Gjest aa Skrevet 11. august 2000 Del Skrevet 11. august 2000 jeg får så vidt en liten tampong inn!? jeg hadde nesten samleie med en men men!han kom ikke inn jeg er for trang hva skel jeg gjøre????????? jeg vil ha sex men får den ikke inn!!jeg trenger hjelp så pliiiiiiiiiiiiiiiiis skriv til meg!!!! urolig 14 åring 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kylling Skrevet 11. august 2000 Del Skrevet 11. august 2000 Du er for ung alikevel. Skriv igjen om et par år, så skal jeg gi deg et godt råd. Nå bør du unne deg å være barn litt til. Klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-7562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jeps Skrevet 12. august 2000 Del Skrevet 12. august 2000 jeg lå selv med en gutt for 1. gang da jeg var 14...(er nå 15).. men jeg synes det høres ut som om du bare vil ha sex bare for å ha d liksom... du må tenke godt gjennom det, bli kjent med din egen kropp, og partnerens kropp. Jeg var sammen med typen min over ett halvt år, og var så glad i han, at jeg fikk bare mer og mer lyst, så etter et halvt år prøvde vi... vi fikk den ikke inn før vi hadde prøvd noen ganger... selv om jeg hadde brukt tampong før... jeg angrer ikke...jaja det har jo tross alt bare gått 1 år da men... jeg er fortsatt sammen med han:))) Han betyr alt for meg... savner han for hvert minutt vi ikke er sammen, jeg elsker han SÅ HØYT!!! Finner du gutten du blir skikkelig glad i, og han er skikkelig glad i deg+at han ikke bare er ute etter det, og ikke presser deg til samleie, men venter til du er klar for det... da synes jeg du kan begynne å vurdere hva du vil... men ALDRI ha sex, bare for å ha sex, iallefall ikke når du er så ung!!! du vil garantert angre på d! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-7592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Berthold Grunfeld, professor i psykiatri Skrevet 13. august 2000 Del Skrevet 13. august 2000 Kanskje du er litt plaget av en mild form for vaginisme. La gutten stimulkere deg først med fingrene i skjedeåpningen, bruk gjerne litt glidemiddel, slik at åpningen blir glatt. ved at han stimulerer klitoris slapper du bedre av, så går det bra. Hans penis må være skikkelig stiv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-7684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fransiscka Skrevet 13. august 2000 Del Skrevet 13. august 2000 Du er for ung alikevel. Skriv igjen om et par år, så skal jeg gi deg et godt råd. Nå bør du unne deg å være barn litt til. Klem Det er en grunn til at vi har en sexualgrense satt til 16 år. Du er altfor ung nå til å skulle takle ting som kan medføre etter samleie. Har du sikret deg prevansjon? Ville du kunne ta ansvaret og handlingen om du ble gravid? Smittet av noe? At jenter på 14 er trange, er helt normalt. Du er ikke helt utviklet enda, og bør vente med sex. det virker som jeps sier, at du ønsker sex bare fordi DU VIL. Ønsker du dette av hjertet har både du og kjæresten din lyst og tålmodighet til å vente. Det tar tid før du blir trygg på deg selv. Tid før du klarer slappe av, klarer nyte. Tid før du får det til i det hele tatt. Du burde nok finne andre fritidsinteresser, jenta mi, det er ingen her som kan hjelpe deg med at du er for trang. Fysisk, eller psykisk, du er av begge grunner for ung. Ta deg tid, og både kropp og sinn vil modnes litt. MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-7726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorff Skrevet 14. august 2000 Del Skrevet 14. august 2000 Det er en grunn til at vi har en sexualgrense satt til 16 år. Du er altfor ung nå til å skulle takle ting som kan medføre etter samleie. Har du sikret deg prevansjon? Ville du kunne ta ansvaret og handlingen om du ble gravid? Smittet av noe? At jenter på 14 er trange, er helt normalt. Du er ikke helt utviklet enda, og bør vente med sex. det virker som jeps sier, at du ønsker sex bare fordi DU VIL. Ønsker du dette av hjertet har både du og kjæresten din lyst og tålmodighet til å vente. Det tar tid før du blir trygg på deg selv. Tid før du klarer slappe av, klarer nyte. Tid før du får det til i det hele tatt. Du burde nok finne andre fritidsinteresser, jenta mi, det er ingen her som kan hjelpe deg med at du er for trang. Fysisk, eller psykisk, du er av begge grunner for ung. Ta deg tid, og både kropp og sinn vil modnes litt. MVH Aldersgrensen på 16 år er en juridisk aldersgrense, ikke nødvendigvis en naturlig aldersgrense. At en jente på 14 år ikke er seksuelt moden psykisk er en ting, men å si at en 14 år gammel jente ikke kan være fysisk moden er helt feil. Jeg var, som 15 åring, sammen ei jente på 14 år og vi hadde helt fantastisk sex. Ikke perfekt, men utforskende og spennende! Det at ei jente på 14 er psykisk umoden er vel heller mer et resultat av at samfunnet ikke oppfordrer unge jenter til å ha sex, dvs at jentene (og gutter) ikke får noen god informasjon om sex. Resultatet er "uvitende" debutanter, de vet ikke hva som venter dem, og hvordan de på en sikker måte kan forholde seg til sex. Hun jeg er sammen med nå var 20 år og jomfru første gangen vi lå sammen. Det tok et halvt år før vi kunne gjennomføre et normalt samleie fordi hun var for "trang". Men det ordnet seg fint fordi vi tok oss god tid og jeg la aldri noe press på henne, ikke mer enn hun la på seg selv, fordi hun gjerne ville. Derfor mener jeg at det ikke utelukkende kan settes et likhetstegn mellom alder og seksualitet. Det blir for dumt og moraliserende. Og hvorfor skal en ikke ha sex hvis en vil det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-7950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fransiscka Skrevet 14. august 2000 Del Skrevet 14. august 2000 Aldersgrensen på 16 år er en juridisk aldersgrense, ikke nødvendigvis en naturlig aldersgrense. At en jente på 14 år ikke er seksuelt moden psykisk er en ting, men å si at en 14 år gammel jente ikke kan være fysisk moden er helt feil. Jeg var, som 15 åring, sammen ei jente på 14 år og vi hadde helt fantastisk sex. Ikke perfekt, men utforskende og spennende! Det at ei jente på 14 er psykisk umoden er vel heller mer et resultat av at samfunnet ikke oppfordrer unge jenter til å ha sex, dvs at jentene (og gutter) ikke får noen god informasjon om sex. Resultatet er "uvitende" debutanter, de vet ikke hva som venter dem, og hvordan de på en sikker måte kan forholde seg til sex. Hun jeg er sammen med nå var 20 år og jomfru første gangen vi lå sammen. Det tok et halvt år før vi kunne gjennomføre et normalt samleie fordi hun var for "trang". Men det ordnet seg fint fordi vi tok oss god tid og jeg la aldri noe press på henne, ikke mer enn hun la på seg selv, fordi hun gjerne ville. Derfor mener jeg at det ikke utelukkende kan settes et likhetstegn mellom alder og seksualitet. Det blir for dumt og moraliserende. Og hvorfor skal en ikke ha sex hvis en vil det? "Hvorfor skal en ikke ha sex hvis man vil det!?" Det kommer jo ikke alltid an her i livet på hva en vil og bør. NOEN jenter ¨på 14 er kanskje veldig modne av seg, og klare for sex. Andre, mulig de fleste, er nok enda for unge, og er barn enda, både i kropp og sinn. Denne jenta her kjemper jo, men får det ikke til, noe som kanskje har med å gjøre at hun ER ung, og kanskje ikke bare psykisk. Hvorfor skal ikke alle som vil ha sex, bare ha det, spør du!? Fordi barn ofte ikke er i stand til å takle ting som ofte medfører sex. Derfor. mange ungjenter (Og eldre for den saks skyld) sitter alene med barn, eller med sykdommer, for den del, uten helt vite hva de skal gjøre. Dersom man er voksen nok til å ta seg tid, og bruke prevansjon, er dette en stor fordel, men altfor mange unge tenker ikke så langt. Grensen på 16 er ikke satt fordi alle MÅ følge den, mange 16åringer er svært umodne, og mange 15 åringer, veldig modne. Men det er en grunn for at den er der. Og de FLESTE jentunger på 14 er enda bare barn, og trenger nok bruke år både på å bli trygge på sin egen seksualitet, og kropp, skal de få til å gjennomføre et deilig samleie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-8022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Berthold Grünfeld Skrevet 14. august 2000 Del Skrevet 14. august 2000 Aldersgrensen på 16 år er en juridisk aldersgrense, ikke nødvendigvis en naturlig aldersgrense. At en jente på 14 år ikke er seksuelt moden psykisk er en ting, men å si at en 14 år gammel jente ikke kan være fysisk moden er helt feil. Jeg var, som 15 åring, sammen ei jente på 14 år og vi hadde helt fantastisk sex. Ikke perfekt, men utforskende og spennende! Det at ei jente på 14 er psykisk umoden er vel heller mer et resultat av at samfunnet ikke oppfordrer unge jenter til å ha sex, dvs at jentene (og gutter) ikke får noen god informasjon om sex. Resultatet er "uvitende" debutanter, de vet ikke hva som venter dem, og hvordan de på en sikker måte kan forholde seg til sex. Hun jeg er sammen med nå var 20 år og jomfru første gangen vi lå sammen. Det tok et halvt år før vi kunne gjennomføre et normalt samleie fordi hun var for "trang". Men det ordnet seg fint fordi vi tok oss god tid og jeg la aldri noe press på henne, ikke mer enn hun la på seg selv, fordi hun gjerne ville. Derfor mener jeg at det ikke utelukkende kan settes et likhetstegn mellom alder og seksualitet. Det blir for dumt og moraliserende. Og hvorfor skal en ikke ha sex hvis en vil det? En jente på 14 år kan meget vel være både fysisk/kjønnslig og følelsesmessig ganske moden. Men erfaring viser at at den biologiske moningen gjerne kommer litt før den psykologiske og følelsesmessige. jeg har sagt tidligere at jenter ikke tar skade ved å vente litt før de debuterer med samleie. Undersøkelser viser nokspå entydig at desto yngre jenter er når de har sine første samleieerfaringer desto mer sannsynlig er det at de har et trøblete liv. derfor blir seksualiteten en slags surrogathandling, en måte å få oppmerksomhet og kanskje kjærlighet på. Videre vet vi at tidlig seksuell debut er forbundet med tendens (slettes ikke alltid) med hyppig partnerskifte. Og hyppig partnerskifte er forbunder med økt risiko bl.a. for smitte av det såkalte papillomviruset som er en viktig delårsak til kreftutvikling på livmorhalsen. Andre risikoen for andre kjønnssykdommer øker ved hyppig partnerskifte. Derfor er det ikke så dumt å vente litt, slik at jent vet med seg selv, fordi hun er blitt mer moden, hva hun vil med sin kropp og sin seksualitet. Sannsynligheten for å bli utnyttet blir mindre. Hun blir en mer jevnbyrdig partner med gutten/mannen.Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Berthold Grünfeld psykiater 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-8032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Berthold Grünfeld Skrevet 14. august 2000 Del Skrevet 14. august 2000 Aldersgrensen på 16 år er en juridisk aldersgrense, ikke nødvendigvis en naturlig aldersgrense. At en jente på 14 år ikke er seksuelt moden psykisk er en ting, men å si at en 14 år gammel jente ikke kan være fysisk moden er helt feil. Jeg var, som 15 åring, sammen ei jente på 14 år og vi hadde helt fantastisk sex. Ikke perfekt, men utforskende og spennende! Det at ei jente på 14 er psykisk umoden er vel heller mer et resultat av at samfunnet ikke oppfordrer unge jenter til å ha sex, dvs at jentene (og gutter) ikke får noen god informasjon om sex. Resultatet er "uvitende" debutanter, de vet ikke hva som venter dem, og hvordan de på en sikker måte kan forholde seg til sex. Hun jeg er sammen med nå var 20 år og jomfru første gangen vi lå sammen. Det tok et halvt år før vi kunne gjennomføre et normalt samleie fordi hun var for "trang". Men det ordnet seg fint fordi vi tok oss god tid og jeg la aldri noe press på henne, ikke mer enn hun la på seg selv, fordi hun gjerne ville. Derfor mener jeg at det ikke utelukkende kan settes et likhetstegn mellom alder og seksualitet. Det blir for dumt og moraliserende. Og hvorfor skal en ikke ha sex hvis en vil det? En jente på 14 år kan meget vel være både fysisk/kjønnslig og følelsesmessig ganske moden. Men erfaring viser at at den biologiske moningen gjerne kommer litt før den psykologiske og følelsesmessige. jeg har sagt tidligere at jenter ikke tar skade ved å vente litt før de debuterer med samleie. Undersøkelser viser nokspå entydig at desto yngre jenter er når de har sine første samleieerfaringer desto mer sannsynlig er det at de har et trøblete liv. derfor blir seksualiteten en slags surrogathandling, en måte å få oppmerksomhet og kanskje kjærlighet på. Videre vet vi at tidlig seksuell debut er forbundet med tendens (slettes ikke alltid) med hyppig partnerskifte. Og hyppig partnerskifte er forbunder med økt risiko bl.a. for smitte av det såkalte papillomviruset som er en viktig delårsak til kreftutvikling på livmorhalsen. Andre risikoen for andre kjønnssykdommer øker ved hyppig partnerskifte. Derfor er det ikke så dumt å vente litt, slik at jent vet med seg selv, fordi hun er blitt mer moden, hva hun vil med sin kropp og sin seksualitet. Sannsynligheten for å bli utnyttet blir mindre. Hun blir en mer jevnbyrdig partner med gutten/mannen.Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Berthold Grünfeld psykiater 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-8049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorff Skrevet 15. august 2000 Del Skrevet 15. august 2000 "Hvorfor skal en ikke ha sex hvis man vil det!?" Det kommer jo ikke alltid an her i livet på hva en vil og bør. NOEN jenter ¨på 14 er kanskje veldig modne av seg, og klare for sex. Andre, mulig de fleste, er nok enda for unge, og er barn enda, både i kropp og sinn. Denne jenta her kjemper jo, men får det ikke til, noe som kanskje har med å gjøre at hun ER ung, og kanskje ikke bare psykisk. Hvorfor skal ikke alle som vil ha sex, bare ha det, spør du!? Fordi barn ofte ikke er i stand til å takle ting som ofte medfører sex. Derfor. mange ungjenter (Og eldre for den saks skyld) sitter alene med barn, eller med sykdommer, for den del, uten helt vite hva de skal gjøre. Dersom man er voksen nok til å ta seg tid, og bruke prevansjon, er dette en stor fordel, men altfor mange unge tenker ikke så langt. Grensen på 16 er ikke satt fordi alle MÅ følge den, mange 16åringer er svært umodne, og mange 15 åringer, veldig modne. Men det er en grunn for at den er der. Og de FLESTE jentunger på 14 er enda bare barn, og trenger nok bruke år både på å bli trygge på sin egen seksualitet, og kropp, skal de få til å gjennomføre et deilig samleie. Jeg er enig i at det er individuelle forskjeller hos jenter som hos gutter, og at det derfor er mange jenter som absolutt ikke er klare for å debutere seksuelt som 14 åringer. Men jeg tviler på at det hjelper å høre: "Du burde nok finne andre fritidsinteresser, jenta mi, det er ingen her som kan hjelpe deg med at du er for trang." For det første vil en slik oppfordring virke mot sin hensikt fordi den er nedlatende og latterlig. Når ble sex en fritidsinteresse for en jente på 14 år? For det andre løser ikke dette 14 åringens problem. Det er vel og bra at du er "moderlig" og velmenende, men det er tydelig du ikke selv husker hvordan det var å oppleve å bli bagatellisert av voksne. Og når det gjelder ungjentenes problem med for lite kunnskap, så er det faktisk opp til oss voksne å gi dem et godt grunnlag for å ha et sunt og friskt sex-liv. Og vi må bare innse at jenter som 16-åringer allerede har debutert for lenge siden, og at det da er for sent å komme med "gode" råd. Men vi lever i en kultur basert på kristen konservatisme, så det er vel ikke annet å forvente at noen til enhver tid vil forfekte "sannheten" om en grense på 16 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-8275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hjelpe meg! Skrevet 25. august 2000 Del Skrevet 25. august 2000 Kanskje du er litt plaget av en mild form for vaginisme. La gutten stimulkere deg først med fingrene i skjedeåpningen, bruk gjerne litt glidemiddel, slik at åpningen blir glatt. ved at han stimulerer klitoris slapper du bedre av, så går det bra. Hans penis må være skikkelig stiv. Hjelpe meg!, hun er jo bare 14 år! Da er det jo ikke så rart at man er for trang! Den seksuelle lavalder er 16 år. Det er vel en grunn for det. Jeg synes du skal vente til du blir mer seksuell moden. Ikke la noen presse deg til noe du ikke selv vil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-20949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mims Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Det er en grunn til at vi har en sexualgrense satt til 16 år. Du er altfor ung nå til å skulle takle ting som kan medføre etter samleie. Har du sikret deg prevansjon? Ville du kunne ta ansvaret og handlingen om du ble gravid? Smittet av noe? At jenter på 14 er trange, er helt normalt. Du er ikke helt utviklet enda, og bør vente med sex. det virker som jeps sier, at du ønsker sex bare fordi DU VIL. Ønsker du dette av hjertet har både du og kjæresten din lyst og tålmodighet til å vente. Det tar tid før du blir trygg på deg selv. Tid før du klarer slappe av, klarer nyte. Tid før du får det til i det hele tatt. Du burde nok finne andre fritidsinteresser, jenta mi, det er ingen her som kan hjelpe deg med at du er for trang. Fysisk, eller psykisk, du er av begge grunner for ung. Ta deg tid, og både kropp og sinn vil modnes litt. MVH Jeg var selv 15 år da jeg første gang prøvde å ha sex. Dette var på fylla, og gutten jeg var sammen med var utrolig voldsom og veldig kåt til enhver tid, og jeg greide ikke å si ifra at det var smertefullt da han fingret meg. Jeg tenkte at det var meg det var noe galt med siden jeg ikke greide å nyte det han gjorde. På grunn av ham har jeg den dag i dag vaginisme, jeg er 20 år og jomfru. Det tok meg tre år å fortelle dette til noen, og det var ikke før i år at jeg turte å snakke om det med en kjæreste. Når jeg snakker om det, begynner jeg alltid å gråte, det er forbundet med så mange følelser, både frykt og utilstrekkelighet. Spesielt i ungdommen og puberteten er det forferdelig å ha følelsen av å være "annerledes". Derfor synes jeg det er FORKASTELIG at dere kunne svare denne jenta på denne måten! ("Du burde nok finne andre fritidsinteresser, jenta mi, det er ingen her som kan hjelpe deg med at du er for trang." - Fransiscka) Det var nok kjempevanskelig for henne å ta dette opp, det var det for meg, i en alder av 20 år, og for så mange andre som har vaginisme! Det gjør meg så sint at voksne mennesker kan være så respektløse! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-367130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Kanskje du er litt plaget av en mild form for vaginisme. La gutten stimulkere deg først med fingrene i skjedeåpningen, bruk gjerne litt glidemiddel, slik at åpningen blir glatt. ved at han stimulerer klitoris slapper du bedre av, så går det bra. Hans penis må være skikkelig stiv. Hvordan i all verden kan du gi slike råd til en 14-åring, et _barn_ to år under seksuell lavalder?? Nei og nei, dette var skuffende fra et ellers seriøst forum. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-367152 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjekk datoen Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Hvordan i all verden kan du gi slike råd til en 14-åring, et _barn_ to år under seksuell lavalder?? Nei og nei, dette var skuffende fra et ellers seriøst forum. Hun er over 16 år i dag! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-367166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Hun er over 16 år i dag! Ikke aner jeg hvordan jeg havnet innpå en utgammel tråd... Hehe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-368123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Ikke aner jeg hvordan jeg havnet innpå en utgammel tråd... Hehe. Og i full fart dro du med oss andre på veien. For en stakket stund jublet jeg : Han er tilbake! Yes! Berthold, vår kjære, er tilbake! Skulle til å sende iltelegram til shandy, men så..... Nedtur, nedtur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-368145 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 25. september 2002 Del Skrevet 25. september 2002 Og i full fart dro du med oss andre på veien. For en stakket stund jublet jeg : Han er tilbake! Yes! Berthold, vår kjære, er tilbake! Skulle til å sende iltelegram til shandy, men så..... Nedtur, nedtur. Best å ro seg ut mens leken er god Såvidt jeg kan skue må årsaken til at jeg dumpet inn her nå tilskrives en viss Mims (se innlegg nedenfor). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/2100-hjelp-er-jeg-for-trang/#findComment-368158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.