Gå til innhold

Hvorfor er en 21" flatskjerm dyrere enn en 14"`?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som koster SÅ mye mer enn den plasten ekstra som må til?

Petrine Eiffel
Skrevet

Se på priser på vanlige TV'er også, så ser du at det er samme prisforskjellen der.. Ikke så rart det vel?

Tante Tea, på tur med en Toller c',)
Skrevet

Godt spørsmål. Skulle tro det var elektronikken som koster, og den er vel den samme uansett størrelse.

Skrevet

En kombinasjon av standard prispolitikk, og det faktum at det faktisk er mer skjerm og dermed mer materiale. Tenker jeg.

"............................................."

Skrevet

Hvorfor er store biler dyrere enn små?

"Hvorfor er store biler dyrere enn små?"

Det er enklere. Der er det ikke bare f.eks mer chassis, men også (som regel) større motorer og mer utstyr :-)

".............................................."

Skrevet

Se på priser på vanlige TV'er også, så ser du at det er samme prisforskjellen der.. Ikke så rart det vel?

Jo det er litt rart...

Skrevet

Godt spørsmål. Skulle tro det var elektronikken som koster, og den er vel den samme uansett størrelse.

Ja, ikke sant?

Skrevet

En kombinasjon av standard prispolitikk, og det faktum at det faktisk er mer skjerm og dermed mer materiale. Tenker jeg.

"............................................."

Materialkosten på de siste "'er plast stiger...:)

Skrevet

Hvorfor er store biler dyrere enn små?

volummaterialene koster mer - det skjønner jeg - men ikke SÅ mye mer :)

Skrevet

Materialkosten på de siste "'er plast stiger...:)

Heh? Den skjønte jeg ikke. En LCD skjerm er ikke laget av plast. På en 21% så har du diagonalt 7" mer enn på en 14 tommer, og med litt enkel hjelp av vår gode venn Pytagoras, så ser man at det blir en del cm2 ekstra med skjerm.

Men det står selvfølgelig ikke i forhold til pris pr. cm2 - men prispolitikk er jo heller sjelden særlig lineær.

"............................................"

Skrevet

Elektronikken er logisk nok noe annerledes, iom. at området hvor pilene skal vises er større, oppløsningen høyere etc. En litt "dårlig" sammenlikning er et måleinstrument som måler mV og et som måler pV. Sistnevnte er veldig mye mer nøyaktig, og koster uendelig mye mer. Men begge måler spenning.

"..........................................."

Skrevet

Heh? Den skjønte jeg ikke. En LCD skjerm er ikke laget av plast. På en 21% så har du diagonalt 7" mer enn på en 14 tommer, og med litt enkel hjelp av vår gode venn Pytagoras, så ser man at det blir en del cm2 ekstra med skjerm.

Men det står selvfølgelig ikke i forhold til pris pr. cm2 - men prispolitikk er jo heller sjelden særlig lineær.

"............................................"

plast og plast -fru Blom - du skjønte sikkert hva jeg mente :)

Jeg vet - vi driver jo selv og prissetter varer etter "What's in it for me" - og ikke akkurat materialpriser...hehe,

Skrevet

Jeg vet - vi driver jo selv og prissetter varer etter "What's in it for me" - og ikke akkurat materialpriser...hehe,

Mye skyldes nok prissetting, men akkurat når det gjelder flatskjermer er teknologien slik at større skjermer faktisk er en god del dyrere å produsere enn mindre.

Skrevet

Nemlig :-)

Hvis f.eks du leier meg til å skrive php- eller java-kode, så får du det til en meget rimelig timepris. Skal du derimot ha perl-kode, så blir det mye dyrere pr. arbeidsenhet. Skal du ha noe skrevet i Lisp, så må du spare et par år først :-)

Skrevet

Mye skyldes nok prissetting, men akkurat når det gjelder flatskjermer er teknologien slik at større skjermer faktisk er en god del dyrere å produsere enn mindre.

Godt poeng. Men det er ikke lenge til det bør være rimelig utjevnet, uten at nødvendigvis kundene får så mye lavere priser av den grunn :-)

"..............................................."

Skrevet

Nemlig :-)

Hvis f.eks du leier meg til å skrive php- eller java-kode, så får du det til en meget rimelig timepris. Skal du derimot ha perl-kode, så blir det mye dyrere pr. arbeidsenhet. Skal du ha noe skrevet i Lisp, så må du spare et par år først :-)

Men atte på Norsk'a? :-)

Skrevet

Ja, for jeg bruker 21" tommer + en 17"'er ved siden av hverandre på jobb - og det blir SABLA dyrt å bytte ut til flatskjerm - nærmere 30.000,- så jeg kan ikke forsvare det....

Skrevet

Men atte på Norsk'a? :-)

:-)

Php/Java: Greie, objektorienterte språk (førstnevnte er bare halvveis objektorientert) som det er lett å finne god kompetanse på.

Perl: Mindre greit, relativt grisete "hacker-språk", som er utrolig kraftig. Litt færre som har kompetanse på det enn de ovennevnte.

Lisp: Enda mer av det samme, og ikke mange som kan.

"........................................."

Skrevet

Ja, for jeg bruker 21" tommer + en 17"'er ved siden av hverandre på jobb - og det blir SABLA dyrt å bytte ut til flatskjerm - nærmere 30.000,- så jeg kan ikke forsvare det....

17" CRT skjerm = ca. 15" LCD skjerm á 1.895,-

21" CRT skjerm = ca. 19" LCD skjerm á 2.495,-

Sum: 4.390,-

Går du opp til 17" og 19" LC skjermer, har du henholdsvis 1.995,- + 6.995,- = 8.990,-

Dette er selvfølgelig rimelige skjermer, og ikke for Photoshop-proffer. Men det var de billigste jeg fant, så du bør ha litt å gå på opp til 30.000,-

"..............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...