Gå til innhold

Om å hjelpe noen som har falt

Anbefalte innlegg

*Himler med øynene* Var innom polet en tur i formiddag og det første jeg så da jeg kom inn var en eldre dame som lå på kne på golvet og prøvde å komme seg opp. Jeg gikk selvfølgelig bort til henne og prøvde å hjelpe, men hun var blytung og klarte overhode ikke å sette beina under seg såpass at hun kom seg opp.

Vi prøvde i flere minutter, flere voksne menn gikk rett forbi uten å se på oss engang og jeg ble sintere og sintere! Til slutt fikk jeg øyekontakt med en av personalet som spurte om vi trengte hjelp. Neeeeei?! Jeg skulle akkurat til å rope på en eller annen da. Heldigvis huket hun tak i en ansatt til og de fikk henne på beina, stakkars gamle kroken, hun var over 90 år jo.

*Stort spark i baken til voksne menn som går rett forbi en gammel krok som trenger hjelp* Fy skamme seg! Men julekonjakken var vel viktig tenker jeg... *Fnys*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210396-om-%C3%A5-hjelpe-noen-som-har-falt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blitt skikkelig forskrekket, jeg, over denne tråden og den som sto lenger ned om det samme. Tenk at det står SÅ dårlig til her i Norge! Skremmende.

Huff, tenk om det er meg eller en jeg er glad i det gjelder neste gang, og ingen gidder hjelpe, jeg blir helt redd, jeg.

Annonse

Ikke for å være vanskelig, men når de går forbi og ser at du hjelper henne og du ikke sier noe, så antar de kanskje at du har alt under kontroll. De færreste forstår eller bryr seg om blikk og kroppsspråk. Hadde du derimot bedt en eller annen om å hjelpe så hadde de garantert gjort det.

Jeg hjalp selv for ikke lenge siden en mann som falt på gata, en eldre mann med stokk. Vi var tilfeldigvis to som var like ved da han falt og begge to henvendte seg til han og tilbød hjelp. Vi hjalp han opp, og sto ved han til han hadde kommet seg såpass at han greide å gå selv, og jeg forsikret meg om at han ikke var svimmel eller hadde vondt, og tilbød meg å kjøre han ett eller annet sted.

Selvsagt var det ingen forbipasserende som grep inn. Vi hadde jo alt under kontroll. :-)

Så ta lærdom - trenger du hjelp, så be om hjelp. Da vil du normalt også FÅ hjelp! :-)

Ikke for å være vanskelig, men når de går forbi og ser at du hjelper henne og du ikke sier noe, så antar de kanskje at du har alt under kontroll. De færreste forstår eller bryr seg om blikk og kroppsspråk. Hadde du derimot bedt en eller annen om å hjelpe så hadde de garantert gjort det.

Jeg hjalp selv for ikke lenge siden en mann som falt på gata, en eldre mann med stokk. Vi var tilfeldigvis to som var like ved da han falt og begge to henvendte seg til han og tilbød hjelp. Vi hjalp han opp, og sto ved han til han hadde kommet seg såpass at han greide å gå selv, og jeg forsikret meg om at han ikke var svimmel eller hadde vondt, og tilbød meg å kjøre han ett eller annet sted.

Selvsagt var det ingen forbipasserende som grep inn. Vi hadde jo alt under kontroll. :-)

Så ta lærdom - trenger du hjelp, så be om hjelp. Da vil du normalt også FÅ hjelp! :-)

Jeg skulle akkurat til å rope på hjelp da jeg fikk øyekontakt med damen i disken da. :o)

Men det skulle ikke være så vanskelig for en voksen mann å spørre om vi trengte hjelp da - den gamle damen var forholdsvis storbygd og jeg er heller liten kan man trygt si.

Sånn er det blitt. Bare for 30 år siden var det helt annerledes. Det skyldes antagelig en kultur vi har laget selv: vi lærer ikke hverandre praktisk empatisk adferd lenger. Kanskje fordi det ikke er så mange som trenger hjelp og tjester, hjelpemidler og ressurser er blitt så bra.

Før måtte alle trå til mye mer.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...