Gå til innhold

Prøvde å drukne 15-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste dette i VG:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=110700

Så grusomt! Politiet sier at det ikke nødvendigvis er en kriminell handling - bare guttestreker. Noe så farlig som å holde noen under vann, særlig når de ikke kan svømme (og det visste sikkert slampene) - er IKKE guttestreker!

Skrevet

Det skjer nesten hvert år at noen blir kasta i vannet på spøk, og drukner. Mange drukningsulykker er trolig uaktsomme drap. 200 drukner av andre årsaker hvert år, og halvparten kunne vært reddet om de hadde vest.

Rart at så mange ikke har respekt for hvor farlig havet og vann er.

Gjest Zuleika
Skrevet

Det skjer nesten hvert år at noen blir kasta i vannet på spøk, og drukner. Mange drukningsulykker er trolig uaktsomme drap. 200 drukner av andre årsaker hvert år, og halvparten kunne vært reddet om de hadde vest.

Rart at så mange ikke har respekt for hvor farlig havet og vann er.

Det er helt utrolig at en ungdom som ikke kan svømme blir forlatt av voksne i svømmebassenget. Hva hvis noe hadde skjedd han uten andres elevers medvirkning? Hvorfor gikk badevakten ut før alle var kommet ut? Da forsvinner hensikten med badevakt.

Skrevet

Det er helt utrolig at en ungdom som ikke kan svømme blir forlatt av voksne i svømmebassenget. Hva hvis noe hadde skjedd han uten andres elevers medvirkning? Hvorfor gikk badevakten ut før alle var kommet ut? Da forsvinner hensikten med badevakt.

Badevakten skulle ikke forlatt hallen før ale var ute.

Trolig er det en guttestrek, og gutten et mobbeoffer. Jeg har hørt om flere tilfeller av slik mobbing. "Drukningsforsøk" skaper angst hos offeret og er en effektiv mobbemetode. Det skaper faktisk dype traumer, trolig uten at mobberne er klar over det. Det er også vanskelig å bevise at det har skjedd i ettertid.

Gjest ta det litt rolig
Skrevet

Vent og se. Foreløpig har vi hørt saken kun fra en side. Her kan det være mange motiver...

Gjest Zuleika
Skrevet

Badevakten skulle ikke forlatt hallen før ale var ute.

Trolig er det en guttestrek, og gutten et mobbeoffer. Jeg har hørt om flere tilfeller av slik mobbing. "Drukningsforsøk" skaper angst hos offeret og er en effektiv mobbemetode. Det skaper faktisk dype traumer, trolig uten at mobberne er klar over det. Det er også vanskelig å bevise at det har skjedd i ettertid.

Det er nok ikke et overlagt drapsforsøk, men situasjonen rundt er i høyeste grad uansvarlig.

Skrevet

Vent og se. Foreløpig har vi hørt saken kun fra en side. Her kan det være mange motiver...

Mange motiver?

Hvis beskrivelsen av det som hendte er korrekt, hva i alle dager spiller det for rolle hva _motivet_ var?

Skrevet

Det er nok ikke et overlagt drapsforsøk, men situasjonen rundt er i høyeste grad uansvarlig.

Uaktsomt drapsforsøk?

Gjest Zuleika
Skrevet

Uaktsomt drapsforsøk?

Ja det er det, og mobbing eller slike "guttestreker" er ikke akseptabelt. Femtenåringer vet at mennesker drukner hvis de blir holdt under vann. Hvis de av en eller annen grunn ikke vet det er det enda mere uansvarlig at de var der alene.

Gjest ta det litt med ro
Skrevet

Mange motiver?

Hvis beskrivelsen av det som hendte er korrekt, hva i alle dager spiller det for rolle hva _motivet_ var?

Det var det jeg prøvde å si. Det er ikke sikkert beskrivelsen er korrekt...

Det kan være ulike motiver for å lage en slik historie...

Skrevet

Ja det er det, og mobbing eller slike "guttestreker" er ikke akseptabelt. Femtenåringer vet at mennesker drukner hvis de blir holdt under vann. Hvis de av en eller annen grunn ikke vet det er det enda mere uansvarlig at de var der alene.

Jeg tror ikke de vet hvor farlig det er.

Skrevet

Mange motiver?

Retten er utrolig opptatt av motiver. F eks et drapforsøk er mye hyggeligere hvis det var godt ment, eller ment som spøk.

Skrevet

Det var det jeg prøvde å si. Det er ikke sikkert beskrivelsen er korrekt...

Det kan være ulike motiver for å lage en slik historie...

EN lager ikke en slik historie fiktivt når en havner på sykehus med kola i åtte dager!!!

Gjest Cezalion
Skrevet

EN lager ikke en slik historie fiktivt når en havner på sykehus med kola i åtte dager!!!

Med kola? I koma, tror jeg det var.. :-)

Skrevet

Med kola? I koma, tror jeg det var.. :-)

Huff da - ikke meningen å skrive sånne feil i denne sammenhengen!

Skrevet

Motiver?? Finnes det her noe motiv for at det skulle være okei å la denne gutten drukne?

Skrevet

Med mitt inntrykk av miljøet der (har samboer derfra) både generelt ungdommer mellom og rasisme, så overrasker det meg ikke mye.

Skrevet

synes det er helt forferdelig og kalle en sånn type alvorlig mobbing guttestreker. Burde få sterke reaksjoner og guttene som gjorde dette må straffes hardt.

Men samtidig kan det vel hende at det ikke er noe rasisme relatert. Folk kan bli mobbet uavhengig av hudfarve. Blir feil å hyle opp rasisme med engang. Kanskje noen hadde noe uoppgjort med denne gutten, at det er det som er grunnen til at han ikke tideligere er blitt plaget. Hvis dette skjedde pga hudfarven hans regner jeg med at han også hadde blitt plaget tidligere. Uansett er det uakseptabelt og nesten drukne en person.

Gjest ikke nick nå du
Skrevet

Guttestreker!? Fy søren, at det går an!

*sint*

Jeg er også derfra...og kan bekrefte det du sier, dessverre:(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...