Gjest kirstina Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 fra å komme inn på barnevern.Lønner det seg å ta opp igjen fag fra videregående eller er det bedre å ta ex phil eller annet???? 0 Siter
Gjest printa Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Exphil er lurt å ta. Det får du bruk for, uansett. Det er vel fem poeng, er det ikke? 0 Siter
favn Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Jeg vet ikke hva du mener med 'lønner seg', men Exphil er et innføringsfag for elementær etikk, politisk filosofi og vitenskapelig tenkning/arbeide, så det burde nesten vært forbudt å la være å ta det. 0 Siter
Gjest Zuleika Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Ta ex.phil er mitt råd. Jeg tror du har bedre nytte av det. 0 Siter
Prozak Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Jeg vet ikke hva du mener med 'lønner seg', men Exphil er et innføringsfag for elementær etikk, politisk filosofi og vitenskapelig tenkning/arbeide, så det burde nesten vært forbudt å la være å ta det. "så det burde nesten vært forbudt å la være å ta det" Heh-heh...ja, den overakademiserte "argumentasjonsteorien" f.eks - det er virkelig noe man har nytte av...:-) "..............................................." 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Jeg vet ikke hva du mener med 'lønner seg', men Exphil er et innføringsfag for elementær etikk, politisk filosofi og vitenskapelig tenkning/arbeide, så det burde nesten vært forbudt å la være å ta det. Jøss. Du er den eneste jeg har hørt om som virkelig mener Ex.phil er bra. For meg og alle andre jeg kjenner var det et fag vi leste på i siste liten før examen og hastet igjennom bare for å stå, for å ha faget i papirene rett og slett fordi vi ikke kom videre uten. Mener ennå, etter 6 års universitetsstudier, at Ex.phil var det mest meningsløse faget jeg noengang har lest. Men man må jo ha det til mange studier så det er lurt av kristina å ta det. Så er det unnagjort først som sist. 0 Siter
Gjest printa Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Jøss. Du er den eneste jeg har hørt om som virkelig mener Ex.phil er bra. For meg og alle andre jeg kjenner var det et fag vi leste på i siste liten før examen og hastet igjennom bare for å stå, for å ha faget i papirene rett og slett fordi vi ikke kom videre uten. Mener ennå, etter 6 års universitetsstudier, at Ex.phil var det mest meningsløse faget jeg noengang har lest. Men man må jo ha det til mange studier så det er lurt av kristina å ta det. Så er det unnagjort først som sist. Jeg har nå seks års høgskoleudanning. Riktignok to ulike, men jeg har hatt mye bruk for filosofien i de fagene jeg har studert, begge gangene. *Det er vel noen som har tatt poenget, bedre enn andre med xphil da, kanskje* 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Jeg har nå seks års høgskoleudanning. Riktignok to ulike, men jeg har hatt mye bruk for filosofien i de fagene jeg har studert, begge gangene. *Det er vel noen som har tatt poenget, bedre enn andre med xphil da, kanskje* Javel? Det er meget mulig jeg ikke skjønner hva jeg har lært, og at jeg har hatt god bruk for det likevel sånn underbevisst. For meg var det i allefall et gørrkjedelig must. Jeg vet ikke hvilken høyskole du har gått på som krever ex.phil, men vanligvis er det universitetene som krever det. Jeg har mange kolleger som har høyskoleutdannelse, hvor det ikke krevdes ex.phil (siviløkonomer, revisorer, sivilingeniører) som ikke har tatt ex.phil. Det ble da fornuftige folk av dem også, de klarte studiene sine på en flott måte og de fungerer utmerket i arbeidslivet. 0 Siter
favn Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Javel? Det er meget mulig jeg ikke skjønner hva jeg har lært, og at jeg har hatt god bruk for det likevel sånn underbevisst. For meg var det i allefall et gørrkjedelig must. Jeg vet ikke hvilken høyskole du har gått på som krever ex.phil, men vanligvis er det universitetene som krever det. Jeg har mange kolleger som har høyskoleutdannelse, hvor det ikke krevdes ex.phil (siviløkonomer, revisorer, sivilingeniører) som ikke har tatt ex.phil. Det ble da fornuftige folk av dem også, de klarte studiene sine på en flott måte og de fungerer utmerket i arbeidslivet. Det mange ikke skjønner, er at i dag fungerer Exphil som det gode, gamle dannelsesfaget. Altså, studentene lærer om hvordan man skal oppføre seg og hvorledes man kan bestemme hva som er riktig og gale handlinger (etikk), hvordan stat, styringsssystemer og demokrati har vokst fram, hvilke metoder vitenskapen har brukt, hvordan fag og vitenskaper har utviklet seg - og ikke minst: Hvordan tenkningen har utviklet seg. At dette (som på en eller annen måte angår alle mennesker og alle fagdisipliner) er uinteressant, er et mysterium. 0 Siter
favn Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 "så det burde nesten vært forbudt å la være å ta det" Heh-heh...ja, den overakademiserte "argumentasjonsteorien" f.eks - det er virkelig noe man har nytte av...:-) "..............................................." Du burde kanskje kikket på den og dratt litt nytte...? ;-) 0 Siter
DarkPink Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Javel? Det er meget mulig jeg ikke skjønner hva jeg har lært, og at jeg har hatt god bruk for det likevel sånn underbevisst. For meg var det i allefall et gørrkjedelig must. Jeg vet ikke hvilken høyskole du har gått på som krever ex.phil, men vanligvis er det universitetene som krever det. Jeg har mange kolleger som har høyskoleutdannelse, hvor det ikke krevdes ex.phil (siviløkonomer, revisorer, sivilingeniører) som ikke har tatt ex.phil. Det ble da fornuftige folk av dem også, de klarte studiene sine på en flott måte og de fungerer utmerket i arbeidslivet. Veldig enig med deg i det du skriver om Ex. Phil. Var noen få nyttige element fra nyere tid, men det er ting jeg også har lest andre steder. 0 Siter
Gjest printa Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Javel? Det er meget mulig jeg ikke skjønner hva jeg har lært, og at jeg har hatt god bruk for det likevel sånn underbevisst. For meg var det i allefall et gørrkjedelig must. Jeg vet ikke hvilken høyskole du har gått på som krever ex.phil, men vanligvis er det universitetene som krever det. Jeg har mange kolleger som har høyskoleutdannelse, hvor det ikke krevdes ex.phil (siviløkonomer, revisorer, sivilingeniører) som ikke har tatt ex.phil. Det ble da fornuftige folk av dem også, de klarte studiene sine på en flott måte og de fungerer utmerket i arbeidslivet. Jeg tok min xphil på slutten 80 tallet, da det enda telte 10 vekttall. Jeg begynte å studere på universitetet i Bergen,men stakk raskt derfra. Senere har jeg vært innom pedagogikk og psykologi, deretter samfunnsfag på høgskolenivå. Filosofi er like relevant om man skal studere på høgskole eller på universitetsnivå. Jeg syns iallfall studiet var knall, og skulle gjerne lest og studert enda mer. 0 Siter
Prozak Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Du burde kanskje kikket på den og dratt litt nytte...? ;-) Neppe - overakademisering er sjelden særlig nytte. Og heller ikke hvis du er et eksempel på hva man får ut av det :-) "............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Jøss. Du er den eneste jeg har hørt om som virkelig mener Ex.phil er bra. For meg og alle andre jeg kjenner var det et fag vi leste på i siste liten før examen og hastet igjennom bare for å stå, for å ha faget i papirene rett og slett fordi vi ikke kom videre uten. Mener ennå, etter 6 års universitetsstudier, at Ex.phil var det mest meningsløse faget jeg noengang har lest. Men man må jo ha det til mange studier så det er lurt av kristina å ta det. Så er det unnagjort først som sist. Det nyttige ved Ex.Phil er vel studieteknikk o.l., og det har man jo tilsvarende av ved høyskoler. Alt det andre, filosofihistorie (som er ganske interessant) og tullete overakademisering og måling av ikke-målbare ting er vel mest for spesiellt interesserte :-) "............................................" 0 Siter
favn Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Neppe - overakademisering er sjelden særlig nytte. Og heller ikke hvis du er et eksempel på hva man får ut av det :-) "............................................." Overakademisering? Hva er det for noe rart? Jeg leste i en tråd et sted at du ble helt vill fordi en fyr sa han hadde 'høyere utdanning', men ærlig talt... 0 Siter
morsan Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Jøss. Du er den eneste jeg har hørt om som virkelig mener Ex.phil er bra. For meg og alle andre jeg kjenner var det et fag vi leste på i siste liten før examen og hastet igjennom bare for å stå, for å ha faget i papirene rett og slett fordi vi ikke kom videre uten. Mener ennå, etter 6 års universitetsstudier, at Ex.phil var det mest meningsløse faget jeg noengang har lest. Men man må jo ha det til mange studier så det er lurt av kristina å ta det. Så er det unnagjort først som sist. Jeg rådigget ex phil!! Jeg satt faktisk så sent som i forrige uke og vurderte å bestille Anfinn Stigens lærebøker i filosofi fordi jeg angrer på at jeg solgte mine ogf gjerne skulle ha lest dem igjen! ;-) Men det var vel mer fordi jeg likte _faget_. Hvor ekstremt "nyttig" det var tør jeg ikke si. 0 Siter
favn Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Det nyttige ved Ex.Phil er vel studieteknikk o.l., og det har man jo tilsvarende av ved høyskoler. Alt det andre, filosofihistorie (som er ganske interessant) og tullete overakademisering og måling av ikke-målbare ting er vel mest for spesiellt interesserte :-) "............................................" 'måling av ikke-målbare ting' *S* 0 Siter
favn Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Jeg rådigget ex phil!! Jeg satt faktisk så sent som i forrige uke og vurderte å bestille Anfinn Stigens lærebøker i filosofi fordi jeg angrer på at jeg solgte mine ogf gjerne skulle ha lest dem igjen! ;-) Men det var vel mer fordi jeg likte _faget_. Hvor ekstremt "nyttig" det var tør jeg ikke si. Nyttebegrepet er da også fryktelig snevert. Det aller meste mennesker har av kompetanse på ulike områder, kan godt karakteriseres som totalt 'unyttig'. 0 Siter
Prozak Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 Overakademisering? Hva er det for noe rart? Jeg leste i en tråd et sted at du ble helt vill fordi en fyr sa han hadde 'høyere utdanning', men ærlig talt... Du leste at jeg ble "helt vill"? Lille favn...vær så snill og les det du refererer til, i stedet for å snakke tull - eller la være, ok? Det der blir bare for barnslig og usaklig. Jo - en del av Ex.phil styret er overakademisering av de mest banale ting, på en måte som fremstår litt vel pretensiøst - synes jeg. Men for all del - det er langtfra bare tull i Ex.Phil. ".............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 12. desember 2005 Skrevet 12. desember 2005 'måling av ikke-målbare ting' *S* Du skjønte ikke den? Ikke noe poeng å forsøke å forklare, da :-) "............................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.