inn på hormonproduksjonen eller andre forhold. Det er uhyre sjelden at det er komplikasjoner ved inngrepet.

Mannen steriliseres ved at sædstrengene kuttes over. Det gjøres i lokalbedøvelse med et snitt eller to i pungen. Det koster 1.-2.000 kroner. Han trenger ikke sykmelding. Det er litt lettere å gjøre om hos mannen, men også han må være sikker i sin sak. Det virker ikke inn på hans hormoner, sæden endrer ikke mengde eller utseende. Det kreves ca 10 (tror jeg det var) sæduttømninger før inngrepet er sikkert.

Ved begge inngrep er det risiko for graviditet på noen få promille.

Det er ulikt hvor lang ventetid det er, her får man forhøre seg

Takk for hyggelig uttalelse, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/209284-prevensjon/#findComment-1517623
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...