Gå til innhold

Jente eller dame?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man skal skrive jobb søknad må jeg skrive foreksempel: jeg er ei jente eller dame på 30 år?

Sikkert et dumt spørsmål,men jeg er ikke vant til å skrive søknader ser du :o)

Føler meg for ung til å skrive dame,men er jeg for gammel til å skrive jente?

Skrevet

Jeg ville brukt ordet kvinne jeg, ikke dame. Ikke jente heller, i en jobbsøknad.

Men vanligvis bruker jeg vel ingen av ordene i en jobbsøknad, fordi jeg bare skriver "undertegnede...", "Jeg...." osv. Det kommer jo fram av navnet mitt hvilket kjønn jeg er.

Skrevet

Kvinne (eller ung kvinne), som også en annen her foreslår.

Skrevet

Kvinne ;) (evt. ung kvinne)

Ja kvinne selfølgelig.

Tenkte meg visst ikke om. He-he.

Skrevet

Med mindre du har et kjønnsnøytralt fornavn, er det vel ingen grunn til å spesifisere kjønn?

Skrevet

Med mindre du har et kjønnsnøytralt fornavn, er det vel ingen grunn til å spesifisere kjønn?

Jeg hørte om ei dame ved navn Johnny (Jonny?) en gang. Jeg vil tro det har vært noen arbeidsgivere som har fått bakoversveis når personen bak søknaden har dukket opp til intervju, med mindre hun da spesifiserte kjønn... hehe

Skrevet

Jeg hadde skrevet

Mitt navn er "flisa" og jeg er 43 år.

Så hadde jeg regnet med at de skjønte jeg var KVINNE .)

Skrevet

Jeg hørte om ei dame ved navn Johnny (Jonny?) en gang. Jeg vil tro det har vært noen arbeidsgivere som har fått bakoversveis når personen bak søknaden har dukket opp til intervju, med mindre hun da spesifiserte kjønn... hehe

Hehe, ja i sånne tilfeller er det sikkert greit å spesifisere. ;o)

Skrevet

Hehe, ja i sånne tilfeller er det sikkert greit å spesifisere. ;o)

Jeg heter Knut og har kledd meg ut :-)

Skrevet

Jeg ville skrevet dame, uten tvil.

Det høres mer voksent og ansvarsbevisst ut, spør du meg.

Skrevet

For det første synes jeg kvinne er det beste ordet.

For det andre, hvorfor må du skrive hvilket kjønn du er? Det gjør ikke jeg, av to grunner:

Det kan avleses av navnet og er dermed overflødig informasjon.

Jeg vedder på at ordet kvinne (jente/dame) i en søknad fungerer negativt for den som leser søknaden.

Skrevet

For det andre, hvorfor må du skrive hvilket kjønn du er? Det gjør ikke jeg, av to grunner:

Jeg vedder på at ordet kvinne (jente/dame) i en søknad fungerer negativt for den som leser søknaden.

I anstendighetens navn:

Jeg vedder på at ordet kvinne (jente/dame) i en søknad i endel tilfeller fungerer negativt for den som leser søknaden.

Gjest Zuleika
Skrevet

Det kan ikke avleses av navnet i alle tilfeller. Med den mangfoldigheten vi har så er det mange navn vi ikke vet om er kvinne- eller mannsnavn. Det er grunnen til at amerikanere bruker Mr., Mrs, Miss eller Ms. I senere tid Mr eller Ms.

Gjest kvinne i min beste alder
Skrevet

Jeg ville skrevet dame, uten tvil.

Det høres mer voksent og ansvarsbevisst ut, spør du meg.

Høres satt ut, spør du meg

Skrevet

Jeg hadde skrevet

Mitt navn er "flisa" og jeg er 43 år.

Så hadde jeg regnet med at de skjønte jeg var KVINNE .)

Enig!

Bortsett fra det med alderen, da! *he he*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...