Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man hører mange historier om barnevernet. Mange rister på hodet over det man leser, og har vanskelig for å tro på alt man hører. Men dette er en historie om hva som kan skje når naboer "hevner" seg mot andre naboer, og sender anonyme brev til barnevernet.

En kvinne på 45 år får plutselig barnevernet på besøk, De tar en hasteundersøkelse fordi de har fått melding om at barnet på 9 år ikke får den omsorg han trenger. De finner intet galt, men foretar allikevel en hastevedtak som innebærer at barnet blir fratatt moren. Politiet kommer og fjerner barnet med makt, naboer står og ser på et barn som skriker, og ser det bli kastet inn i en politibil. Dette skjedde i mai måned.

På lørdag har dette barnet bursdag. Han skal hjem til moren for første gang siden mai mnd. Jeg vet at både mor og barn gleder seg enormt til den store dagen, og hun forteller til meg hvor mye han gleder seg. Hun forteller også at saken snart kommer opp i retten igjen. Hun vant i første rettsinnstans, tapte i andre og nå skal saken opp i tredje. Hun tror at alt skal gå bra.

I går kveld ble hun funnet død. Et naturlig dødsfall, etter det jeg vet. Men er det virkelig det? Alt stress og noen få, ødeleggende naboer har slitt henne ut. Og stakkars barnet. Han gledet seg enormt til nå å endelig få treffe alle venner som han ikke har sett på over et halvt år.

Nå blir det ingen bursdagsfeiring på lørdag. Det blir en begravelse for en stakkars mor som gjorde det hun maktet for sin sønn, og måtte de naboer som ødela hele livet for henne råtne en viss plass!

Fortsetter under...

Gjest en del forvirring om saken
Skrevet

Barnevernet fjerner ikke et barn fra hjemmet uten at det er funnet noe galt der.

Skrevet

Barnevernet fjerner ikke et barn fra hjemmet uten at det er funnet noe galt der.

Hvis du tror at barnevernet aldri tar feil, lever du i en drømmeverden. Det er ikke slik at de kun gjør korrekte vedtak.

Synes du at det er et vern for et barn å bli tatt fra moren med hjelp av 9 politifolk i 3 forskjellige politibiler?

Ja, barnemoren hadde sine problemer, men ingen av dem var av en slik art at det var nødvendig med å fjerne barnet. Barnet ble ikke misbrukt, det ble ikke brukt narko eller annet i huset. Alt ble gjort fordi noen naboer brukte sin rett til å sende anonyme meldinger som jeg med 100% sikkerhet vet var fulle av løgn.

Hun var ikke den første som ble utsatt for noe slikt av disse naboene, og er sikkert ikke den siste.

Skrevet

Hvis du tror at barnevernet aldri tar feil, lever du i en drømmeverden. Det er ikke slik at de kun gjør korrekte vedtak.

Synes du at det er et vern for et barn å bli tatt fra moren med hjelp av 9 politifolk i 3 forskjellige politibiler?

Ja, barnemoren hadde sine problemer, men ingen av dem var av en slik art at det var nødvendig med å fjerne barnet. Barnet ble ikke misbrukt, det ble ikke brukt narko eller annet i huset. Alt ble gjort fordi noen naboer brukte sin rett til å sende anonyme meldinger som jeg med 100% sikkerhet vet var fulle av løgn.

Hun var ikke den første som ble utsatt for noe slikt av disse naboene, og er sikkert ikke den siste.

Jeg sier ikke at barnevernet aldri tar feil. Jeg sier at barnevernet ikke har hjemmel til å fjerne barn fra hjemmet uten grunn, slik du påstår i innlegget ditt.

Det kan godt hende at det har skjedd et overtramp i saken du skisserer, og da er det i så fall helt forferdelig.

Men det største problemet i dag, er at for få barn blir fjernet fra hjemmet - nettopp fordi det skal så vanvittig mye til.

Skrevet

...og ja, jeg kjenner godt til barnvernet og dets arbeid.

Gjest litt trøtt
Skrevet

Det er ikke barnevernet som avgjør om et barn skal tas fra foreldrene,det er det fylkesnemda som bestemmer - etter innstilling fra barnevernet.

Ofte går heller ikke innstillingene gjennom, med en del tragiske konsekvenser som resultat.

De menneskene som jobber i frontlinja til barnevernet er vår tids helter, de graver i så mye dritt og ser så mye elendighet som vi andre bare skal være glad vi ikke er i nærheten av. Det gjøres feil, som innen alle andre yrkesgrupper, men å beskylde barnevernet indirekte for medvirkning til dødsfall blir i overkant søkt.

Annonse

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er noe av det verste jeg har hørt.

Herregud!

Skrevet

Så trist - men det er jo et sammenfall av mange triste ting - ikke bare barnevernet som i overskriften din. Politiet bør se på slike rutiner med å tvangshente unger på den måten. Så intervju av en 16-ring på tv som fortalte om den gang han som 12-åring ble fjernet fra sin far for å flyttes til sin mor i Danmark - NÅ bor han hos far igjen -slik han opprinnelig ønsket.

Ellers må jeg si at jeg har BARE hatt goder erfaringer med barnevernet, og ved hastevedtak står det JÆVLIG til med barnets omsorgsperson(er) - og det kan også være abre midlertidig. Et barn vil selvsagt protestere mot alt som ikke er kjent (selv om det ikke er bra for barnet) - det må likevel være noen som bestemmer over dets liv, som kan gi det trygge rammer -og det kan ikke alltid mor eller far.

Gjest Dior femme
Skrevet

Hvordan kan du være så sikker i din sak?

Synes du virker veldig sunjektiv og unyansert. Dermed er det ikke sagt at du ikke kan ha rett i noe. Men å være så skråsikker synes jeg du skal være forsiktig med.

Og du, hvis du har noe som helst med denne familien å gjøre bør du fokusere på å støtte gutten. Det er der du bør sette inn energien, ikke mot naboene.

Tante Tea, på tur med en Toller c',)
Skrevet

Barnevernet kan ikke bare labbe inn å ta et barn.

De fleste barnevernsbarn som tas fra foreldrene tas derfra etter mange år, og ofte alt for sent, etter at det har vært prøvd mange tiltak først. Foreldrene har ofte mange flere rettigheter enn et forsvarsløst barn og får sjanse etter sjanse til å vise at de duger. Barnevernet har utrolig mye å gjøre og kan bare ta tak i de groveste tilfellene av omsorgssvikt. Det er stor mangel på fosterforeldre, så kun de med mest akutt behov prioriteres til det. Spesielt når det er et så stort barn som 9 år gammelt, da har de problemer med å finne egnede fosterforeldre.

Med mindre du jobber i barnevernet kan ikke du vite alle sidene i denne saken. Du vet sannsynligvis kun det moren har valgt å fortelle deg. Man forteller bare sin versjon og sin oppfatning av saken. En sak tas ikke fra rettsinstans til rettsinstans uten grunn.

Det er selvfølgelig fryktelig tragisk for sønnen og familien hennes at mora plutselig døde. Men det kunne hun gjort uten denne saken også, du vet jo ikke hva hun døde av.

Skrevet

Joda, det gjør de så absolutt!! Barnevernet har den egenskapen at de fjerner barn der det ikke er behov for det, og de lar være å fjerne barn der barn burde blitt fjernet.

Slik er det i allefall der jeg bor. Om jeg har egne barn? Nei, men jeg var innvolvert i bv da jeg var yngre - uten at det var grunn for det..

Gjest Objektiv
Skrevet

45 år? Naturlig dødsfall?

Min erfaring er at man alltid vil påstå at barnevernet tar feil hvis det er ens egne eller venners barn de "tar".

Det er uansett trist når barn mister foreldrene sine. Kondolerer.

Annonse

Skrevet

Dette kan ikke stemme..en sak hadde aldri rukket å komme til tredje instans fra mai til nå...

Skrevet

Dette kan ikke stemme..en sak hadde aldri rukket å komme til tredje instans fra mai til nå...

Det tenkte jeg også...

Skrevet

"De finner intet galt, men foretar allikevel en hastevedtak som innebærer at barnet blir fratatt moren"

Dette har jeg veldig vanskelig for å tro på.

Gjest "skara"
Skrevet

Ble lei meg av å lese dette!!

Er det virkelig sånn BarnV kan jobbe?

Har heldigvis aldri hatt med de å gjøre, men tenker jo på de som kansje må.

For en trist historie dette var, mine tanker går i dag til gutten og de pårørende.

Skrevet

Når politiet brukes, tror dere da at dette er første forsøk?

Tror dere ikke at andre og mildere tiltak er prøvd først?

Hvor naive er det mulig å være?

Gjest "skara"
Skrevet

Når politiet brukes, tror dere da at dette er første forsøk?

Tror dere ikke at andre og mildere tiltak er prøvd først?

Hvor naive er det mulig å være?

Jeg søkte på nette fant en link: (fakta om barnev)

Er nok som du skriver knarp!

De har da i forkant sikkert hatt en sak.

Syns nok dette var litt merkelig, men at det kansje er forskjell fra komune til komune??

men uansett en trist sak dette da!!!

Gjest spiolina
Skrevet

Dette tror jeg ingenting på! Som andre skriver her hadde ikke denne saken rukket å være innom fylkesnemnda, tingretten og namsretten siden mai måned. Det går ikke ann! Hastevedtak skal også godkjennes av fylkesnemnda innen 24 timer, så INGEN kan hente barn ut av hjemmet i Norge uten noen som helst grunn. Det går ikke ann - og det må folk forstå.

Hvis barnet blir hentet ut av hjemmet er det akutt og da mener jeg akutt. Ingen vedtak blir godkjent om ikke det er akutt. Fylkesnemnda er veldig nøye på dette.

Det er noe som ikke stemmer i denne saken, men det er ikke sikkert du kjenner den godt nok til å vite hva det er. Jeg vet iallefall at det du skriver ikke kan stemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...