Gå til innhold

Avstander i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det er store avstander i Nord-Norge, og at f.eks. Finnmark er Norges største fylke i flateinnhold. Men likevel er det lett å glemme det.

Jeg leste i avisa i helga at da Morten Gamst Pedersen som syttenåring skulle flytte fra Alta til Tromsø for å begynne på laget der, flytta foreldrene de 80 milene sammen med ham.

Er det virkelig 80 mil fra Alta til Tromsø? Utrolig. (Det er f.eks. ca 50 mil fra Oslo til Trondheim for å sette det i perspektiv.)

Skrevet

80 mil? Det tror jeg ikke. Jeg vil anta at det er ca. 30 mil.

3-tallet har ikke blitt ett 8-tall da?

Sikkert noen her med lokalkjennskap som vet dette med sikkerhet.

Skrevet

80 mil? Det tror jeg ikke. Jeg vil anta at det er ca. 30 mil.

3-tallet har ikke blitt ett 8-tall da?

Sikkert noen her med lokalkjennskap som vet dette med sikkerhet.

Ja, jeg kunne tenke meg å få klarhet i dette jeg også. Synes at 80 mil høres voldsomt ut.

Men det stod vitterlig det, altså. Jeg leste det til og med høyt for mannen min.

Skrevet

Ja, jeg kunne tenke meg å få klarhet i dette jeg også. Synes at 80 mil høres voldsomt ut.

Men det stod vitterlig det, altså. Jeg leste det til og med høyt for mannen min.

Da får vi sjekke med NAF sin kartbok, der finner vi nok svaret vil jeg tro:-)

Kommer tilbake med mer:-)

Skrevet

Da får vi sjekke med NAF sin kartbok, der finner vi nok svaret vil jeg tro:-)

Kommer tilbake med mer:-)

Flott! :-)

Skrevet

Ser dere har fått oppklart avstanden i de andre svarene her, men jeg kan skrive under på at det er STORE avstander i Nord-Norge. Har kjørt nordover en gang, fra Oslo til Kirkenes. Tror nok det blir med den ene gangen ja... Fy så langtekkelig... Ikke hadde vi ålreit vær heller, bl.a. mye tåke, regn og vind, og det midtsommers, like etter at det hadde vært strålende vær i nord...

Skrevet

Nå har jeg lagt det inn i NAF sin vegbok:

http://www.geoweb.no/veibok/index.jsp?

Det fikk jeg faktisk 300.1 km...det var jaggu godt gjetter i sted, jeg sa 30 mil, hehe. Jeg som aldri har vært nord for Trondheim.

Fy flate. Det var jaggu godt gjetta, ja. *applaus*

Takk for oppklaringen.

Skrevet

Fy flate. Det var jaggu godt gjetta, ja. *applaus*

Takk for oppklaringen.

Jeg tror jaggu jeg skal spille Lotto til helgen:-)

Skrevet

Jeg tror jaggu jeg skal spille Lotto til helgen:-)

Spørs om ikke du brukte opp flaksen din på denne gjetningen, gitt. ;o)

Skrevet

Spørs om ikke du brukte opp flaksen din på denne gjetningen, gitt. ;o)

Hehe, det spørs det, så det er kanskje like godt å spare pengene i stedenfor å kjøpe lotto.

Skrevet

Morten Gamst Pedersen er fra Vadsø og ikke Alta... men det kan være at han har bodd i Alta da...

Men avstanden fra Vadsø til Tromsø er nærmere det du skrev, 73,7 mil.

Skrevet

Morten Gamst Pedersen er fra Vadsø og ikke Alta... men det kan være at han har bodd i Alta da...

Men avstanden fra Vadsø til Tromsø er nærmere det du skrev, 73,7 mil.

Hm. Kanskje det var Vadsø? (Veeldig i tvil her.)

Men da er det langt fra Vadsø til Tromsø i alle fall!

Gjest Fra Alta
Skrevet

Hm. Kanskje det var Vadsø? (Veeldig i tvil her.)

Men da er det langt fra Vadsø til Tromsø i alle fall!

312 km. fra Alta til Tromsø.

750 km. fra Vadsø til Tromsø.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...