Cathrine74 Skrevet 3. mars 2001 Del Skrevet 3. mars 2001 Jeg skal ta glukosebelastning pga sukker i urinen. Forsto på jordmor at dette kunne være tegn på sv.skapsdiabetes. Nå vet jeg fint lite om dette, og særlig ikke hva det innebærer for barnet og meg selv. Jeg er fullgåtte 29 uker i dag, og urinprøven ble tatt i går. Pga komplikasjoner (premature rier og avkortet livmorhals) blir jeg fulgt opp på Gyn.Pol. Kan du/dere være så snill å gi meg litt generell info om dette emnet, da jeg har forsøkt å finne stoff om dette både her på DOL og ellers på nettet uten å lykkes. På forhånd takk! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20981-svangerskapsdiabetes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 3. mars 2001 Del Skrevet 3. mars 2001 Svangerskapsdiabetes er vanligvis en mild variant av den diabetes/sukkersyke som er vanligst blant yngre mennesker som ikke er gravide. Svangerskapsdiabetes gir seg vanligvis etter fødsel, og som oftest holder det med kostregulering for å holde sykdommen under kontroll. Det er veldig vanlig at man i løpet av svangerskapet blir utredet med tanke på diabetes, men det er langt fra de fleste som har det. Når man har sukker i urinen, er det vanlig at man tar glukosebelastning for å få avklart årsaken til dette. Noen viser seg å ha sv.sk.diabetes, men den vanligste årsaken til sukker i urinen er at man begynner å bli stor i magen og belastningen gjør at nyrene slipper ut litt sukker. Når man har svangerskapsdiabetes under kontroll, utgjør den svært sjelden noen trussel for hverken mor eller barn. Inntil videre skriver jeg ikke noe mer om emnet. Skulle du få diagnosen, får du komme tilbake, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg med mer infor. Regner dessuten med at du skulle få god informasjon på sykehuset. Et tips: Når du skal ta neste urinprøve bør du la være å spise/drikke søtt kvelden før prøven blir tatt. Da vil prøven sansynligvis være negativ hvis det ikke er svangerskapsdiabetes du har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20981-svangerskapsdiabetes/#findComment-90630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.