Gå til innhold

hvordan få spesiell studiekompetanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg få spesiell studiekompetanse? Jeg blir å få generell når jeg er ferdig til våren, men flere av studiene jeg har lyst på krever spesiell studiekompetanse. Jeg har hørt noe om forkurs, hva er det?

Gjest -miamorene
Skrevet

Spesiell studiekompetanse?? hva er det? Har bare hørt om generell studiekompetanse.

Skrevet

Forkurs er for å bli kvalifisert til studiet. Flere studier, blant annet ingeniør studier krever spesiell studkomp og som regel 3mx og 2fy, men det avhenger litt av hva du skal studere. Varierer litt hva som er kravet avhengig av om du skal studere til elektroingeniør, bioingeniør eller hva det måtte være.

Skrevet

Forkurs er for å bli kvalifisert til studiet. Flere studier, blant annet ingeniør studier krever spesiell studkomp og som regel 3mx og 2fy, men det avhenger litt av hva du skal studere. Varierer litt hva som er kravet avhengig av om du skal studere til elektroingeniør, bioingeniør eller hva det måtte være.

Men hvis du tok realfag på vgs så slipper du jo forkurs da...

Skrevet

Men hvis du tok realfag på vgs så slipper du jo forkurs da...

Hva er forkurs og hvor lenge pågår det?

Skrevet

Spesiell studiekompetanse?? hva er det? Har bare hørt om generell studiekompetanse.

Trodde jeg svarte jeg, men noen må visst ha det inn med teskje...hvor lenge det varer avhenger vel av hva du trenger av forkurs og hva du skal studere..medisin, ingeniør osv...og hvis man ikke har skjønt det så er forkurs noe man tar hvis man har studkomp men ikke spesiell studkomp..det ligger jo også i navnet...altså et kurs/fag man trenger for å studere det aktuelle faget...når man ikke skriver hva man skal studere engang, så er det ikke så enkelt å svare

Skrevet

Trodde jeg svarte jeg, men noen må visst ha det inn med teskje...hvor lenge det varer avhenger vel av hva du trenger av forkurs og hva du skal studere..medisin, ingeniør osv...og hvis man ikke har skjønt det så er forkurs noe man tar hvis man har studkomp men ikke spesiell studkomp..det ligger jo også i navnet...altså et kurs/fag man trenger for å studere det aktuelle faget...når man ikke skriver hva man skal studere engang, så er det ikke så enkelt å svare

Beklager. Har tenkt på medisin(lege), psykolg, ingeniør eller ernæringsfysiolog. Får generell studiekompetanse. Dvs kan ikke begynne rett på noen av disse.

Skrevet

"Varierer litt hva som er kravet avhengig av om du skal studere til elektroingeniør, bioingeniør eller hva det måtte være."

Uhm...nei, alle ingeniørstudier krever de samme fagene i matematikk og fysikk.

"............................................."

Skrevet

Beklager. Har tenkt på medisin(lege), psykolg, ingeniør eller ernæringsfysiolog. Får generell studiekompetanse. Dvs kan ikke begynne rett på noen av disse.

Flere ingeniørskoler arrangerer forkurs i matematikk/fysikk på sommeren før studiet starter. Dette forlurset er da en komprimert og konsentrert variant av 3MX og 2FY (eller hva de tilsvarende fagene heter nå).

"............................................."

UndrendePåDetMeste
Skrevet

Hva er forkurs og hvor lenge pågår det?

Forkurs er nøyaktig hva det høres ut som: et kurs i et spesielt fag i forkant av det studiet du vil ta. Det være seg matte, fysikk osv.

Istedet for å spørre her inne (hvor jeg regner med mange tok utdannelsen sin lenge før reform -94) så går du inn på http://www.samordnaopptak.no og klikker deg videre derfra, der har de masse informasjon.

Send en e-post til studieveileder ved en skole som har studiet du vil inn på og skriv det du skrev i innlegget ditt her. De er jo faktisk ekspertene;)

Skrevet

Forkurs er nøyaktig hva det høres ut som: et kurs i et spesielt fag i forkant av det studiet du vil ta. Det være seg matte, fysikk osv.

Istedet for å spørre her inne (hvor jeg regner med mange tok utdannelsen sin lenge før reform -94) så går du inn på http://www.samordnaopptak.no og klikker deg videre derfra, der har de masse informasjon.

Send en e-post til studieveileder ved en skole som har studiet du vil inn på og skriv det du skrev i innlegget ditt her. De er jo faktisk ekspertene;)

Jeg har søkt, fant ikke noe om forkurs.

UndrendePåDetMeste
Skrevet

Jeg har søkt, fant ikke noe om forkurs.

Nei det er fordi det ikke er en del av prosessen med å oppta studenter til et studie. Men finn en skole som har et studie du kunne tenkt deg, og gå inn på skolen hjemmeside. Finn mailadr til en av studentrådgiverne, og spør om det du ikke forstår i forbindelse med forkurs.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...