Gjest yolly-bomba Skrevet 10. desember 2005 Skrevet 10. desember 2005 Hvorfor er det så mange som ikke klarer å skille disse? Man LYKTES med noe, og man HAR LYKKES med noe. MAN HAR IKKE LYKTES! Noe av de samme brølerne finner man når det gjelder trenges/trengtes. Til slutt har vi de som påatår at ting er "brae", de er ikke BRA. Takk for oppmerksomheten. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 10. desember 2005 Skrevet 10. desember 2005 Der tar du skikkelig feil, gitt. Se her: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=lykkes&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Opp som en løve, ned som en skinnfell. ;oP 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 10. desember 2005 Skrevet 10. desember 2005 Føler du deg bedre nå? Vedkommende burde egentlig føle seg skikkelig flau nå, ettersom det h*n sa er feil. ;o) 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 10. desember 2005 Skrevet 10. desember 2005 Fra ordnett.no: "lykkes (lykkes) lyktes, lyktes (fra lty lucken, jf lykke) gi godt el. ventet resultat, ha framgang, være heldig det kjemiske forsøket lyktes ikke på grunn av for kaldt vann | alt ser ut til å l- for dem | hun har ikke lyktes særlig godt som forfatter | det lyktes henne å bli innvalgt i styret | han lyktes ikke i sine forsøk på å vinne folkets tillit" Very good! 0 Siter
Glimtipper Skrevet 10. desember 2005 Skrevet 10. desember 2005 Vedkommende burde egentlig føle seg skikkelig flau nå, ettersom det h*n sa er feil. ;o) Hehe. Enda søtere innlegg da: "Det irriterer meg så mye at mennesker skriver dette riktig!" 0 Siter
Gjest yolly-bomba Skrevet 10. desember 2005 Skrevet 10. desember 2005 Der tar du skikkelig feil, gitt. Se her: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=lykkes&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j Opp som en løve, ned som en skinnfell. ;oP Ordboka er feil. Det høres helt dustete ut i mine ører. Takk for oppmerksomheten. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 10. desember 2005 Skrevet 10. desember 2005 Ordboka er feil. Det høres helt dustete ut i mine ører. Takk for oppmerksomheten. Ja, din smak vil selvsagt til enhver tid overstyre ordbøker og andre oppslagsverk. 0 Siter
Gjest Moliza Skrevet 10. desember 2005 Skrevet 10. desember 2005 Vedkommende burde egentlig føle seg skikkelig flau nå, ettersom det h*n sa er feil. ;o) Hvorfor skal man bli så innmari flau over å ta feil (eller ha annen oppfatning enn en moderne ordbok) ??? Vis litt takhøyde her inne da? Det er jo strengere her enn i statskirken omtrent.. For min del synes jeg det er fint at man diskuterer litt språk her, det er jo mange som er glad i å skrive, hvis ikke hadde de vel ikke sittet her? 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 10. desember 2005 Skrevet 10. desember 2005 Hvorfor skal man bli så innmari flau over å ta feil (eller ha annen oppfatning enn en moderne ordbok) ??? Vis litt takhøyde her inne da? Det er jo strengere her enn i statskirken omtrent.. For min del synes jeg det er fint at man diskuterer litt språk her, det er jo mange som er glad i å skrive, hvis ikke hadde de vel ikke sittet her? Neida, man trenger slett ikke bli flau over å ta feil - men når vedkommende skriver et såpass engasjert innlegg med stooore bokstaver og hevet pekefinger, er det litt artig, det hele. Og da er det moro å erte litt. Bare derfor, altså. ;o) Du ser vel kanskje også at trådstarter mener ordboka tar feil. Hehe. 0 Siter
Gjest Moliza Skrevet 10. desember 2005 Skrevet 10. desember 2005 Ordboka er feil. Det høres helt dustete ut i mine ører. Takk for oppmerksomheten. Hallo, ikke bry deg om sarkasmen her, stå på! For min del ville jeg tro at du tenker på den 'gammeldagse' bøynngen - å lykkes/ han lykkedes... Det er bortimot dansk. Som sprog/språk. Uansett, jeg er glad for enhver seriøst ment språkdiskusjon 0 Siter
Gjest Moliza Skrevet 10. desember 2005 Skrevet 10. desember 2005 Neida, man trenger slett ikke bli flau over å ta feil - men når vedkommende skriver et såpass engasjert innlegg med stooore bokstaver og hevet pekefinger, er det litt artig, det hele. Og da er det moro å erte litt. Bare derfor, altså. ;o) Du ser vel kanskje også at trådstarter mener ordboka tar feil. Hehe. Jada - men den ordboka er veldig 'moderne'. Litt for moderne etter min smak også faktisk! ha en god natt, jeg har en seng som venter... 0 Siter
Prozak Skrevet 11. desember 2005 Skrevet 11. desember 2005 "Til slutt har vi de som påatår at ting er "brae", de er ikke BRA." Nei, de tingen er schpae :-) "..........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 11. desember 2005 Skrevet 11. desember 2005 Hvorfor skal man bli så innmari flau over å ta feil (eller ha annen oppfatning enn en moderne ordbok) ??? Vis litt takhøyde her inne da? Det er jo strengere her enn i statskirken omtrent.. For min del synes jeg det er fint at man diskuterer litt språk her, det er jo mange som er glad i å skrive, hvis ikke hadde de vel ikke sittet her? "Hvorfor skal man bli så innmari flau over å ta feil (eller ha annen oppfatning enn en moderne ordbok) ???" Vel...hvis man høylydt kritiserer andre for å gjøre feil, så er det litt flaut når man tar feil selv. Ellers - man kan ha en annen oppfatning enn ordboken, men da er ens oppfatning feil språklig sett, og man kan ikke klage på at andre gjør "feil". "..........................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.