Gå til innhold

skal/kan man referere til bibelen i en semesteroppgave?

Anbefalte innlegg

Gjest spespedstudenten
Skrevet

jeg skal skrive noe om matteus-effekten i forhold til lesevansker og ønsker å henvise til dit uttrykket er hentet fra, Matteus,25,29)

Men er det vanlig å henvise til bibelen i en fagoppgave?

Skrevet

Hvis det er hensiktsmessig å forklare bakgrunnen til uttrykket må du vel gjøre det. Hva mener du er så spesielt med å henvise til bibelen i et slikt tilfelle?

Gjest staedtler
Skrevet

Du bør av strategiske årsaker skrive "Bibelen", ikke "bibelen".

Gjest spespedstudenten
Skrevet

Hvis det er hensiktsmessig å forklare bakgrunnen til uttrykket må du vel gjøre det. Hva mener du er så spesielt med å henvise til bibelen i et slikt tilfelle?

fordi sitatet fra bibelen er så treffende i forhold til det jeg skal formidle.

ser at det også er refert til i en hovedfagsoppgave. Men der står det ikke i kildelista. Men jeg lurer på om det er riktig å ikke oppgi bibelen bak i referanselista

Skrevet

fordi sitatet fra bibelen er så treffende i forhold til det jeg skal formidle.

ser at det også er refert til i en hovedfagsoppgave. Men der står det ikke i kildelista. Men jeg lurer på om det er riktig å ikke oppgi bibelen bak i referanselista

åja!

Det er vel litt som å skrive "Stoltenberg sa i Dagbladet den 12.12.05".... Uten å skrive Dagbladet i kildelisten.

Tror ikke det er så farlig om den står i kildelisten bakerst.

Med mindre det er litteraturstudier. Da må man oppgi utgave, opplag og alt det der.

Gjest NTNU-studenten
Skrevet

Studerer religionsvitenskap på NTNU, og der skal Bibelen oppgis i litteraturlisten hvis den brukes. Slik skriver jeg det, ut fra den Bibelen jeg bruker:

Bibelen, Guds Ord (i kursiv). 1997. Nesbyen: Bibelforlaget.

Gjest spespedstudenten
Skrevet

Studerer religionsvitenskap på NTNU, og der skal Bibelen oppgis i litteraturlisten hvis den brukes. Slik skriver jeg det, ut fra den Bibelen jeg bruker:

Bibelen, Guds Ord (i kursiv). 1997. Nesbyen: Bibelforlaget.

takk

og måtte Gud være den nådig :)

Skrevet

åja!

Det er vel litt som å skrive "Stoltenberg sa i Dagbladet den 12.12.05".... Uten å skrive Dagbladet i kildelisten.

Med mindre det er litteraturstudier. Da må man oppgi utgave, opplag og alt det der.

Alle referanser skal selvsagt oppgis, det være seg en hovedoppgave eller ex.phil-oppgave..

Bruker man Bibelen, så skal det stå i referanselisten.

(Hvis man refererer til dagbladet, så er det vanlig å henvise til når det ble utgitt/webside, og hvem som skrev artikkelen..)

Skrevet

åja!

Man skal også oppgi en slik referanse som du nevner der. Det henger logisk sammen med at leseren av en akademisk tekst skal kunne kontrollere absolutt alt som blir referert til i teksten, det være seg artikler eller religiøse tekster. Jeg ville blitt overrasket hvis en sensor ikke trakk noen for å mangle en slik referanse i listen.

"............................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...