Gå til innhold

Hva er den styggeste og fineste dialekten du vet om? u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener vel alle de da. De som sier "fæsk" og sånn f.eks.

Har bodd i Nordland og Troms hele mitt liv (34 år) og har enda til gode å møte noen som sier "fæsk". Generelt sier man "fesk" i Nord-Norge. Utover det finnes det et uttall forskjellige dialekter, f.eks. dialekt fra Tromsø, Bodø, Alta, Brønnøysund, Hattfjelldal, Mo, Bardu er svært forskjellige.

Eller synes du de snakker likt i Stavanger og Molde, siden begge ligger på Vestlandet et sted?

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

17

• Gyda

7

• DarkPink

6

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Forskjellen er omtrent like stor som mellom Stavanger og Møre. Men du hører kanskje ikke forskjellen på disse heller?

Det er ikke noe problem å høre forskjell på. Men "kystfinnmarksk" og nordlandsk hører jeg nesten ikke forskjell p, og hvertfall ikke nok forskjell til at jeg skjønner at noen kan si at den ene er stygg og den andre nydelig. Dialektene i indre Finnmark er helt forskjellig fra nordlandsk, men det var ikke dem du mente? Hva er forskjellen, seriøst? At den ene sier eg og ikkje? Tonefallet og alt annet høres veldig likt ut i mine ører!

Skrevet

Har bodd i Nordland og Troms hele mitt liv (34 år) og har enda til gode å møte noen som sier "fæsk". Generelt sier man "fesk" i Nord-Norge. Utover det finnes det et uttall forskjellige dialekter, f.eks. dialekt fra Tromsø, Bodø, Alta, Brønnøysund, Hattfjelldal, Mo, Bardu er svært forskjellige.

Eller synes du de snakker likt i Stavanger og Molde, siden begge ligger på Vestlandet et sted?

Ikke vær så fryktelig hårsår da? Dialekten min er nevnt her flere ganger uten at jeg gidder å rette opp i folks små lokalfeil av den grunn.

Skrevet

Sånn dialekt som gjør at man høres ut som en mann uansett hvor feminin man er, sånn Karita Bekkemellem greie er virkelig forferdelig. Også same-nordlansk er fælt.

Bergensk er i en klasse for seg av stygghet, sammen med østfolddialekten.

Trøndersk er nydelig, hvis de ikke sier "sjer" når de mener "ser"

Oslodialekten er pen, spesielt vestkantsnobb. Liker litt snobbete engelsk også jeg da..

"Trøndersk er nydelig, hvis de ikke sier "sjer" når de mener "ser""

Kan det være "sje" du mener? Altså infinitiv eller imperativ?

"Sje den bila!"

Skrevet

Ikke vær så fryktelig hårsår da? Dialekten min er nevnt her flere ganger uten at jeg gidder å rette opp i folks små lokalfeil av den grunn.

Igjen, du generaliserer for en tredjedel av Norge!

Hvis jeg sier at "Vestlandsdialekt" er fint, gir det mening for deg? Eller blir det, i prinsippet, like dumt som å si at amerikanere er pene?

Skrevet

Det er ikke noe problem å høre forskjell på. Men "kystfinnmarksk" og nordlandsk hører jeg nesten ikke forskjell p, og hvertfall ikke nok forskjell til at jeg skjønner at noen kan si at den ene er stygg og den andre nydelig. Dialektene i indre Finnmark er helt forskjellig fra nordlandsk, men det var ikke dem du mente? Hva er forskjellen, seriøst? At den ene sier eg og ikkje? Tonefallet og alt annet høres veldig likt ut i mine ører!

DU har ikke noe problm med å høre forskjellen, men jeg skal love deg at forskjellen er mindre enn mellom de nordnorske dialektene.

Annonse

Skrevet

Igjen, du generaliserer for en tredjedel av Norge!

Hvis jeg sier at "Vestlandsdialekt" er fint, gir det mening for deg? Eller blir det, i prinsippet, like dumt som å si at amerikanere er pene?

Jeg vet ikke hva som kalles hva for akkurat de og de byene. Jeg bare hører for meg en dialekt der de sier "æ lika å drækk og pule og feske", og den liker jeg ikke, uten at jeg kan si noe mer enn at det er noe nordlandsk.

Du er _helt_ sikkert en hyggelig person selv om jeg ikke liker dialekten din... =)

Skrevet

DU har ikke noe problm med å høre forskjellen, men jeg skal love deg at forskjellen er mindre enn mellom de nordnorske dialektene.

Jeg bekalger så mye at jeg ikke hører det av meg selv, men hva er forskjellen??? Opplys meg da! Eller er det bare sånn at du er opprørt over at folk kan ta feil av din dialekt og finnmarikngenes;-)

Gjest M.Angelica
Skrevet

"Eller synes du de snakker likt i Stavanger og Molde, siden begge ligger på Vestlandet et sted?"

*LOL*

Her i Stavanger prater de jo nærmest dansk. Vanskelig å skjønne i førsten. Men jeg liker den!

*Øve meg på å prate Stavangersk*

Gjest M.Angelica
Skrevet

Stygge dialekter: oslo dialekt, bergensk, molde og omegn, trøndersk

Liker dialekten i kristiansand best. den er finest. Mens den tøffeste dialekten er fra nordtrøndelag et sted, husker ikke hva plassen heter.

Verdaln? ;)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg synes faktisk at alle dialekter er fine. Alle har en egen sjarm. Bare folkene ikke snakker for for fort, så er det flott å høre mangfoldet for meg.

Der vant du for trådens beste innlegg! =)

Selv er jeg en bitch som ikke liker visse dialekter ;)

Skrevet

Jeg synes faktisk at alle dialekter er fine. Alle har en egen sjarm. Bare folkene ikke snakker for for fort, så er det flott å høre mangfoldet for meg.

Jeg gir deg forsåvidt rett i det. Men av og til skulle jeg ønske at vestlendinger kom med teksting. Iallfall når de blir ivrige.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som kalles hva for akkurat de og de byene. Jeg bare hører for meg en dialekt der de sier "æ lika å drækk og pule og feske", og den liker jeg ikke, uten at jeg kan si noe mer enn at det er noe nordlandsk.

Du er _helt_ sikkert en hyggelig person selv om jeg ikke liker dialekten din... =)

He, he, du aner jo ikke hvilken dialekt jeg har! Jeg sier/snakker i alle fall ikke som eksemplet ditt.

Uvitenhet er morsomt!

God natt.

Annonse

Skrevet

He, he, du aner jo ikke hvilken dialekt jeg har! Jeg sier/snakker i alle fall ikke som eksemplet ditt.

Uvitenhet er morsomt!

God natt.

Regnet bare med det siden du ble så hissig. Men hvis du ikke snakker sånn, så er det jo i alle fall ikke noe problem? =)

Sove godt ;)

Skrevet

Jeg bekalger så mye at jeg ikke hører det av meg selv, men hva er forskjellen??? Opplys meg da! Eller er det bare sånn at du er opprørt over at folk kan ta feil av din dialekt og finnmarikngenes;-)

Det har jeg enda til gode å oppleve at noen gjør!

Sør-helgelendinger snakker HELT anderledes enn f.eks. Altaværinger. I Bardu snakker de en helt spesiell dialekt, det samme er tilfellet for f.eks. indre Helgeland, Narvik og Lofoten. Tonefall, ord og utrykk osv er helt ulikt. I Nord-Norge sier vi "e", "æ", "eg", "eig", "jeg" osv for "jeg", akkurat som i resten av Norge. Vi sier "gata", "gaten", "gato" og "gatæ" for "gata" og "vet ikke", "vet'kje", "veit ikkje" - for å nevne noe. I Nord-Norge finnes det et utall dialekter, akkuat som på Vetslandet. Og da nevner jeg selvsagt ikke samiske og kvenske dialekter.

Skrevet

Regnet bare med det siden du ble så hissig. Men hvis du ikke snakker sånn, så er det jo i alle fall ikke noe problem? =)

Sove godt ;)

Ikke hissig, har det bare gøy!

Skrevet

Sove godt ;)

Ikke hissig, har det bare gøy! Alltid morsomt å se folk uttale seg om ting de har null peiling på eller argumenter for.

Skrevet

Det har jeg enda til gode å oppleve at noen gjør!

Sør-helgelendinger snakker HELT anderledes enn f.eks. Altaværinger. I Bardu snakker de en helt spesiell dialekt, det samme er tilfellet for f.eks. indre Helgeland, Narvik og Lofoten. Tonefall, ord og utrykk osv er helt ulikt. I Nord-Norge sier vi "e", "æ", "eg", "eig", "jeg" osv for "jeg", akkurat som i resten av Norge. Vi sier "gata", "gaten", "gato" og "gatæ" for "gata" og "vet ikke", "vet'kje", "veit ikkje" - for å nevne noe. I Nord-Norge finnes det et utall dialekter, akkuat som på Vetslandet. Og da nevner jeg selvsagt ikke samiske og kvenske dialekter.

Men Alta-dialekta regnes ikke som kystdialekt. Enig i at det er stor forskjell på den og Nordland/Troms-dialekter. Jeg tenker på for eks Hammerfest kontra Harstad. De i Hammerfest sier æ, fesk, kainn, mainn osv. For å gjenta meg selv til det kjedsommelige; det høres veldig likt ut for meg...

laguna1365380434
Skrevet

Jeg synes sånn sør/vestlandsk er slitsomt å forstå, og totning og skikkelig tjukk l og skikkelig doble konsonanter der de ikke burde være, er stygt. Kollidere og bannan og sånn;-)

Pen dialekt? Tja, Oslo er lettfattelig hvertfall. Ogsåsynes jeg trøndere og nordlendinger ofte høres blide og sympatiske ut. Bergensere "maser" liksom.

:-)

Skrevet

Jeg slår et slag for bergensk altså! Kanskje norges mest misforståtte dialekt og "folkeslag". Alle som har opplevd byen en vakker maidag må da ha forståelse for at bergenserne blir litt ivrige når de snakker om hjemstedet sitt! Spesielt når alle kritiserer Bergen hele tiden.

Noen av de mest sjarmerende og lavmælte menneskene jeg kjenner er faktisk bergensere.

Er selv fra Oslo tro det eller ei.

Munndiaré er usjarmerende uansett dialtekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...