Gå til innhold

Halsbetennelse?

Gjest Trang i halsen

Anbefalte innlegg

Gjest Trang i halsen
Skrevet

Jeg har i to dager hatt himla vondt i halsen, pluss at jeg er ganske hoven nedover. Prøvde å studere nedover halsen med lommelykt, og så da en slags "tapp" som stakk opp nederst i halsen (ikke drøvelen altså, jeg vet hvor den er!). Det må vel være noe som vanligvis ikke synes, men som nå er så hoven at den stikker langt opp? Er ikke så inne på hals-anatomi (burde vel kanskje ha litt peiling, etter maaange år med sangtimer, men neida..). Er det noen som kan si meg hva dette er for noe? Kan det at jeg er så hoven være et tegn på at det er halsbetennelse jeg har, eller blir det sånn av vanlig forkjølelse også? Har aldri opplevd å være så "trang" i halsen før, tror jeg, det er nokså ubehagelig! Har ingen hvite prikker nedover i halsen, er bare skikkelig hoven. Er ikke snørrete, hoster ikke (heldigvis, da hadde halsen revnet, tror jeg!) og allmenntilstanden er litt slapp, men ikke så ille at jeg ikke greier å gå på jobb. Har ikke feber, men det pleier jeg heller ikke å ha selv når jeg er skikkelig sjuk (har fått penicilin før etter bakterietest, selv om legen egentlig ikke tenkte å gi meg det siden jeg ikke hadde feber)

Bør jeg lure meg inn på legevakta i morgen, eller får jeg bare beskjed om å drikke isvann og ta det med ro? Føler meg liksom så pysete når jeg drar til legen når jeg ikke er "dødssyk"..

Skrevet

Du bør ta en tur til legen. F.eks. kan halsbetennelse være et symptom på kyssesyken.

Hvis det er halsbetennelse kan det også være at du trenger pencilin.

Skrevet

Ja, ta en tur til legen og få tatt blodprøver. Om det er kyssesyken er det godt å få diagnostisert det, siden den påvirker leveren, milten og gjør at man ikke bør drikke alkohol eller drive med hard fysisk aktivitet før verdiene på disse prøvene er normale igjen.

Jeg fikk kyssesyken for seks uker siden, og mine eneste symptomer var svingende, til dels høy feber og hovne lymfeknuter på halsen. Kunne ikke forstå at det var kyssesyken siden jeg ikke hadde vondt i halsen engang, men det var det altså.

Siden du har vondt i halsen og at den er hoven, burde du få sjekket det. Jeg sier ikke at det er kyssesyken, men det er greit å få det avklart.

Gjest Trang i halsen
Skrevet

Dro til legevakta i dag, og joda, det var halsbetennelse. Resept på medisin, og en bekreftelse på at jeg ikke nødvendigvis er verdens største hypokonder:o)

Og nok en bekreftelse på at man ikke trenger å ha feber for å ha en bakterieinfeksjon!

Kosta meg et par dagslønner (hadde med meg datteren min som også hadde vondt i halsen, men som heldigvis ikke var like ille som meg, og ikke trenger medisin, også, det blir kroner av det gitt!), og enda er ikke medisinen kjøpt, men blir jeg frisk, så er det verdt det!

Skrevet

jeg får ofte halsbetennelse, og ofte er det så ubehagelig at jeg må til legen. det legen alltid spør om er om jeg har feber. har jeg ikke det, er lite usannsynlig det er betennelse. virus kan også forårsake skikkelig halsvondt, det fikk jeg beskjed om at det måtte være en gang jeg var hos legen, og da hjelper jo ikke pencilin...da måtte jeg la det gå over av seg selv..

men har du ikke feber, er det lite sannsynlig du har betennelse. selv om du ikke pleier å få feber...jeg har også sjelden feber utenom når jeg har hals betennelse, men det er først når jeg kjenner at jeg har feber at jeg vet sikkert at jeg kan få medisiner hos legen...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...