Gå til innhold

kan fosteret nyttegjøre seg mine fettreserver?

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg er i uke 10. Har omtrent siden befruktningsøyeblikket (slik føles det iallfall!) vært kvalm. Kaster opp hver morgen og er småkvalm hele resten av dagen. Klarer å holde kvalmen sånn noenlunde i sjakk ved å unngå visse typer matvarer. Det er stort sett bare frukt, grønnsaker og grovbrød med pålegg som tunfisk, makrell, reker, (ikke pølse og ost) jeg klarer å få ned. Jeg har gang på gang laget kjøttmiddager, men har bare måttet gi opp - det vil ikke ned!

Maten jeg spiser er jo ikke spesielt kaloririk, og det bekymrer meg litt med hensyn på næring til fosteret. Men - jeg er litt overvektig og lurer på om fosteret kan nyttegjøre seg mine fettreserver, slik at det ikke er så farlig for det? I løpet av de første 10 ukene av svangerskapet har jeg verken lagt på meg eller gått ned. (Det er forresten en tendens at alle kvinnene i min familie er overvektige før svangerskapet og legger på seg ganske lite - uten at de slanker seg). Jeg tar vitamintilskudd. Jeg regner med at kvalmen snart vil avta, og at jeg vil få tilbake matlysta igjen?

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Du behøver ikke å bekymre deg for barnet i denne omgang. Det tar til seg av alt du har å by på, også dine fettreserver. Du sier at du ikke går ned i vekt, men heller ikke legger på deg. Det betyr vel egentlig at du får i deg litt, selv om du strengt tatt kunne spist mer. Det du sier at du spiser, er perfekt, sunn mat for deg og det lille barnet. Det er egentlig ikke nødvendig å legge på seg noe særlig de første 12 ukene. Dessuten er fosteret bitte lite pr. i dag, og dermed ikke mange kalorier det trenger. At du spiser vitamintilskudd er bra. Sørg for å få i deg nok drikke, selv om du ikke orker så mye mat.

Heldigvis fosvinner nok kvalmen i løpet av en måneds tid. God bedring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...