Gå til innhold

Lyktes/Lykkes

Anbefalte innlegg

Gjest yolly-bomba
Skrevet

Hvorfor er det så mange som ikke klarer å skille disse?

Man LYKTES med noe, og man HAR LYKKES med noe.

MAN HAR IKKE LYKTES!

Noe av de samme brølerne finner man når det gjelder trenges/trengtes.

Til slutt har vi de som påatår at ting er "brae", de er ikke BRA.

Takk for oppmerksomheten.

Skrevet

Føler du deg bedre nå? :)

Vedkommende burde egentlig føle seg skikkelig flau nå, ettersom det h*n sa er feil. ;o)

Skrevet

Fra ordnett.no:

"lykkes (lykkes) lyktes, lyktes (fra lty lucken, jf lykke) gi godt el. ventet resultat, ha framgang, være heldig det kjemiske forsøket lyktes ikke på grunn av for kaldt vann | alt ser ut til å l- for dem | hun har ikke lyktes særlig godt som forfatter | det lyktes henne å bli innvalgt i styret | han lyktes ikke i sine forsøk på å vinne folkets tillit"

Very good! :)

Skrevet

Vedkommende burde egentlig føle seg skikkelig flau nå, ettersom det h*n sa er feil. ;o)

Hehe. Enda søtere innlegg da: "Det irriterer meg så mye at mennesker skriver dette riktig!" :P

Skrevet

Ordboka er feil. Det høres helt dustete ut i mine ører.

Ja, din smak vil selvsagt til enhver tid overstyre ordbøker og andre oppslagsverk.

Skrevet

Hvorfor skal man bli så innmari flau over å ta feil (eller ha annen oppfatning enn en moderne ordbok) ???

Vis litt takhøyde her inne da? Det er jo strengere her enn i statskirken omtrent..

For min del synes jeg det er fint at man diskuterer litt språk her, det er jo mange som er glad i å skrive, hvis ikke hadde de vel ikke sittet her?

Skrevet

Hvorfor skal man bli så innmari flau over å ta feil (eller ha annen oppfatning enn en moderne ordbok) ???

Vis litt takhøyde her inne da? Det er jo strengere her enn i statskirken omtrent..

For min del synes jeg det er fint at man diskuterer litt språk her, det er jo mange som er glad i å skrive, hvis ikke hadde de vel ikke sittet her?

Neida, man trenger slett ikke bli flau over å ta feil - men når vedkommende skriver et såpass engasjert innlegg med stooore bokstaver og hevet pekefinger, er det litt artig, det hele. Og da er det moro å erte litt.

Bare derfor, altså. ;o)

Du ser vel kanskje også at trådstarter mener ordboka tar feil. Hehe.

Skrevet

Ordboka er feil. Det høres helt dustete ut i mine ører.

Hallo, ikke bry deg om sarkasmen her, stå på!

For min del ville jeg tro at du tenker på den 'gammeldagse' bøynngen - å lykkes/ han lykkedes...

Det er bortimot dansk. Som sprog/språk.

Uansett, jeg er glad for enhver seriøst ment språkdiskusjon :)

Skrevet

Neida, man trenger slett ikke bli flau over å ta feil - men når vedkommende skriver et såpass engasjert innlegg med stooore bokstaver og hevet pekefinger, er det litt artig, det hele. Og da er det moro å erte litt.

Bare derfor, altså. ;o)

Du ser vel kanskje også at trådstarter mener ordboka tar feil. Hehe.

Jada - men den ordboka er veldig 'moderne'. Litt for moderne etter min smak også faktisk!

:)

ha en god natt, jeg har en seng som venter...

Skrevet

"Til slutt har vi de som påatår at ting er "brae", de er ikke BRA."

Nei, de tingen er schpae :-)

"..........................................."

Skrevet

"Hvorfor skal man bli så innmari flau over å ta feil (eller ha annen oppfatning enn en moderne ordbok) ???"

Vel...hvis man høylydt kritiserer andre for å gjøre feil, så er det litt flaut når man tar feil selv. Ellers - man kan ha en annen oppfatning enn ordboken, men da er ens oppfatning feil språklig sett, og man kan ikke klage på at andre gjør "feil".

"..........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...