Gå til innhold

Arrrgh, kattskinn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å bli temmelig lei nå!

Har to katter på 4 og 5 mnd som er så infernalske til å hoppe opp på kjøkkenbenken! Prøver å sprute vann på dem, men den ene hopper ned før jeg rekker å ta fram spruteflaska, og den andre spruter jeg 10 spruter på før han synes det er *litt* ubehagelig, og hopper ned.

Er det noen gode triks jeg kan prøve for å avskrekke dem fra å hoppe opp? Jeg gremmer meg hver gang jeg hører det *dunket* fra kjøkkenet når de hopper ned fra kjøkkenbenken. Er jo ikke så utrolig delikat å ha kattene spaserende rundt der man lager mat.

Hjelp meg, noen!

Skrevet

Prøv å gi dem belønning, ros /godbit når de er på gulvet og oppfører seg pent. Hvis de aldri oppnår noe ved å være på bordet, slutter de med den adferden.Ingen mat, ingen oppmerksomhet når de gjør noe du ikke liker. (Har lært klikkertrening med hunden, og det gjelder nok for katter også)

Skrevet

Prøv å gi dem belønning, ros /godbit når de er på gulvet og oppfører seg pent. Hvis de aldri oppnår noe ved å være på bordet, slutter de med den adferden.Ingen mat, ingen oppmerksomhet når de gjør noe du ikke liker. (Har lært klikkertrening med hunden, og det gjelder nok for katter også)

De får jo ingen oppmerksomhet når de er på bordet, for de gjør det når jeg ikke er der! Med en gang jeg kommer inn, så hopper de ned. Grr.

Skrevet

Har ikke noe godt tips desverre, men ville bare komme med en morsom historie... Katter skal jo hate vann ikkesant? Vår pus pleier å ligge å sove i vasken. Litt upraktisk når vi trenger å pusse tenner osv. Her en dag prøvde jeg å løfte han ut, men da gikk han til angrep. Jeg tenkte..aha du vil ha kamp? Så jeg skrudde på vannet.. Tror du det hjalp? Neida, Pus lå der til han var dekket med vann.....men flytte seg, det gjorde han ikke. 1-0 til Pus!

Skrevet

Har ikke noe godt tips desverre, men ville bare komme med en morsom historie... Katter skal jo hate vann ikkesant? Vår pus pleier å ligge å sove i vasken. Litt upraktisk når vi trenger å pusse tenner osv. Her en dag prøvde jeg å løfte han ut, men da gikk han til angrep. Jeg tenkte..aha du vil ha kamp? Så jeg skrudde på vannet.. Tror du det hjalp? Neida, Pus lå der til han var dekket med vann.....men flytte seg, det gjorde han ikke. 1-0 til Pus!

Haha, ja, ser ut som den ene katten min også liker vann. Irriterende når jeg skal prøve å oppdra dem.

Han ble litt sur da samboeren min måtte vaske ham i går da. Han hadde nemlig satt seg i kattekassa og fått bæsj i pelsen (langhåret). Delikate dyr. :)

Skrevet

*LOL*

Skrevet

De får jo ingen oppmerksomhet når de er på bordet, for de gjør det når jeg ikke er der! Med en gang jeg kommer inn, så hopper de ned. Grr.

Men hva er det som er attraktivt for dem ved å gå på bordet? Mat, utsikt, oversikt? Hvis du gjør det mindre attraktivt, så kanskje de mister interessen. Eller gjør det mer interessant å være på gulvet. Leker, klatrestativ f. eks.

Skrevet

Men hva er det som er attraktivt for dem ved å gå på bordet? Mat, utsikt, oversikt? Hvis du gjør det mindre attraktivt, så kanskje de mister interessen. Eller gjør det mer interessant å være på gulvet. Leker, klatrestativ f. eks.

Jeg aner ikke hvorfor de går der, skulle vel ikke være noe spennende på benken som ikke er på gulvet.

De har klatrestativ og klorestativ og mange leker, mat tilgjengelig hele tiden. Skulle vel dekke de fleste behovene for lek, utsikt og mat.

Skrevet

Jeg aner ikke hvorfor de går der, skulle vel ikke være noe spennende på benken som ikke er på gulvet.

De har klatrestativ og klorestativ og mange leker, mat tilgjengelig hele tiden. Skulle vel dekke de fleste behovene for lek, utsikt og mat.

Kan de lete etter vann, fordi vannskåla er tom? Jeg har sett katten drikke fra en skål el. l. den har funnet ved vasken.

Skrevet

Kan de lete etter vann, fordi vannskåla er tom? Jeg har sett katten drikke fra en skål el. l. den har funnet ved vasken.

De har alltid friskt vann i vannskåla si.

Jeg tror bare de er rampete/eventyrlystne/kattunger... :)

Skrevet

Mange katter liker å komme opp i høyden. Det kan forklare adferden. Hjelper nok ikke med tradisjonell hundetrening/belønning/straff.

Skrevet

Hva med vindusutsikt - gir opphold på benken det?

Katta mi elsker å sitte å se ut. Det hadde vært tilnærmet dyreplageri å nekte henne å sitte på kjøkkenbenken under vinduet. Den andre benken (langs veggen) brukes til mat og er forbudt område.

Skrevet

Du kan prøve å strø pepper innerst på benken de nyser grådig da:), eller sitron skall.

Har selv 2 skogskatter men har sluppet det problemet, de hopper kun oppi vaskekummen når vannskålen dems er tom.

Er nå vært ett forsøk eller blir dette dyreplageri???

Er litt redd for "pepper" her inne serù:))))))

Skrevet

Du kan prøve å strø pepper innerst på benken de nyser grådig da:), eller sitron skall.

Har selv 2 skogskatter men har sluppet det problemet, de hopper kun oppi vaskekummen når vannskålen dems er tom.

Er nå vært ett forsøk eller blir dette dyreplageri???

Er litt redd for "pepper" her inne serù:))))))

Hehe... Skal ikke få pepper av meg, jeg tar imot alle tips med takk. :)

Skrevet

Hva med vindusutsikt - gir opphold på benken det?

Katta mi elsker å sitte å se ut. Det hadde vært tilnærmet dyreplageri å nekte henne å sitte på kjøkkenbenken under vinduet. Den andre benken (langs veggen) brukes til mat og er forbudt område.

De har et klatrestativ på stua som står rett foran vinduet, der pleier de å ligge og se ut.

De hopper opp på benken uansett om det er vindusutsikt der eller ikke. Han ene pleier å ligge i oppvaskkummen og breie seg!

Skrevet

Dyr på kjøkkenet ER en reell helserisiko. Les om zoonoser.

Mange er blitt syke av kjæledyra sine, men eierne skriker ikke så høyt om det.

Ikke gi dem mat på kjøkkenet, og bær dem ut hver gang du ser dem der. Ikke ah maten deres på kjøkkenet, og ikke gi dem godbiter der.

Skrevet

Hehe... Skal ikke få pepper av meg, jeg tar imot alle tips med takk. :)

Flott det:)))

Du kan jo ta deg en tur innom en dyrebutikk å høre om de har noen tips, eller en dyrlege?

Skrevet

Vi klapper høyt & løfter dem ned helt konsekvent. Skjønner det fort.

Svigers til gjengjeld har dyra gående overalt, både på kjøkkenbordet & spisebordet. Grøss.

Skrevet

Vi klapper høyt & løfter dem ned helt konsekvent. Skjønner det fort.

Svigers til gjengjeld har dyra gående overalt, både på kjøkkenbordet & spisebordet. Grøss.

Ja, hvis vi ser dem gjøre det, så sier vi nei/klapper og løfter dem ned/spruter vann på dem. Det er bare det at jeg ikke sitter slik at jeg ser inn på kjøkkenet alltid, og da klarer jeg ikke å fange dem før de har gjort det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...