MsSophie Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 En artikkel til ettertanke: http://www.dagbladet.no/kultur/2005/12/14/452175.html 0 Siter
snø Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 Den satte fingen på en del av de tankene jeg har gjort meg rundt temaet "familietragedier" i alle fall. Det må kunne være mulig å sette fokus på det, uten å samtidig miste fokuset på "æresdrap". 0 Siter
Goliath Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 En stor forskjell er at i Norge møter gjerningsmannen liten sympati og forståelse, mens det i saker om æresdrap ofte er det stikk motsatte i de miljøer der slik ukultur er akseptert. 0 Siter
hjertebarnet Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 Jeg mener at vi alle, som et ledd i å påvirke en endring, bør konsekvent gå over til å omtale det som "skam-drap" framfor "æresdrap". Det er jo fordi de føler skam - og det får de lære seg å håndtere på en annen måte enn å drepe. Å kalle det æresdrap høres mer positivt ut enn skamdrap. Språk er makt. Derfor, bli med på å endre språket! 0 Siter
Gjest helt enig Skrevet 14. desember 2005 Skrevet 14. desember 2005 Jeg mener at vi alle, som et ledd i å påvirke en endring, bør konsekvent gå over til å omtale det som "skam-drap" framfor "æresdrap". Det er jo fordi de føler skam - og det får de lære seg å håndtere på en annen måte enn å drepe. Å kalle det æresdrap høres mer positivt ut enn skamdrap. Språk er makt. Derfor, bli med på å endre språket! ut 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.