Gå til innhold

Hvordan lage søte, myke karameller?

Anbefalte innlegg

Gjest Tuttifruttijul
Skrevet

Har lyst til å lage myke, lyse karameller til jul i år, men aner ikke hvordan jeg får det til..

Er det noen som har en god oppskrift?

Lurer på å legge ved siden av gaver og sånn, er det en dekorativ måte å pynte disse på`?

Takk for svar, alle dere kreative :)

Skrevet

1 kopp smør

1 kopp brunt sukker

1 kopp hvitt sukker

1 kopp lys sirup

1 boks (14oz) kondensert melk

En dash med salt

Ha alt i en tykk panne

Kok mens du rører hele tiden

(ca 15 minutter, jo lenger den koker jo hardere blir karamellen)

Hell i konfektformer ( ca 90 – 100 stk)

Gjest Tuttifruttijul
Skrevet

1 kopp smør

1 kopp brunt sukker

1 kopp hvitt sukker

1 kopp lys sirup

1 boks (14oz) kondensert melk

En dash med salt

Ha alt i en tykk panne

Kok mens du rører hele tiden

(ca 15 minutter, jo lenger den koker jo hardere blir karamellen)

Hell i konfektformer ( ca 90 – 100 stk)

Så det er bare kokelengden som avgjør hvor harde de blir, ikke ingrediensene?

Jeg er helt nybakt husmor, så hvis du har oppskriften med nøyaktige mål så blir jeg veldig glad :) Regner med den er god :)

Og hva slags sirup er det?

Gjest Persille
Skrevet

Jeg er helt nybakt husmor, så hvis du har oppskriften med nøyaktige mål så blir jeg veldig glad :) Regner med den er god :)

Det er forholdet mellom ingridiensene som er viktige - ikke mengden.

Bruker du små kopper får du få karameller, bruker du store får du mange.

Mitt tips er ca 2dl per kopp, altså vanlige krus :)

Skrevet

Det er forholdet mellom ingridiensene som er viktige - ikke mengden.

Bruker du små kopper får du få karameller, bruker du store får du mange.

Mitt tips er ca 2dl per kopp, altså vanlige krus :)

Mnja,- siden melken (kan man ikke bruke kaffefløte eller vanlig fløte istedet forresten) er oppgitt i eksakt mengde, holder det jo ikke å velge kopp-størrelse selv ;-)

Gjest Persille
Skrevet

Mnja,- siden melken (kan man ikke bruke kaffefløte eller vanlig fløte istedet forresten) er oppgitt i eksakt mengde, holder det jo ikke å velge kopp-størrelse selv ;-)

Nei, men som oftest holder det å tenke "medium kopp" og se det litt an, man trenger ikke helt nøyaktige mål når en hel oppskrift er oppgitt i kopper...

Som oftest :)

Skrevet

Nei, men som oftest holder det å tenke "medium kopp" og se det litt an, man trenger ikke helt nøyaktige mål når en hel oppskrift er oppgitt i kopper...

Som oftest :)

OK...

(skal huske på svaret ditt hvis jeg prøver og karamellene blir steinharde eller dryppende...)

Men hva med fløten, tror du ikke det er ok istedetfor kondensert melk? (fikk lyst til å prøve jeg også, nå...)

Gjest Persille
Skrevet

OK...

(skal huske på svaret ditt hvis jeg prøver og karamellene blir steinharde eller dryppende...)

Men hva med fløten, tror du ikke det er ok istedetfor kondensert melk? (fikk lyst til å prøve jeg også, nå...)

Har ingen aning - jeg er superdårlig på karameller.

Det er det eneste jeg har feilt på HVER ENESTE gang jeg har prøvd å lage det...

Skrevet

Jeg laget karameller på søndag :) Jeg bruker like deler sukker, kremfløte og lys sirup. Kokes i halvannen til to timer, rør med jevne mellomrom - jo lenger, jo fastere karameller. Du kan enten ha den flytende massen i konfektformer, eller ha den i en form og avkjøle i kjøleskap over natten og skjære opp dagen etter og pakke karamellene i cellofan.

Karamellene blir uforskammet gode, men det er en drittjobb å pakke inn alle sammen i cellofan :)

Skrevet

Når massen er ferdig kokt rører jeg den i ca. ti minutter mens den blir avkjølt - myke, gode karameller.

Skrevet

I denne oppskriften er det iallefall koketiden som avgjør. Du fikk vel nøyaktige mål? Hvis der er koppene du lurer på så bruker jeg et vanlig kaffekrus.

Bruker vanlig lys sirup. Kondensert melk kan være vanskelig å få tak i, men vet enkelte innvandrerbutikker har det.

ponny1365380855
Skrevet

Jeg har laget mange av disse karamellene, kjempe gode!

Pleier bruke pizzarulle når jeg skal dele dem. Har pakket de inn i rød cellofan, blir så fint!

Karameller

125 g smør

400 g kondensert melk- vikingmelk

2 1/2 dl sukker

1 1/4 dl sirup

Bland alt sammen i en middels stor tykkbunnet kjele. Varm det opp over svak varme under omrøring, uten å koke, til sukkeret er helt oppløst.

Kok opp, demp varmen litt og kok videre under konstant omrøring i 15-20 minutter, til massen har fått en mørkebrun farge.

Kle en kvadratisk form på 17 cm med aluminiumsfolie, pensle med smeltet smør eller olje. Hell massen over i formen og sett den i kjøleskapet til karamellen har stivnet.

Skjær karamellen i passende biter. Pakk gjerne hver bit inn i cellofanpapir.

Oppbevares kjølig i en lufttett beholder.

Tips:

Dypp karamellene i sjokolade, eller bland inn nøtter, f.eks. salte peanøtter, før du heller massen i formen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...