Gå til innhold

Flygelederne

Gjest Passelig irritert

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Du kjenner åpenbart ikke noe annet til saken enn de tabloide overskriftene om "syke flygeledere".

Fakta i saken er at det er ALTFOR få flygeledere i dette landet etter at Avinor stanset flygelederutdannelsen i Norge for noen år tilbake.

Avinor trodde de kunne klare seg med en minimumsbemanning planlagt til å ta maks timer overtid alle mann, og uten å ta høyde for hverken sykdom, svangerskapspermisjoner, periodisk faglig oppdatering (obligatorisk), pluss en hel del andre parametre.

I likhet med flygere og kabinpersonale har flygeledere rett og PLIKT til å melde seg "not fit for flight/flygeledelse" når de ikke er mentalt helt på nett (f.eks. ikke fått sove om natten, samlivsproblemer som tar fokus vekk fra jobb, etc). Dette er nedfelt i luftfartslovgivningen, og er helt udiskuterbar. Det er tross alt sikkerheten som er det aller viktigste.

Forskjellen mellom Avinor og flyselskapene når det gjelder sykdom eller "not fit for flight", er at flyselskapene har alltid en del ansatte på stand-by som blir brukt i slike tilfeller. Avinor har ikke ekstra mannskaper å sette inn. Dette er et LEDELSESPROBLEM - ikke flygeledernes skyld.

For ordens skyld: Alle forsinkelsene går også ut over MEG, antagelig går det MYE mer utover meg enn deg, siden jeg jobber i flykabin, og dermed er mer i lufta enn du er. Det rammer mitt familieliv og min fritid. Men jeg vet at det er AVINOR som skal være skyteskive - ikke flygelederne.

Gjest Passelig irritert
Skrevet

Du kjenner åpenbart ikke noe annet til saken enn de tabloide overskriftene om "syke flygeledere".

Fakta i saken er at det er ALTFOR få flygeledere i dette landet etter at Avinor stanset flygelederutdannelsen i Norge for noen år tilbake.

Avinor trodde de kunne klare seg med en minimumsbemanning planlagt til å ta maks timer overtid alle mann, og uten å ta høyde for hverken sykdom, svangerskapspermisjoner, periodisk faglig oppdatering (obligatorisk), pluss en hel del andre parametre.

I likhet med flygere og kabinpersonale har flygeledere rett og PLIKT til å melde seg "not fit for flight/flygeledelse" når de ikke er mentalt helt på nett (f.eks. ikke fått sove om natten, samlivsproblemer som tar fokus vekk fra jobb, etc). Dette er nedfelt i luftfartslovgivningen, og er helt udiskuterbar. Det er tross alt sikkerheten som er det aller viktigste.

Forskjellen mellom Avinor og flyselskapene når det gjelder sykdom eller "not fit for flight", er at flyselskapene har alltid en del ansatte på stand-by som blir brukt i slike tilfeller. Avinor har ikke ekstra mannskaper å sette inn. Dette er et LEDELSESPROBLEM - ikke flygeledernes skyld.

For ordens skyld: Alle forsinkelsene går også ut over MEG, antagelig går det MYE mer utover meg enn deg, siden jeg jobber i flykabin, og dermed er mer i lufta enn du er. Det rammer mitt familieliv og min fritid. Men jeg vet at det er AVINOR som skal være skyteskive - ikke flygelederne.

Så når, for en stund tilbake, alle flygelederne sykemeldte seg samtidig, var de plutselig syke/påvirket av samlinvsproblemer/trøtt? Neppe.

Skrevet

Så når, for en stund tilbake, alle flygelederne sykemeldte seg samtidig, var de plutselig syke/påvirket av samlinvsproblemer/trøtt? Neppe.

Du tenker på episoden for ett år siden, da flygelederne fikk beskjed om flyttevedtaket.

Da gjorde de nettopp det jeg forklarte deg: De meldte seg "not fit" (IKKE syke, selv om media ikke skjønner forkjellen). Og det gjorde de med rette. JEG vil ihvertfall ikke være i lufta og vite at en ukonsentrert flygeleder er på jobb - som nettopp har fått vite at jobben hans/hennes skal flyttes til en annen landsdel, og som har tankene fulle av forbannelse over Avinor istedetfor å tenke jobb. Vil du?

Ta ett annet eksempel: Vil du fly dersom du vet at flykapteinen, og copiloten ikke har fått sove hele natta fordi naboen har hatt fest? Eller satser du på at det går bra? Sikkerhetstekning går ut på å ALDRI "satse" på at noe går bra. Man SKAL være 100% sikker.

Gjest Avviksmeldinga
Skrevet

Du tenker på episoden for ett år siden, da flygelederne fikk beskjed om flyttevedtaket.

Da gjorde de nettopp det jeg forklarte deg: De meldte seg "not fit" (IKKE syke, selv om media ikke skjønner forkjellen). Og det gjorde de med rette. JEG vil ihvertfall ikke være i lufta og vite at en ukonsentrert flygeleder er på jobb - som nettopp har fått vite at jobben hans/hennes skal flyttes til en annen landsdel, og som har tankene fulle av forbannelse over Avinor istedetfor å tenke jobb. Vil du?

Ta ett annet eksempel: Vil du fly dersom du vet at flykapteinen, og copiloten ikke har fått sove hele natta fordi naboen har hatt fest? Eller satser du på at det går bra? Sikkerhetstekning går ut på å ALDRI "satse" på at noe går bra. Man SKAL være 100% sikker.

Hehehe - da skulle du visst hvordan man ivaretar sikkerhet i helsevesenet! :-P

Hele verden består jo av mennesker som kan gjøre fatale feil hele tiden.

Hvorfor skal ikke flygelederne kunne ta seg litt i nakken i stede for å melde seg "not fit"? Det der med flyttevarselet er nå så, men nå er det jo nesten daglige meldinger om "not fit" flygelder, og vips står all flytrafikk. Som kunde virker det som om de er en gjeng arrogante grinebitere som hisser hverandre opp til å "ta en not fit". Da må vel heller de psykiske kravene til flygelederne kvalitetssikres på en annen måte enn til nå? (eller ansette en gjeng vikarer).

Skulle leger, sykepleiere, sjåfører, politimenn, forsvarsfolk, brannmenn, folk som drifter store maskinerier, osv også si i fra seg vakta med samme lave terskel som flygelederne? Dette er også mennesker som har like store, eller større pskykiske press på seg - gjerne daglig.

Ideelt sett kanskje, men, vel, vedder for at du er en forbruker som forventer effektivitet også?

Hvordan skal man løse det?

(Og by the way - "not fit" er mer provoserende enn sykmelding!)

Gjest Passelig irritert
Skrevet

Hvorfor skal ikke flygelederne kunne ta seg litt i nakken i stede for å melde seg "not fit"? Det der med flyttevarselet er nå så, men nå er det jo nesten daglige meldinger om "not fit" flygelder, og vips står all flytrafikk. Som kunde virker det som om de er en gjeng arrogante grinebitere som hisser hverandre opp til å "ta en not fit". Da må vel heller de psykiske kravene til flygelederne kvalitetssikres på en annen måte enn til nå? (eller ansette en gjeng vikarer).

Skulle leger, sykepleiere, sjåfører, politimenn, forsvarsfolk, brannmenn, folk som drifter store maskinerier, osv også si i fra seg vakta med samme lave terskel som flygelederne? Dette er også mennesker som har like store, eller større pskykiske press på seg - gjerne daglig.

Ideelt sett kanskje, men, vel, vedder for at du er en forbruker som forventer effektivitet også?

Enig! Om de må melde seg "not fit" til stadighet, er de kanskje ikke den rette for jobben? Om de tåler så lite psykisk, burde de finne seg en annen, mindre stressende jobb. For ikke vil jeg ha flygeldere som når som helst kan få et psykisk sammenbrudd.

Annonse

Skrevet

Jeg har vanskelig for å tenke meg et annet yrke med større konsekvenser hvis man ikke er helt fit for fight.

Her kan man ta livet av flere hundre mennesker på et øyeblikk.

Skrevet

Det at hele verden består av mennesker som gjør feil hele tiden, er en meget dårlig unnskyldning for at man ikke skal ha sikkerhet som prioritet nr 1 her i landet. Som tidligere nevnt: Dette står nedfelt i luftfartsloven. Hverken Avinor, flygeledere eller flyselskaper kan komme med sine egne tolkninger av loven. Den er fastlagt, basta!

"Å ta seg selv i nakken" som du sier, er første skritt i en kjede som KAN føre til ulykker. Dette er velkjent for alle som jobber med sikkerhet i sitt fagfelt. Derfor SKAL, og PLIKTER man i luftfart å melde "not fit" dersom man ikke er 100% fokusert.

Hva slags krav og plikter man har i forhold til sikkerhet i andre bransjer kan jeg hverken uttale meg om eller ta stilling til, da det er luftfart jeg kjenner til. Antagelig kunne mange bransjer lært mye av sikkerhetstenkningen i luftfarten. I vår bransje får også en ulykke så massive konsekvenser når den først skjer, at det er ingen som helst diskusjon om hva som er prioritet nr 1.

Du har heller ikke lest kjernen i mitt innlegg: Det er AVINOR som IKKE har tilstrekkelig bemanning på flygeledersiden til at kabalen går opp når man får sykmeldinger etc. på bordet.

Rett skytset dit det hører hjemme. Altså ikke pianospilleren.

Skrevet

De driver åpenbart ulovlige aksjoner, dels for å "underbygge" krav om økt bemanning og dels for å skape så mye fanskap at de får fjerna Randi Flesland, som har "yppet" mot fagforeningene.

Jeg har registrert at den nye samferdselsministeren fremstod som tøff i trynet om denne saken, og lovte bedring. Vi får se hva hun makter.

Uansett skal dette tøvet ikke få lov til å fortsette og noe må gjøres.

Jeg så i VGD at en eller annen foreslå å få inn folk som systematisk og gradvis herper flygeledernes biler, slik at aksjonene fikk en kostnadsside også for dem. Noe drastisk naturligvis, men...tja..

Nok er nok.

Skrevet

Forskjellen er nok at om en flygeleder gjør en feil fordi han eller hun er ukonsentret; vil det potensielt kunne føre til et massivt tap av menneskeliv.

To fly med sydenturister som braker sammen i lufta over Groruddalen har litt større konsekvenser enn en sykepleier som strever med å sette en sprøyte riktig - for å si det slik...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...