Gå til innhold

Plagiatbeskydningen mht "you lift me up"

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen dager siden refererte en eller annen her til en plagiatbeskyldning som et finsk band har kommet med angående "You lift me up" av Løvland.

Da hadde jeg et innlegg der jeg mente at eventuelt begge grupper/band har "plagiert" eller latt seg inspirere av en irsk folketone, og da jeg så "Heartbeat" i kveld, der Ginas lille baby (hulk!) fikk navnet Daniel og de spilte "Danny boy" i bakgrunnen, så kom jeg på at det selvfølgelig er den.

I refrenget er denne gamle irske folketonen, som seinere en engelskmann satt ord til ("Danny boy") helt opplagt inspirasjonen eller hovedkilden til akkurat der hvor man synger "you lift me up".

"Poesien tilhører alle" sa vi før. Da gjør vel folketonene det også.

Skrevet

Heter den ikke "raise"....ikke LIFT??

Jo, naturligvis. Snubla i huet.

Skrevet

Jo, naturligvis. Snubla i huet.

OK. Har du forresten en link hvor man kan høre den finske låta som Løvland visstnok skal ha plagiert?

Skrevet

OK. Har du forresten en link hvor man kan høre den finske låta som Løvland visstnok skal ha plagiert?

Det var en link her på Åpent i uka som var.Du får bla bakover!

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...