Gå til innhold

Hva er den styggeste og fineste dialekten du vet om? u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn dialekt som gjør at man høres ut som en mann uansett hvor feminin man er, sånn Karita Bekkemellem greie er virkelig forferdelig. Også same-nordlansk er fælt.

Bergensk er i en klasse for seg av stygghet, sammen med østfolddialekten.

Trøndersk er nydelig, hvis de ikke sier "sjer" når de mener "ser"

Oslodialekten er pen, spesielt vestkantsnobb. Liker litt snobbete engelsk også jeg da..

Hvis du høres ut som en mann når du prater, så er det vel helst toneleiet og ikke dialekten som gjør det ...

Romsdalsdialekten er fin den - synes

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

17

• Gyda

7

• DarkPink

6

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg vet ikke hva som kalles hva for akkurat de og de byene. Jeg bare hører for meg en dialekt der de sier "æ lika å drækk og pule og feske", og den liker jeg ikke, uten at jeg kan si noe mer enn at det er noe nordlandsk.

Du er _helt_ sikkert en hyggelig person selv om jeg ikke liker dialekten din... =)

Du, det er ikke noe som heter 'fæsk' i Nord-Norge. De sier enten 'fesk' eller 'fisk'.

Det er heller ikke noe som heter 'drækk'. I Nord-Norge sier man 'drekk' eller 'drikk' i presens.

Dialekter er ikke din greie, nei? ;-)

Skrevet

Men Alta-dialekta regnes ikke som kystdialekt. Enig i at det er stor forskjell på den og Nordland/Troms-dialekter. Jeg tenker på for eks Hammerfest kontra Harstad. De i Hammerfest sier æ, fesk, kainn, mainn osv. For å gjenta meg selv til det kjedsommelige; det høres veldig likt ut for meg...

Det er kanskje fordi du ikke gidder å høre etter, men det er en helt annen sak!

Gjest Også fra Oslo
Skrevet

Stavangersk er den absolutt styggeste dialekten jeg vet om.

Trøndersk synes jeg er fint.

Enig!

Skrevet

Indre Finnmark er ikke særlig lekker. Kristiansandsdialekten, derimot.

Skrevet

Stygge dialekter:Stavanger damestemmer, Toten

Pene: Troms og Nordland, Molde, deler av Telemark, Haugesund.

Annonse

Gjest både og
Skrevet

Hårsåre nordlendinger har stygg dialekt selv når de skriver bokmål. :-)

Jadda, det er masse forskjellige dialekter i nordnorge også. Men man kan da ikke forvente at alle skal greie å stedfeste enhver dialekt ned til "rette sia av fjorden / elva".

F.eks. sier de fleste her "trønder dialekt" - men det er jo veldig forskjellig det også!

Oslo har flere dialekter. Østfold har flere dialekter. Greier du å høre forskjell på om folk kommer fra Ørje eller Sarpsborg? Moss eller Askim?

Hvis jeg skal driste meg til å prøve på en liiiten analyse av nordnorske dialekter, så har feen ganske rett i at nordre nordland og kysten av Finnmark snakker ganske likt. Den største forskjellen er tonefallet. Finnmarks-tonefallet er ikke likt Nordlands-tonefallet. Nordlendingene "synger" mer enn Finnmarkingene.

Helt enig i at søndre Nordland skiller seg kraftig ut fra resten av Nordland, Ranværing, Saltværing og Helgelending f.eks er jo veldig spesielle dialekter. Samme med indre Troms, Målselv og Bardu har veldig spesielle dialekter. Tromsø har sitt "bymål" som er mye likt resten av de nordnorske dialektene på mange måter. Du skal være rimelig godt kjent for å høre forskjell på Tromsø og Harstad.

Indre Finnmark og Alta som var nevnt har mer spesielle dialekter igjen. Mye preg av samisk går jeg ut i fra, i allefall på tonefallet.

Så ja, noen hovedtrekk er lette å skille på, f.eks. i søndre nordland hvor de ofte kutter e-en i slutten av ordene, men man kan ikke forvente at alle og enhver skal høre forskjell på Narvik og Bjerkvik, liksom.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Forskjellen er omtrent like stor som mellom Stavanger og Møre. Men du hører kanskje ikke forskjellen på disse heller?

På Møre er det mange forskjellige dialekter.

Kan nevne noen: Kristiansund, Tingvoll, Surnadal, Sunndal, , Rindal osv. Alle har de forskjellige dialketer.

Skrevet

På Møre er det mange forskjellige dialekter.

Kan nevne noen: Kristiansund, Tingvoll, Surnadal, Sunndal, , Rindal osv. Alle har de forskjellige dialketer.

Men på østlandet, blir disse dialektene sammenlignet med trønderdialekten.

Det er derfor de kalles "Reservetrøndere".

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Men på østlandet, blir disse dialektene sammenlignet med trønderdialekten.

Det er derfor de kalles "Reservetrøndere".

Jeg har blitt tatt for å være trønder flere ganger;)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg gidder å høre etter, men er HÅPLØS på å høre forskjell på dialekter langt fra min egen for det. Jeg tror ikke nødvendigvis sånt har med vrangvilje å gjøre altså! Jeg er selvsagt god på å plassere ørten avarter av nærliggende østlending,men ellers er det vanskelig for meg å forteta noen fin katalogisering.

Resten høres ut som : svenskegrensa, - halden aktig, sørlending, telemarkssørlending, sørvestlending stavanger/haugesundish, vestlending, bergenser, sunnmøring, trønder, sånn synge-nordlending, og sånn annen nordlending! Og thats it! Jeg aner ikke noe nærmere enn det. Og det er ikke for å være vrang, hvertfall!

:-)

Skrevet

Jeg har blitt tatt for å være trønder flere ganger;)

Me 2;-)

Gjest både og
Skrevet

Jeg gidder å høre etter, men er HÅPLØS på å høre forskjell på dialekter langt fra min egen for det. Jeg tror ikke nødvendigvis sånt har med vrangvilje å gjøre altså! Jeg er selvsagt god på å plassere ørten avarter av nærliggende østlending,men ellers er det vanskelig for meg å forteta noen fin katalogisering.

Resten høres ut som : svenskegrensa, - halden aktig, sørlending, telemarkssørlending, sørvestlending stavanger/haugesundish, vestlending, bergenser, sunnmøring, trønder, sånn synge-nordlending, og sånn annen nordlending! Og thats it! Jeg aner ikke noe nærmere enn det. Og det er ikke for å være vrang, hvertfall!

He, he! Jeg har egentlig godt språkøre og er god på å ta dialekter. Men jeg har bodd på litt forskjellige steder, og oppdager jo alltid masse lokale forskjeller når man bor midt i et område. Men sett utenfra er det ganske mange like dialekter. Og jeg har hørt mang en nordlenidng referere til østlandsdialekter som "oslo-væring" eller "bokmål" uten å skille på hvor på østlandet. Så man hører nok best de dialektene man kjenner godt.

Annonse

Skrevet

godt sagt! :-)

Alle er vi jo flinkest på det som ligger nærme oss selv, og kommer man fra langt nordfor Sinsen-krysset synes amn aknskje at alt i og rundt Oslo høres helt likt ut også! ;-)

Skrevet

He, he! Jeg har egentlig godt språkøre og er god på å ta dialekter. Men jeg har bodd på litt forskjellige steder, og oppdager jo alltid masse lokale forskjeller når man bor midt i et område. Men sett utenfra er det ganske mange like dialekter. Og jeg har hørt mang en nordlenidng referere til østlandsdialekter som "oslo-væring" eller "bokmål" uten å skille på hvor på østlandet. Så man hører nok best de dialektene man kjenner godt.

"Og jeg har hørt mang en nordlenidng referere til østlandsdialekter som "oslo-væring" eller "bokmål" uten å skille på hvor på østlandet. Så man hører nok best de dialektene man kjenner godt."

Kjenner igjen både det du skrev her og det du skrev om generaliseringen "trønderdialekt" i innlegget nedenfor. *S*

Det er slik for oss alle at det man lettest hører nyanseforskjeller i dialektene som er en nærmest.

Skrevet

Du, det er ikke noe som heter 'fæsk' i Nord-Norge. De sier enten 'fesk' eller 'fisk'.

Det er heller ikke noe som heter 'drækk'. I Nord-Norge sier man 'drekk' eller 'drikk' i presens.

Dialekter er ikke din greie, nei? ;-)

Det er jo ikke så enormt stor forskjell på lyden "fesk" og "fæsk" da, og jeg har selv sett mange fra Nord-Norge skrive med æ når de skriver dialekt.

Skrevet

Det er jo ikke så enormt stor forskjell på lyden "fesk" og "fæsk" da, og jeg har selv sett mange fra Nord-Norge skrive med æ når de skriver dialekt.

Eh... jo, det er selvsagt stor forskjell.

Hvis du normalt sier 'fisk' ville du vel synes det var underlig om noen sa at du sier 'fesk', og at ditt 'fisk'/'fesk' går for det samme og høres likt ut.

Skrevet

Hvis forskjellene er så små at man må konse og virkelig høre godt etter for å oppfatte dem synes jeg det virker noe merkelig å kåre den ene til landets vakreste og plassere den andre i kategorien landets styggeste.

Gjest En ekte bergenser
Skrevet

Det er mange pene dialekter.

Men bergensk er forferdelig. Det samme er Østfolds-dialekten. Billæær og båttæær og flyæær og øl-ær og Opel Ascona.

Selv dem til Russland!

Bergensk er ikke forferdelig, men det er enkelte "dialekter" innenfor bergensk igjen. Noen snakkarrr vææældig slæivete. En østlending spurte faktisk om jeg snakket pen form for bergensk, noe jeg ikke gjør.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...