Gå til innhold

Hvorfor reagerer ikke folk når noen ramler om på gata?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg opplevde for snart et år siden å bli slått ned på en t-bane av en person som tydeligvis var i ubalanse

det som var mest sjokkerende var ikke akkurat at han slo til meg, og slo ut kontaktlinsa mi men at ikke en kjeft reagerte og turde å hjelpe meg. Alle bare rygget bakover. Jeg mener at noen store menn kunne da få stoppet han. Det var jeg som måtte få stoppet banen og få varslet sjaføren om at det var en vill passasjer på bakerste vogn.

Nei synes det er tragisk slik det er blitt, at vi ikke tør å gjøre noe

Synes du virkelig det er sjokkerende at folk ikke tør gripe inn ovenfor rabiate og voldelige mennesker? Det synes ikke jeg.

Alle er seg selv nærmest og jeg har lest om folk som skulle hjelpe til og ble slått ned eller verre og endte opp som grønnsak.

De fleste tenker nok "hvorfor ta sjansen" og "hva tjener jeg på å hjelpe?"

Da blir det noe annet med folk som ramler e.l. og kun trenger hjelp. Da risikerer en lite, bortsett fra å måtte bruke litt tid på noen andre (og det er det ikke mange som har tid til lenger, dessverre).

Fortsetter under...

Skrevet

Synes du virkelig det er sjokkerende at folk ikke tør gripe inn ovenfor rabiate og voldelige mennesker? Det synes ikke jeg.

Alle er seg selv nærmest og jeg har lest om folk som skulle hjelpe til og ble slått ned eller verre og endte opp som grønnsak.

De fleste tenker nok "hvorfor ta sjansen" og "hva tjener jeg på å hjelpe?"

Da blir det noe annet med folk som ramler e.l. og kun trenger hjelp. Da risikerer en lite, bortsett fra å måtte bruke litt tid på noen andre (og det er det ikke mange som har tid til lenger, dessverre).

jeg tenker ikke nødvendigvis at folk skal gå til motangrep på en voldelig person men det er flere ting man kan gjøre enn å forholde seg passivt.

Hva med å slå et nødnummer? Varsle sjaføren?

trekke i nødbrensen etc?

Nå tenker jeg ikke akkurat på dette i mitt tilfelle men heller i alvorlige situasjoner som feks Kjetil Rustavik sak hvor folk satt passivt og så på at han ble slått . Om de ikke turde å gå løs på gjerningsmennene må det vel ha vært noe annet man kunne ha gjort?

Skrevet

Jo, men man ser det jo an. Blir de liggende i mer enn 30 sekunder så har de som regel slått seg og trenger hjelp.

Jeg sklei ned fra en fortauskant av alle ting i fjor vinter. Jeg bare hoppa opp på bena igjen, børsta nonchalant av meg, og spaserte som ingenting bort til busstoppen over gata.

Det som egentlig var saken, var at jeg hadde dengt albuen noe sinnsykt i bakken. Jeg så bare svart fordi det var så vondt, og måtte sette meg ned første og beste sted før jeg besvimte, selv om jeg egentlig skulle andre veien.. =p

jeg tenker også at det har en betydning hvor de faller. Hvis de faller på en øde landevei, og ser ut til å komme seg opp igjen så kan man vente litt enn når de ramler midt i et lyskryss hvor trikk og biler kjører forbi. Mulig de kommer seg opp om 30 sekunder, men så lenge kan man ikke vente. Da må man få de opp og ut av veien

Skrevet

jeg tenker også at det har en betydning hvor de faller. Hvis de faller på en øde landevei, og ser ut til å komme seg opp igjen så kan man vente litt enn når de ramler midt i et lyskryss hvor trikk og biler kjører forbi. Mulig de kommer seg opp om 30 sekunder, men så lenge kan man ikke vente. Da må man få de opp og ut av veien

Sant nok ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...