Gjest kvinne på 36 Skrevet 2. mars 2001 Del Skrevet 2. mars 2001 Ønsker å bli gravid! Hei, jeg har forsøkt siden i fjor sommer å bli gravid. Jeg er 36 år, og har et barn på snart tre år fra før. Jeg har vært gravid to ganger totalt (hadde en spontanabort for fire år siden) Begge ganger ble jeg gravid nesten på første forsøk. (Det tok 2 mnd.) Nå går det ikke så lett. Ifm forsøkene på å bli gravid har jeg noen spørsmål: - for å finne eggløsning, hva er sikrest? Å ta tempen hver morgen, eller bruke ClearBlue testene? - Når er det smartest å ha samleie i forholdt til når testen slår ut? - Vi prøver å ha sameleie en gang pr dag rundt eggløsning, er det for mye eller lite? - jeg har vært en del syk i vinter, streptokokkinfeksjon i halsen og diverse forkjølelser, hva betyr sykdom for evnen til å bli gravid? kan feks soppinfeksjon i skjeden minske sjansene? - Jeg jobber skift: Kan ujevn døgnrytme føre til vanskeligheter ifm å bli gravid? - hvis det går ett år uten at vi lykkes, vet jeg det er vanlig å søke hjelp: Hva skjer da? - Noen sier at når du har fått ett barn, er sjansene for å lykkes igjen store, er de det? hilsen utålmodig mamma 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20933-problemer-med-%C3%A5-bli-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til! Skrevet 2. mars 2001 Del Skrevet 2. mars 2001 Jeg har velidig positiv erfaring med Clear blue. Da vet du akkurat når du har eggløsning. Det står på pakningen når du bør ha samleie. Uansett prøv å slappe av litt, du vet jo at du kan bli gravid! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20933-problemer-med-%C3%A5-bli-gravid/#findComment-90503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Med alderen blir det vanskeligere å bli gravid, det merkes allerede fra 35 år (for kvinnen). Clearblutest gir sikkert utslag, temperatur kan være litt vanskeligere. Clearblutesten slår ut rett før eggløsning og da har man en dag eller to å gå på. Når temperaturen stiger er eggløsning skjedd og det er for sent denne måned. Samleie 2-3 ganger per uke skulle holde, hver dag er ikke nødvendig. Det er 2-3 dager før og selve eggløsningsdagen som gir størst sjanse for graviditet. Sykdom kan generakt sett redusere mulighet for graviditet . Soppinfeksjon betyr ikke noe. De som har fått barn har større mulighet for graviditet igjen. De har "testet systemet". UTREDNING av BARNLØSHET Man starter vanligvis utredning etter ett års forsøk. På kvinnen foretas en underlivsundersøkelse for å utelukke infeksjon. Legen undersøker livmor og eggstokker ved denne undersøkelsen, evt supplerer man med ultralyd. Så undersøker man for eggløsning. Det kan gjøres ved temperaturmåling daglig gjennom en måned, etter eggløsning stiger temperaturen ca en halv grad. Man kan måle progsteron-innholdet (progesteron dannes etter eggløsning) i blodet på 3-7 dager før ventet menstruasjon. Ofte sjekkes også andre hormoner som kan hemme befruktning (prolaktin og stoffskifteforstyrrelser). Egglederne kan undersøkes med røntgen, eller laparoskopi ("Kikkhulsoperasjon") i narkose. Hos mannen vil man undersøke en sædprøve, evt vil man foreta en "etter-samleie-test" hvor man vil se hvordan sædcellene kommer opp i livmorhalsen på kvinnen. Det er en enkel og smertefri undersøkelse. Noen ganger ønsker legen å foreta en undersøkelse av mannen, men det er en spesialistoppgave som en gynekolog foretar. Behandling vil avhenge av funnet, og nesten all behandling kan foretas i "offentlig helsevesen" her i landet. Det er kortere ventetid ved de private sentre, men det er veldig mye dyrere. Noen behandlinger er ikke tillatt i Norge (f.eks. eggdonasjon). For prøverørsbehandling er det en grense på 38 år for behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20933-problemer-med-%C3%A5-bli-gravid/#findComment-91026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.