Gå til innhold

Hva er den styggeste og fineste dialekten du vet om? u/t

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mumitrollet

17

• Gyda

7

• DarkPink

6

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest M.Angelica

å nei du! Tror det heter Lierne.

He he.. Den plassen tror jeg faktisk at jeg har hørt om! En tidligere venninne hadde en far som var der i fra. Men nå er jeg ikke sikker da. Lenge siden jeg hadde kontakt med henne =)

Hvis forskjellene er så små at man må konse og virkelig høre godt etter for å oppfatte dem synes jeg det virker noe merkelig å kåre den ene til landets vakreste og plassere den andre i kategorien landets styggeste.

Hvis du må "konse" for å høre forskjellen, så er det ikke dialketene det er noe feil med...

Bli fascinert over at du gidder å diskutere noe som interesserer deg så utrolig lite!

Vel, vel, nok om det. Takk for meg.

He he.. Den plassen tror jeg faktisk at jeg har hørt om! En tidligere venninne hadde en far som var der i fra. Men nå er jeg ikke sikker da. Lenge siden jeg hadde kontakt med henne =)

Det er der det er sa mange ungkarer - og de har arrangert ungkarsfestivaler.

Leid busser og fått tilkjørt giftesyke kvinner fra Østlandet og full fest!

Annonse

På Møre er det mange forskjellige dialekter.

Kan nevne noen: Kristiansund, Tingvoll, Surnadal, Sunndal, , Rindal osv. Alle har de forskjellige dialketer.

Selvsagt er det flere dialekter på møre, men vi må ikke bli for avansert da, tror ikke feen takler det...

Og så har de skutt bjørner!!

Lierne er jo direkte berømt! ;-)

Hårsåre nordlendinger har stygg dialekt selv når de skriver bokmål. :-)

Jadda, det er masse forskjellige dialekter i nordnorge også. Men man kan da ikke forvente at alle skal greie å stedfeste enhver dialekt ned til "rette sia av fjorden / elva".

F.eks. sier de fleste her "trønder dialekt" - men det er jo veldig forskjellig det også!

Oslo har flere dialekter. Østfold har flere dialekter. Greier du å høre forskjell på om folk kommer fra Ørje eller Sarpsborg? Moss eller Askim?

Hvis jeg skal driste meg til å prøve på en liiiten analyse av nordnorske dialekter, så har feen ganske rett i at nordre nordland og kysten av Finnmark snakker ganske likt. Den største forskjellen er tonefallet. Finnmarks-tonefallet er ikke likt Nordlands-tonefallet. Nordlendingene "synger" mer enn Finnmarkingene.

Helt enig i at søndre Nordland skiller seg kraftig ut fra resten av Nordland, Ranværing, Saltværing og Helgelending f.eks er jo veldig spesielle dialekter. Samme med indre Troms, Målselv og Bardu har veldig spesielle dialekter. Tromsø har sitt "bymål" som er mye likt resten av de nordnorske dialektene på mange måter. Du skal være rimelig godt kjent for å høre forskjell på Tromsø og Harstad.

Indre Finnmark og Alta som var nevnt har mer spesielle dialekter igjen. Mye preg av samisk går jeg ut i fra, i allefall på tonefallet.

Så ja, noen hovedtrekk er lette å skille på, f.eks. i søndre nordland hvor de ofte kutter e-en i slutten av ordene, men man kan ikke forvente at alle og enhver skal høre forskjell på Narvik og Bjerkvik, liksom.

"Østfold har flere dialekter. Greier du å høre forskjell på om folk kommer fra Ørje eller Sarpsborg? Moss eller Askim?"

Kanskje ikke alle (aner f.eks. ikke hvordan de snakker på Ørje), men så ville jeg da heller aldri ha sagt at "Østfolding" er en pen/stygg dialekt, selv om dette er langt mer spesifikt enn å uttale seg om hele landsdelers dialekt. Trenger selvsagt ikke å kunne alle lokale variasjoner, det finne jo tusenvis av slike i Norge, men en ørliten retningssans er det greit å kunne fremvise før man uttaler seg om noe.

(Ikke kritikk mot deg, du har jo en viss oversikt, ser det ut til).

Skulle bare briljere litt. Kan ramse opp flere om du vil;)

Er ikke rågod på Møredialekter (unntatt Surnadal, Molde og Kr.sund), men hører da, i motsetning til mange andre, forskjell på dette og trønder...

Er ikke rågod på Møredialekter (unntatt Surnadal, Molde og Kr.sund), men hører da, i motsetning til mange andre, forskjell på dette og trønder...

Du må heller ikke glemme Sunnmøre. Dialektene der er jo dønn ulik nordmørsdialektene.

Så om man snakker om Møre, er det store, viktige skiller her.

Annonse

Du må heller ikke glemme Sunnmøre. Dialektene der er jo dønn ulik nordmørsdialektene.

Så om man snakker om Møre, er det store, viktige skiller her.

Du har selvsagt helt rett i det, men for folk som ser på "nordnorsk" som _en_ dialekt, kan man ikke være for avansert:)

Gjest M.Angelica

He he..er det sant?

Trodde det var i Suldal det var ungkarsfestival, jeg =) *LOL*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...