Gå til innhold

Fortell hva du ikke arvet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arvelater har tre livsarvinger. Arven er på seks millioner.

Utgangspunktet er da at arvelateren fritt kan testamentere 1/3 til hvem han vil, f. eks. deg. Det vil gi to millioner til og fire til deling på livsarvingene.

Det er bare tre livsarvinger, og de har uansett hvor stor arven er ikke krav på mer enn tre millioner hver. I dette tilfellet er det altså tre millioner arvelater fritt kan testamentere, f.eks. til deg.

Jeg får ikke det til å stemme, men...

De har ikke krav på mer enn 1 mill hver, og arvelater kan testamentere en tredel, istedet for eller i tillegg til?

Jeg forstår ikke hvordan den tredelen da kommer inn?

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

30

• morsan

9

• favn

9

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Johoho. :-)

Hvis en arvelater f eks har tre barn og 6 mill kr, så kan vedk testamentere maks 4 mill f eks til meg, eller til hvem som helst, både arvinger og ikke; altså en tredel av det hele pluss alt som er over 1 mill pr arving kan de fritt testamentere til hvem som helst.

Tror jeg det var.

Uten testamente blir det ikke noe på meg, da går alt til de lovlige arvinger.

Jeg tror vel at de lovlige arvinger vil gjøre sitt til at det ikke skjer. Mange myter er blitt skapt om det der.

Er det sant? Er det 'bare' 1 mill arvingen er sikker på, og resten kan gå til naboen? Hm...

Gjest ganske dårlig gjort
Skrevet

Mine besteforeldre ble litt sur på min far, og endret testamentet slik at min onkel skulle arve 2/3 og min far 1/3. Så ble min far syk, og på dødsleiet rev mine besteforeldre testamentet i stykker, slik at vi barn skulle få arve like mye som onkel.

Ikke så lenge etterpå døde mine besteforeldre. Og da dukket det plutselig opp et nytt testamentet, som var satt opp etter min fars død. Av en kompis (advokat) av min onkel.

Ved første blikk så det ut som om testamentet bare sa hvem som skulle arve hva, men når man leste det skikkelig, så stod det akkurat det samme som i det som ble revet i stykker.

Så min onkel haiet til seg 2/3, og vi unger satt igjen med 1/3.

Det ble understreket i testamentet at vi skulle ha landstedet sammen. Min onkel boikottet vedlikeholdet. Satte ikke inn penger og ble ikke med på å veldlikeholde det. Til slutt kom han og sa at enten fikk vi løse ut han, eller omvendt. Ingen av oss unger var i jobb (skoleelever og studenter), og hadde ikke råd til å løse ut ham, så han kjøpte oss ut for en slikk og ingenting.

Akkurat det siste det er det jeg er mest bitter for. Jeg elsket det landstedet, Drit i pengene han snøt oss for. Men at han tok fra oss landstedet kan jeg aldri tilgi.

Og jeg begriper heller ikke at noen kan finne på å snyte mindreårige nieser og nevøer som mistet faren sin et år tidligere. Griske faen!

Jeg har ikke akkurat god kontakt med onkelen min, men heldigvis har vi klart å holde uvennskapet utenfor resten av familien og er venner med hans barn. De kan jo ikke akkurat for at de har en grisk gammel gubber til far.

Og for å snakke om at ødela hele forholdet til morssiden av slekten sin. Ingen der som forstår at han kunne gjøre det han gjorde mot oss unger.

fuji1365380447
Skrevet

Av panisk redsel for at noen skulle få mer enn dem selv, så ble et fantastisk klenodium solgt ut av familen.

Ingen kunne bli enig om hvordan det skulle deles, og ingen ville unne noen andre å få en slik skatt.

Selv da min far bød 30 000, så mente alle gnierne at det var nok verdt MYE mer enn det.

Det ble solgt for 33 000 på auksjon, men da var min far så såret over prosessen at han ikke dro på akusjonen,

De måtte jo betale kommisjon til forhandleren, så verdien de fikk ut av gjenstanden ble til slutt mindre enn det som ble tilbudt.

Skrevet

Jeg får ikke det til å stemme, men...

De har ikke krav på mer enn 1 mill hver, og arvelater kan testamentere en tredel, istedet for eller i tillegg til?

Jeg forstår ikke hvordan den tredelen da kommer inn?

Arvelater kan testamentere en tredel av arven. Resten fordeles mellom livsarvingene.

Unntak: hvis tredels regelen gir hver livsarving mer enn en million, kan arvelater testamentere det overskytende til hvem han vil.

Klarte jeg å være klarere nå?

Skrevet

Av panisk redsel for at noen skulle få mer enn dem selv, så ble et fantastisk klenodium solgt ut av familen.

Ingen kunne bli enig om hvordan det skulle deles, og ingen ville unne noen andre å få en slik skatt.

Selv da min far bød 30 000, så mente alle gnierne at det var nok verdt MYE mer enn det.

Det ble solgt for 33 000 på auksjon, men da var min far så såret over prosessen at han ikke dro på akusjonen,

De måtte jo betale kommisjon til forhandleren, så verdien de fikk ut av gjenstanden ble til slutt mindre enn det som ble tilbudt.

Det var synd, og slik er det ofte på auksjon, takstene stemmer ikke med tilslagssummen, og det kan gå begge veier. Salg er eneste utvei, men det kan stilles betingelse om at arving f eks kan tre inn i høyeste bud?

Tips som må sjekkes: Tingen er etter arv sameie, og der sier sameielovens §15 at en eier allltid kan gå inn i høyeste bud og kjøpe ut de andre evt etter takst, eller hvis de ikke blir enige; etter salg/auksjon. Auksjonarier er ikke så nøye med å opplyse, og lager gjerne regler om at de ikke vil tillate det. Men det spørs om ikke loven går foran uansett.

Skrevet

Arvelater kan testamentere en tredel av arven. Resten fordeles mellom livsarvingene.

Unntak: hvis tredels regelen gir hver livsarving mer enn en million, kan arvelater testamentere det overskytende til hvem han vil.

Klarte jeg å være klarere nå?

Jepp, De skal altså ha minst en mill hver.

Skrevet

...bedre kjent som arveloven! ;-)

Det er vel få lover som har forårsaket mer frustrasjon?

Skrevet

Det er vel få lover som har forårsaket mer frustrasjon?

mener du skatteloven eller arveloven?! ;-) *knis*

Skrevet

Disappointed!

Det må jo testamenteres. Uten testament får livsarvinger like deler hver, eller hierarkisk etter loven.

Skrevet

Jeg tror bestemt at det kan prøves i ettertid, og at det er en frist. De andre sameierne har ansvar, og at han fikk tilbud om å tre inn og kjøpe.

Arv kan kreves i lang tid, er det 5 eller ti år? Og kan kreves opp fra arvingene som da må betale tilbake det de har fått for mye, selv om skiftet er avsluttet.

Dette må sjekkes nærmere av den som vil prøve.

Skrevet

Det må jo testamenteres. Uten testament får livsarvinger like deler hver, eller hierarkisk etter loven.

Da takker jeg for infoen.

Er testamenter noe folk registrer i Brønnøysund eller annet sted som det finnes tilgang til? Ja, ja og atter ja, dette er veldig dumt spurt, men det er selvsagt umulig å utdype grunnen til at jeg spør.

Skrevet

Disappointed!

WOW! Hva slags bo er det du er arving til da? ;-)

Hvis det er slik at begrensning til 1 mill per arving betyr et kraftig innhogg i forhold til 2/3 pliktdelsarv?

Skrevet

Da takker jeg for infoen.

Er testamenter noe folk registrer i Brønnøysund eller annet sted som det finnes tilgang til? Ja, ja og atter ja, dette er veldig dumt spurt, men det er selvsagt umulig å utdype grunnen til at jeg spør.

Et testamentet behøver ikke registreres noe sted som helst for å være gyldig.

Skrevet

WOW! Hva slags bo er det du er arving til da? ;-)

Hvis det er slik at begrensning til 1 mill per arving betyr et kraftig innhogg i forhold til 2/3 pliktdelsarv?

Nå ble jeg forvirret igjen, morsan.

Hva er og betyr '2/3 pliktdelsarv'?

Skrevet

Ok, takk.

Skrevet

Men det må være bevitnet og signert av 2 (tror jeg) andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...