Gå til innhold

Hvor smittsomt er salmonella?

Anbefalte innlegg

Gjest Mikkimaino
Skrevet

Hvor kan jeg lese om dette? har en bekjent som har fått diagnosen.

Skrevet

Salmonella er vel ikke smittsomt mennesker i mellom. Man får salmonella fra bedervet mat.

Skrevet

Salmonella er vel ikke smittsomt mennesker i mellom. Man får salmonella fra bedervet mat.

Ja, man får det primært av bedervet mat, men jeg mener jeg har lest at smittede personer må ha god hygiene pga. smitte.

Skrevet

Det er smittsomt. Man har ikke lov til å bruke samme toalett som resten av familien engang hvis det er av den aggressive formen.

Skrevet

Fra lommelegen.no:

"Det er sjelden at en smittet person kan smitte en andre, men det kan forekomme. "

Arbeid

Dersom du arbeider med mat, må du unngå dette. Du må ta avføringsprøver et par dager etter at du ikke har symptomer lenger, og dersom disse er negative kan du gå tilbake til arbeidet. Dette gjelder også dem som arbeider med mennesker med nedsatt immunforsvar.

Barnehage

Barn som har hatt salmonella kan gå tilbake til barnehagen 48 timer etter at symptomene er forsvunnet. Kontrollprøve av avføringen er ikke nødvendig for disse.

Skrevet

Ja, man får det primært av bedervet mat, men jeg mener jeg har lest at smittede personer må ha god hygiene pga. smitte.

Ja. Man må vel vaske seg godt etter dobesøk, men det er jo normal folkeskikk?!?

Skrevet

Ja. Man må vel vaske seg godt etter dobesøk, men det er jo normal folkeskikk?!?

Jo, selvsagt. Men det kan smitte den veien også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...