Gå til innhold

Spm. om tannkrem og begynnende hull

Anbefalte innlegg

1) Først et spørsmål om tannkrem. Jeg føler ofte at det svir fælt i munnen når jeg pusser tennene. Hvilken ingrediens i tannkremen er det som gir denne følelsen? Er det mulig å finne tannkrem som ikke er så "sterk", men like effektiv?

2) På noen tannkrem-tuber blir det reklamert med at tannkremen "stopper begynnende hull". Jeg trodde ikke det var mulig å reparere hull i tennene når de først var oppstått?

3) Jeg var for en stund siden hos en tannlege som fortalte meg at jeg hadde noen begynnende hull, men at det ikke var nødvendig å reparere dem ennå. Er ikke dette bare dumt? Det virker for meg som om dette bare vil skape større problemer for både tannleger og meg hvis en lar tiden gå! Når jeg spiser sjokolade nå, eller drikker ting med mye sukker i, så kjenner jeg en sterk ising i tennene. Jeg antar dette er på grunn av de begynnende hullene. Er det noe jeg spesielt bør unngå å spise, for å ikke gjøre hullene verre? Er det bare å unngå ting med sukker?

Er det noe jeg kan spise / gjøre som kan reparere hullene?

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21013-spm-om-tannkrem-og-begynnende-hull/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Denne reklamen har nok skapt noe forvirring.

Det er riktig at små hull og begynnende tannråte kan stanse og ikke utvikle seg videre.

Det kan de faktisk gjøre uten tannkrem også. Fluor i tannpasta styrker tannemalje og har en gunstig effekt på tenners helse. For oss som steller med dette problemet er det viktig å formidle til folk at det er den langsiktige styrkingen av tennene som er viktig.

Ising i tenner kan ha flere årsaker, men så små hull som det her er tale om bør ikke kunne gi slike plager.

Tannleger er ikke så raske til å borre i tenner som før. Årsaken er nettop at hull som før måtte tas kan nå ses litt an.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...