Gå til innhold

Pepperkakehuset skal limes - hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo, alle sammen!

Jeg skal montere pepperkakehuset. Og i år vil jeg ikke bruke smeltet sukker. I fjor brant jeg meg så fælt at jeg står over...

Det har kommet meg for øret at man kan bruke eggehviter + et eller annet. Melis, kanskje?

Noen som vet? På forhånd takk for svar!

Fortsetter under...

Gjest Superlim
Skrevet

Bruk vanlig lim. Pepperkakehuset er uansett uspiselig når det knuses x antall dager etter jul. Kan ikke fatte at noen faktisk spiser noe som har stått fremme i flere uker. Man gjør vel ikke det med annen mat?

Skrevet

Bruk vanlig lim. Pepperkakehuset er uansett uspiselig når det knuses x antall dager etter jul. Kan ikke fatte at noen faktisk spiser noe som har stått fremme i flere uker. Man gjør vel ikke det med annen mat?

Her spises det, med stor appetitt! Ungene gleder seg allerede til det.

Nei, vi gjør ikke det med annen mat. Men en gang i året tror jeg ikke det gjør noe.

Gjest "skara"
Skrevet

Smelter sukker vi, veldig forsiktig er jo ikke det beste å brenne seg på.

Vi knuser huset på Nyttårsaften har blitt en tradisjon her.

Da henter de vær sin hammer å slår i vei, men vi spiser det ikke da...

Gjest papirtiger
Skrevet

Med mindre dere faktisk spiser pepperkakehus, så ville jeg brukt lim..

Gjest Isbinne
Skrevet

Her spises det, med stor appetitt! Ungene gleder seg allerede til det.

Nei, vi gjør ikke det med annen mat. Men en gang i året tror jeg ikke det gjør noe.

Pepperkakehus smaker dritgodt!

Annonse

Gjest Superlim
Skrevet

Pepperkakehus smaker dritgodt!

Godt? Med støv og faenskap på? Usj.

Skrevet

Godt? Med støv og faenskap på? Usj.

Nam-nam! Det sies at (hybel)kaninkjøtt er godt...

:-)

Skrevet

Svar på spørsmålet ditt: Ja, melis og eggehvitte! Men du må nok stå og holde litt på det frem til det tørker litt... Lag melisen forholdsvis tjukk.

Skrevet

4 dl melis,

1 eggehvite

1 ts sitronsaft (sånn gul flaske som mange bruker i te).

Gjest blomsterløk
Skrevet

Vi smelter sukker. Det er det enkleste å bruke synes jeg. Det limer godt og raskt.

Men det er fryktlig vondt å brenne seg på.

Har tidligere prøvd med melis og eggehvite, men det tar evigheter før det sitter. Må holde det sammen lenge før du kan slippe huset. Det slipper du med smeltet sukker.

Skrevet

Vi smelter sukker. Det er det enkleste å bruke synes jeg. Det limer godt og raskt.

Men det er fryktlig vondt å brenne seg på.

Har tidligere prøvd med melis og eggehvite, men det tar evigheter før det sitter. Må holde det sammen lenge før du kan slippe huset. Det slipper du med smeltet sukker.

Jeg limte pepperkakehuset sammen med melis i går jeg. Gikk kjepefint det. Tørket rimelig kjapt faktisk...bare noen minutter. Jeg limte først veggene, deretter limte jeg sammen pipa, og så fikk pipa tørke mens jeg limte på taket :)

Man trenger jo ikke smøre på så tykt..

Annonse

Skrevet

Det er klart vi spiser huset! Litt støv skader ingen - og unga digger å kunne kaste seg over all godisen de har siklet på (!) i ukevis! NAM! Og du er en pyse!

Skrevet

Kjøp og bruk fruktose i stedet for sukker!

Det blir ikke så varmt når du smelter det, og er kjempeflott å bruke.

Melis (blanda med eggehvite) blir lett sprøtt når du bruker det som lim og ikke bare som pynt.

Vi har gjort det sånn et par år, og det er absolutt å anbefale.

Gjest melis og eggehvite
Skrevet

Jeg bruker også melis og eggehvite, etter at jeg brant meg skikkelig engang på smeltet sukker.

Skikkelig farlige greier dette sukkeret ..... og barna vil jo somregel være med på dette også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...