Gå til innhold

Hva er den styggeste og fineste dialekten du vet om? u/t

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

17

• Gyda

7

• DarkPink

6

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg snakker grenlandsk, og vet at mange syns det er stygt. Selv syns jeg bare det er stygt når jeg hører det på tv.

Sånn som de snakker i Tromsø syns jeg er pent. Bergensk syns jeg aldeles ikke er pent i det hele tatt.

Bris1365380442
Skrevet

Etter å ha sett Jakten på kjærligheten må jeg si at Rørosdialekten kommer ganske høyt opp på lista over de styggeste, men den slår ikke Østfold. Den peneste er Sunnmøre.

Skrevet

Det er mange dialekter jeg synes er fine. Den fineste synes jeg er kristiansandsdialekten. Så synes jeg Stavangerdialekten er nydelig

Jeg synes ikke Kristiansundsdialekten er så fin, de høres ut som molefunkne trøndere. Heller ikke Fredrikstad-dialekten synes jeg er så fin å høre på. Vel noen ganger kan jeg synes at den er fin, men for det meste synes jeg at den høres harry ut¨

Og oslo-dialekten synes jeg er drit kjedelig (snakker oslo-dialekt selv) Skulle gjerne snakket dialekt men det blir jo litt teit å legge om til en dialekt bare fordi jeg synes at den er fin:)

Skrevet

Østfold, uten tvil. Børnær med bilær og lekær med båtær og båillær. Uff :-)

"............................................"

Skrevet

Hvis jeg hadde truffet en mann med sognedialekt eller noen av de sunnmørske nyansene så hadde han stillt med handicap for å si det sånn. Jeg henger meg så opp i dialekten at jeg ikke henger med i samtalen.

Men ellers så liker jeg forskjellige dialekter og synes det gir noe mer til personen på en måte.

Jeg liker også Oslo-dialekten med de nyansene som er fra øst til vest.

Og trøndersk.

Og svensk!!! Men det er kanskje ikke en norsk dialekt;)

Annonse

Gjest M.Angelica
Skrevet

Stygt: Bergensk, Idol-Sandra-dialekten, noen dialekter på Sunnmøre, den dialekten Mari i Bonderomantikk prater (Dovre?)

Fin: Stavangersk, noen dialekter i trøndelag og romsdaling

Sognemål er en fascinerende dialekt =)

Skrevet

Den styggeste er rogalandsdialekten fra Stavanger og traktene rundt der.

Den fineste er gudbrandsdalsdialekten.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Styggest: bergensk og ålæsundær. Sistnevnte gir meg gysninger bare ved tanken på at noen snakker den. :-D

Finest: stavangerdialekt og moværing.

Skrevet

Jeg liker østlandsdialekt, kristiansandsdialekt, og nordlandsdialekt. Har blitt glad i bergensdialekten også etterhvert.

Jeg snakker sunnmøring selv, men jeg kan ikke utstå ålesundsvarianten av den.

Gjest ålesunder
Skrevet

Jeg snakker grenlandsk, og vet at mange syns det er stygt. Selv syns jeg bare det er stygt når jeg hører det på tv.

Sånn som de snakker i Tromsø syns jeg er pent. Bergensk syns jeg aldeles ikke er pent i det hele tatt.

Bra at dere ikke hører meg da !!!!

Hilsen Sunnmøring :))))

Skrevet

Jeg liker østlandsdialekt, kristiansandsdialekt, og nordlandsdialekt. Har blitt glad i bergensdialekten også etterhvert.

Jeg snakker sunnmøring selv, men jeg kan ikke utstå ålesundsvarianten av den.

Enig, ålesunder er helt forferdelig, men andre sunnmørske dialekter er fint! Jeg snakker det selv selv om jeg er utflyttet for lenge siden, og får faktisk mye positive kommentarer.

Men bergenser er ikke fint, altfor blærete, og ikke trønder, altfor traust.

Derimot har jeg en STOR svakhet for nordlendinger!

Annonse

Skrevet

Styggeste er Grenland og Østfold uten tvil. Så kommer Nordlendinger kjapt etter og bygdetrøndersk.

Fineste er Vinjemål, Tinndøl, Bergensk, Setesdal, Sogn og ellers alle i resten av landet :)

Gjest mirakel*2?
Skrevet

fy kor frække dåkkar e!!!

Skrevet

styggest: ålesundsdialekta uten tvil. liker heller ikke kristiansundsk, noen trønderdialekter, gudbrandsdalsk, østfoldsk, blanding av bergensk/oslo

fine: resten av sunnmøre, nordfjord, vestfoldsk, kristiansandsk, stavangersk.

sognemaulet er noe for seg selv... er utrolig fasinert av den dialekta. tar bare litt tid å skjønne alt....

Skrevet

Styggest: Bergensk, Ålesundera og finnmarkværinga

Finest.. uten tvil..Nordlænninga!! Nord nordland :)

Gjest Æsjjjjjjj..........
Skrevet

Bra at dere ikke hører meg da !!!!

Hilsen Sunnmøring :))))

Jeg er fra Ålesund, men har begynt å tape dilakekta mi. Nå er den mer grautete og nynorsk prega. Jeg legger bare merke til hvor fæl ålesundsdialekta er når jeg hører den på tv sammen med østlendinger. ¨

Men bergensdialekta gir meg frysninger. Stavagerdialekta også.

Skrevet

Styggest: Bergensk, Ålesundera og finnmarkværinga

Finest.. uten tvil..Nordlænninga!! Nord nordland :)

Enig, Norlenninga har den fineste dialekten, inkl. trøndera.

Aner ikke hvem som har den styggeste. Enhver dialekt har sitt særpreg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...