Gå til innhold

Mangler 3 poeng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nyttebegrepet er da også fryktelig snevert. Det aller meste mennesker har av kompetanse på ulike områder, kan godt karakteriseres som totalt 'unyttig'.

helt klart!

Jeg er ihvertfall sjeleglad for at valgene mht hva som er "nyttig" og ikke er noe jeg ikke trengte å ta i svært ung alder. Altså at skolegangen/utdannelsen har vært nokså "almennfaglig".

Svørt mye av det jeg har lært både på skolen og på studiet har jeg ikke direkte eller ihvertfall ikke _målbar_ nytte av i det daglige arbeidet akkurat nå, men jeg liker å kunne ting likevel.

Skrevet

Du skjønte ikke den? Ikke noe poeng å forsøke å forklare, da :-)

"............................................."

Den var ikke grei. Jeg synes godt du kan spandere på deg en liten forklaring. 'Måle noe ikke-målbart'??

Skrevet

helt klart!

Jeg er ihvertfall sjeleglad for at valgene mht hva som er "nyttig" og ikke er noe jeg ikke trengte å ta i svært ung alder. Altså at skolegangen/utdannelsen har vært nokså "almennfaglig".

Svørt mye av det jeg har lært både på skolen og på studiet har jeg ikke direkte eller ihvertfall ikke _målbar_ nytte av i det daglige arbeidet akkurat nå, men jeg liker å kunne ting likevel.

Det er selvsagt totalt unyttig at noen feks lager stoler utover funksjonaliteten 'ting man kan sitte på', men likevel ønsker de aller fleste av oss noe annet enn en kasse eller gjerne to kasser oppå hverandre i hjemmet vårt eller på kafeen.

Som et banalt eksempel på at 'nytte' ikke trenger å være så veldig interessant.

Skrevet

Den var ikke grei. Jeg synes godt du kan spandere på deg en liten forklaring. 'Måle noe ikke-målbart'??

Du vil neppe ønske å forstå at det betyr at man forsøker å måle noe som ikke er målbart, ikke sant?

Akkurat som din "måling" av sjel i musikk, basert på en subjektiv smak - som du hevdet hardnakket ikke bare var din subjektive oppfatning.

Men la osss kutte ut dette nå, heh? Du har allerede kommet med en feilaktig (nærmest jug) referanse til en annen tråd, og jeg gidder ikke bruke tid på å motbevise at jeg var og dreit på trappa til naboen i går kveld.

"..............................................."

Skrevet

Det er selvsagt totalt unyttig at noen feks lager stoler utover funksjonaliteten 'ting man kan sitte på', men likevel ønsker de aller fleste av oss noe annet enn en kasse eller gjerne to kasser oppå hverandre i hjemmet vårt eller på kafeen.

Som et banalt eksempel på at 'nytte' ikke trenger å være så veldig interessant.

"Det er selvsagt totalt unyttig at noen feks lager stoler utover funksjonaliteten 'ting man kan sitte på'"

Det er det jo ikke - det er ikke alltid en nødvendighet, men unyttig er det heller ikke. Med mindre man definérer "nyttig" ut i fra Maslovs primærbehov.

"............................................"

Skrevet

Du vil neppe ønske å forstå at det betyr at man forsøker å måle noe som ikke er målbart, ikke sant?

Akkurat som din "måling" av sjel i musikk, basert på en subjektiv smak - som du hevdet hardnakket ikke bare var din subjektive oppfatning.

Men la osss kutte ut dette nå, heh? Du har allerede kommet med en feilaktig (nærmest jug) referanse til en annen tråd, og jeg gidder ikke bruke tid på å motbevise at jeg var og dreit på trappa til naboen i går kveld.

"..............................................."

Jeg har selvsagt aldri sagt noe så tøvete som at musikksmak kan måles (!). Men jeg kan godt ha diskutert om hvorvidt smak kan være objektivt, om smak kan være universelt. Det er noe ganske annet.

Din greie om 'høyere utdanning' var en referanse til en milelang tråd et sted her der en fyr presenterer seg med høyere utdanning i en sak.

Skrevet

Jeg har selvsagt aldri sagt noe så tøvete som at musikksmak kan måles (!). Men jeg kan godt ha diskutert om hvorvidt smak kan være objektivt, om smak kan være universelt. Det er noe ganske annet.

Din greie om 'høyere utdanning' var en referanse til en milelang tråd et sted her der en fyr presenterer seg med høyere utdanning i en sak.

"Din greie om 'høyere utdanning' var en referanse til en milelang tråd et sted her der en fyr presenterer seg med høyere utdanning i en sak."

Kunne vi ikke slutte? Nå lyver du om "min greie" - hvis du leser tråden så ser du at det er tull. Det hele begynte med at jeg spurte hva utdannelsen hadde å gjøre med sjalusi i forhold til partneren - det er vel noe en universitetsutdannet som deg klarer å se som et spørmål, og ikke noe annet? Så begynte jeg og Glimtipper å spøke om enkeltes trang til å skilte at de har den og den utdannelsen, noe enkelte ikke klarte å se som det det var, men måtte lage en stor greie ut av. Det hele var egentlig direkte komisk, og at du forsøker å bruke dette mot meg nå er rimelig latterlig. Sånn - hvis du fortsatt driter i fakta til fordel for å ha noe å "bruke", så får det bli din sak.

".........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...