Gå til innhold

Fortell hva du ikke arvet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jajaja. Det er da alltids noe:-)

Forresten. Jeg ble litt blindet av materialistiske tanker her ser du, men faktum er at jeg er den eneste som har arvet talentet til faderen. _Det_ er en god trøst:-)

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

30

• morsan

9

• favn

9

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Egentlig litt omvendt med meg -alle er glad for at jeg "tar meg av" det gamle rælet etter farmor og farfar - så kan de komme til oss og mimre og gå hjem igjen til sine limegrønne og rustfrie kjøleskap-hjem ;)

men jeg har arvet farmor også - hun går igjen her og passer på oss.

Hehe, det er bra. Farmødre har det med å bli der de ønsket å være. Mormødre også;-)

Skrevet

Jeg ga faen! Lot gribbene frotse.

Er glad jeg ikke har heimen full av gammal drit (eller sølv osv). Og glad det er jeg som slapp å selge ting bak ryggen på søsken, selge sånt som liksom hadde affeksjonsverdi - en stund. Trekker på skuldrene og lever videre!

"Trekker på skuldrene og lever videre"

Tenk hvilken lettelse det er å kunne se på gribbene og tenke at du er glad for at de har glede av det.

Skrevet

Det verste er dersom testamentet er uklart skrevet og en av arvingene mener seg berettiget til mye mye mer enn de andre.

Folk som ike skriver testamente (hvis de har noe), eller skriver uklart, burde vært skutt.

Skrevet

Egentlig litt omvendt med meg -alle er glad for at jeg "tar meg av" det gamle rælet etter farmor og farfar - så kan de komme til oss og mimre og gå hjem igjen til sine limegrønne og rustfrie kjøleskap-hjem ;)

men jeg har arvet farmor også - hun går igjen her og passer på oss.

Spørsmålet er om de er glad du f eks får noe kæsj også.

Jeg vet folk som gladelig blir uvenner for livet over noen hundrelapper.

Sjøl ga jeg bort temmelig verdifulle møbler, bil, pelser og smykker. Takken er kun at jeg blir kalt "dum" ikke "snill". Men merkelig nok gir jeg f i hva de syns, bare det kommer til nytte. De som ikke ga bort noe, syns de har vært ordentlig smarte. Spørsmålet er om det er lurt i det lengste å være dum eller smart.

Skrevet

Uskiftet bo for mora mi.

Kan hun gjøre kål på alt, og sløse bort penga?

Skrevet

Har ikke arvet noen materielle ting ennå.

Men jeg er egengtlig ikke så redd dette, min mor er rettferdigheten selv, så hun kommer aldri i verden til å gjøre forskjell på oss. Men det kan jo være at hun ikke fordeler noe før hun blir borte, men likevel har jeg god tro på at vi søsknene klarer å fordele dette riktig og rettferdig.

Egentlig kan jeg ikke skjønne hvorfor dette skal være vanskelig, det er jo bare å fordele det rettferdig, slik at ingen får mer enn andre. Ikke skjønner jeg de som gir mer til et barn enn de andre heller. Hvordan kan de ha så forskjellige følelser for barna sine tro.

Men det er ingen tvil om at arv har skapt mye vonde følelser, dessverre.

Det er alle følelsene som skaper problemene.

Skrevet

Jeg har ikke arvet noe sdien begge mine foreldre lever fremdeles. Ingen andre jeg kunne ha arvet har dødd heller og takk og pris for det.

Skrevet

Det er alle følelsene som skaper problemene.

"Det er alle følelsene som skaper problemene."

Misunnelse og grådighet er også følelser, og utgjør minst 50% tror jeg, totalt.

Resten er sorg, skuffelse over andres reaksjon, uoppgjorte følelser, behov for å kontrollere andre.

Det mest underlige er i grunn anklagen : "Du sørger ikke!". Hva er det som får slike til å prøve å bestemme om og hvordan andre skal sørge?

Skrevet

Jeg har ikke arvet noe sdien begge mine foreldre lever fremdeles. Ingen andre jeg kunne ha arvet har dødd heller og takk og pris for det.

Da har du noe å grue deg til.

Skrevet

Det verste er dersom testamentet er uklart skrevet og en av arvingene mener seg berettiget til mye mye mer enn de andre.

Ja det er sant, men man kan jo spørre hvorfor den ene mener at h*n skal ha så mye mer enn de andre. Det kan selvsagt være fordi en eller flere har vært totalt fraværende når mor og far levde, men kommer og skal gribbe til seg når de dør.

Arv er ikke lett, men sunn fornuft hadde faktisk løst det meste.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Har ikke arvet noen materielle ting ennå.

Men jeg er egengtlig ikke så redd dette, min mor er rettferdigheten selv, så hun kommer aldri i verden til å gjøre forskjell på oss. Men det kan jo være at hun ikke fordeler noe før hun blir borte, men likevel har jeg god tro på at vi søsknene klarer å fordele dette riktig og rettferdig.

Egentlig kan jeg ikke skjønne hvorfor dette skal være vanskelig, det er jo bare å fordele det rettferdig, slik at ingen får mer enn andre. Ikke skjønner jeg de som gir mer til et barn enn de andre heller. Hvordan kan de ha så forskjellige følelser for barna sine tro.

Men det er ingen tvil om at arv har skapt mye vonde følelser, dessverre.

Jeg har sett noen vonde arveoppgjør som skapte mye vondt blod.

Det ble mye tull da besteforeldrene mine på begge sider døde.

Derfor har jeg bedt mine foreldre om å være så snille å skrive testamente, slik at søsknene mine og jeg skal slippe det samme.

Men moren min nekter. Hun hevder at hun ikke kan vite hva som passer til hver av oss.

Så jeg håper at vi klarer å la fornuften styre når den tiden kommer, men jeg er slett ikke overbevist om det.

Skrevet

Jeg har sett noen vonde arveoppgjør som skapte mye vondt blod.

Det ble mye tull da besteforeldrene mine på begge sider døde.

Derfor har jeg bedt mine foreldre om å være så snille å skrive testamente, slik at søsknene mine og jeg skal slippe det samme.

Men moren min nekter. Hun hevder at hun ikke kan vite hva som passer til hver av oss.

Så jeg håper at vi klarer å la fornuften styre når den tiden kommer, men jeg er slett ikke overbevist om det.

"Derfor har jeg bedt mine foreldre om å være så snille å skrive testamente, slik at søsknene mine og jeg skal slippe det samme."

Dere slipper å betale arveskatt også, hvis dere planlegger godt i god tid. De som vet å sno seg betaler bare det de selv vil, og i levende live er det lettere å fordele riktig.

Det virker som mange gir blanke i om arvingene dreper hverandre etter at arvelatere er borte. Mulig noen ikke tør å prøve av frykt for å bli uvenner med slekta mens de er i live?

Skrevet

"Derfor har jeg bedt mine foreldre om å være så snille å skrive testamente, slik at søsknene mine og jeg skal slippe det samme."

Dere slipper å betale arveskatt også, hvis dere planlegger godt i god tid. De som vet å sno seg betaler bare det de selv vil, og i levende live er det lettere å fordele riktig.

Det virker som mange gir blanke i om arvingene dreper hverandre etter at arvelatere er borte. Mulig noen ikke tør å prøve av frykt for å bli uvenner med slekta mens de er i live?

Man trenger vel ikke testamente til arvinger i rett linje, altså til barn?

Gjest acinorev
Skrevet

"Trekker på skuldrene og lever videre"

Tenk hvilken lettelse det er å kunne se på gribbene og tenke at du er glad for at de har glede av det.

"Tenk hvilken lettelse det er å kunne se på gribbene og tenke at du er glad for at de har glede av det. "

----

Det er en lettelse å ikke ha heimen full av TING, ting, ting. Man må ha rom for å puste også, vet du!

Og det som ble solgt: Det er en lettelse å slippe å jobbe med å selge. Det burde egentlig blitt solgt samlet, til en 'hai', så slapp vi alt arbeidet. Enkelt og greit.

Sånne haier har systemer for slikt, og tjener penger på det. Eller står kanskje ikke insatsen helt i forhold til gevinsten.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Fordelen med testamente er jo å fordele mellom barna, hvem av dem som skal ha hva. Så slipper de å sloss...

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

"Mulig noen ikke tør å prøve av frykt for å bli uvenner med slekta mens de er i live? "

Det kan være at det er det som bekymrer min mor. Men hun trenger ikke å fortelle oss nå hvordan hun vil fordele, bare hun får satt det ned på et papir!

Skrevet

Johoho. :-)

Hvis en arvelater f eks har tre barn og 6 mill kr, så kan vedk testamentere maks 4 mill f eks til meg, eller til hvem som helst, både arvinger og ikke; altså en tredel av det hele pluss alt som er over 1 mill pr arving kan de fritt testamentere til hvem som helst.

Tror jeg det var.

Uten testamente blir det ikke noe på meg, da går alt til de lovlige arvinger.

Jeg tror vel at de lovlige arvinger vil gjøre sitt til at det ikke skjer. Mange myter er blitt skapt om det der.

Skrevet

"Tenk hvilken lettelse det er å kunne se på gribbene og tenke at du er glad for at de har glede av det. "

----

Det er en lettelse å ikke ha heimen full av TING, ting, ting. Man må ha rom for å puste også, vet du!

Og det som ble solgt: Det er en lettelse å slippe å jobbe med å selge. Det burde egentlig blitt solgt samlet, til en 'hai', så slapp vi alt arbeidet. Enkelt og greit.

Sånne haier har systemer for slikt, og tjener penger på det. Eller står kanskje ikke insatsen helt i forhold til gevinsten.

"Sånne haier har systemer for slikt, og tjener penger på det. Eller står kanskje ikke insatsen helt i forhold til gevinsten."

Du er vel heldig om du får 10-15% av verdien av en slik oppkjøper.

Selg noe til en av dem, og ring så og prøv å kjøpe det, så er prisen femdoblet.

Skrevet

"Mulig noen ikke tør å prøve av frykt for å bli uvenner med slekta mens de er i live? "

Det kan være at det er det som bekymrer min mor. Men hun trenger ikke å fortelle oss nå hvordan hun vil fordele, bare hun får satt det ned på et papir!

Jeg ser at noen får alle arvinger til å skrive under på en avtale som vedlegg til testamente. Det er sikkert lurt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...