Gå til innhold

Noen her som ikke er kristne?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke kristen, men har en sønn som er døpt (først og fremst etter farens ønske), og da bør vi vel strengt tatt følge opp med litt kristen oppseding, dvs la han få delta på slike gudstjenester. :-)

Jeg gjorde jo det selv i min barndom, og kristendommen er jo en del av vår kulturbakgrunn.

Men da han som yngre tok opp hsitorier om Gud og Jesus svarte jeg verken at dette var tull eller at det var sant - jeg sa at noen tror ditt og noen tror datt.

Nå har han helt av seg selv og helt uten forkynnelse fra min side bestemt at han ikke er kristen.

Men jeg lar han få gå i kjerka, lell! :-) Han er fortsatt døpt! *S*

Ingen av mine fire er døpt da, men de går i kirken allikevel når skolen arrangerer.

Fortsetter under...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

25

• keinstein

10

• favn

5

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

Nei, jeg gjorde ikke det jeg heller, men det er den eneste ungdomsklubben for de under ungdomsskolealder og det har pizzakvelder, dansekvelder, spillkvelder osv. og det er jo stas :)

Det høres kjempehyggelig ut, så hvis ungene har det fint, er det sikkert ingen grunn til at de ikke skal fortsette å gå der.

Ørkenvandreren

Jeg kan vel i beste fall klassifiseres som tviler.

Men når barna gir utrykk for sin barnetro, bygger jeg oppunder den snarere enn å gi uttrykk for min egen tvil. Samme holdning har jeg når de stiller spørsmål. Barnas egen refleksjon og undring skal avgjøre hva de til slutt tror på, jeg har ikke behov for å prakke på dem mine oppfatninger i denne sammenheng.

Jeg lar ungene være med på gudstjenester etc i skolen (bhg har ikke vært på gudstjeneste). Jeg er heller ikke nøye på at de skal slippe kristne julesanger etc, synes de skal få oppleve kristne tradisjoner selvom jeg ikke er kristen. Om de vil tro eller ei blir opptil dem.

Begge er døpt, og jeg står fremdeles i statskirka.

Beste spm ang Gud/Jesus etc jeg har fått hittil er:

"Mamma, åffer hengte de Jesus opp i kirketårnet? De vennene til Jesus var skikkelig slemme mot ham!" (Noe av påskebudskapet hadde altså bare kommet delvis fram til mottaker ...)

Jeg lar ungene være med på gudstjenester etc i skolen (bhg har ikke vært på gudstjeneste). Jeg er heller ikke nøye på at de skal slippe kristne julesanger etc, synes de skal få oppleve kristne tradisjoner selvom jeg ikke er kristen. Om de vil tro eller ei blir opptil dem.

Begge er døpt, og jeg står fremdeles i statskirka.

Beste spm ang Gud/Jesus etc jeg har fått hittil er:

"Mamma, åffer hengte de Jesus opp i kirketårnet? De vennene til Jesus var skikkelig slemme mot ham!" (Noe av påskebudskapet hadde altså bare kommet delvis fram til mottaker ...)

"Mamma, åffer hengte de Jesus opp i kirketårnet? De vennene til Jesus var skikkelig slemme mot ham!" *lol*

Her blander de sammen i en eneste røre nå, det heter jo religion så det skal jo være både om Islam, Jødedommen, Buddismen osv. Læreren til dattera i 3.kl. er nok litt redd for sammenblandingen da så hun venter til 4.kl. med å blande inn en ny religion (er vel i mot læreplanen egentlig).

delphina1365380402

Vi er ikke kristne og barna ikke døpt osv. Har alltid bedt om fritak fra gudstjeneste o.l., etter at vår eldste måtte holde "jesusbarnet" på menighetssentret sammen med barnehagen for en del år siden. Hun ble hysterisk - hun hatet dokker, det være seg "jesusbarnet" eller andre, og dette satt i henne i mange år etterpå......

Nå går begge i skole, og de har alltid fått et annet tilbud, sammen med andre elever som heller ikke deltar på gudstjeneste. Jeg synes skolen kunne droppe hele gudstjenesten og heller gjøre noe for alle barna. udstjeneste kan folk gå på i fritiden (ha, ha - syn's jeg ser mange som iler til kirke :))

Annonse

Vi er ikke kristne og barna ikke døpt osv. Har alltid bedt om fritak fra gudstjeneste o.l., etter at vår eldste måtte holde "jesusbarnet" på menighetssentret sammen med barnehagen for en del år siden. Hun ble hysterisk - hun hatet dokker, det være seg "jesusbarnet" eller andre, og dette satt i henne i mange år etterpå......

Nå går begge i skole, og de har alltid fått et annet tilbud, sammen med andre elever som heller ikke deltar på gudstjeneste. Jeg synes skolen kunne droppe hele gudstjenesten og heller gjøre noe for alle barna. udstjeneste kan folk gå på i fritiden (ha, ha - syn's jeg ser mange som iler til kirke :))

Ja egentlig kunne de kanskje det, ihvertfall i barnehagen.

Vi kan jo også få fritak da ingen av ungene er døpt, men de vil ikke stigmatiseres ved å bli igjen på skolen da det ikke er noen i klassen som blir igjen.

Vi er ikke kristne, barna er ikke døpt. Minsten gikk i menighetsbhg., da det var eneste plassen vi fikk. Super bhg., med ingen forkynnelse.

Begge ungene har funnet ut gjennom det de har lært i bhg og på skole at de tror på Jesus og Gud. Spør de oss, så svarer vi det vi kan. Ellers henviser vi til noen som kan svare, evt. bøker/internett.

Poenget vårt med ikke å døpe barna var jo også at de skal få velge selv, ikke at vi skal velge for dem at de ikke skal tro.

Vi er ikke kristne, barna er ikke døpt. Minsten gikk i menighetsbhg., da det var eneste plassen vi fikk. Super bhg., med ingen forkynnelse.

Begge ungene har funnet ut gjennom det de har lært i bhg og på skole at de tror på Jesus og Gud. Spør de oss, så svarer vi det vi kan. Ellers henviser vi til noen som kan svare, evt. bøker/internett.

Poenget vårt med ikke å døpe barna var jo også at de skal få velge selv, ikke at vi skal velge for dem at de ikke skal tro.

Helt enig med deg her. Har en venninne med to søsken som ikke er døpt, de døpte seg før de konfirmerte seg. Da hadde de jo valgt selv.

Vi er ikke kristne.

Absolutt ikke.

Og dette har vi fortalt barna, at mamma og pappa ikke tror på Gud og jesus.

De er med på lik linje med alle de andre, både da de gikk i barnehagen og nå når de er skolebarn.

En tid påsto gutten vår at "guden hans" bodde i en lenestol på stua, og jenta sa at hennes bodde inni pipa...

Nei, akkurat hva du svarer og ikke svarer når ungene legger ut - det holder lenge å høre på hva de forteller og nikke og smile litt...

Her sier vi at VI tror ikke, men DERE kan tro hva dere vil.

Det må nesten være sånn, tror jeg.

Tante Tea, på tur med en Toller c',)

Det er jo ymse hva barna lærer om kristendommen.

Vi hadde to barn i baksetet en dag. Den ene går på en kristen privatskole, den andre på en vanlig offentlig skole. De går i 3. klasse. De utvekslet erfaringer om skolen, fagene, lekene og så videre. Så sa hun fra privatskolen: Har dere kristendom på skolen? Ja, svarte gutten fra den offentlige skolen. Vi prater mye om Jesus og Roald Amundsen og sånt.

Jeg hadde store problemer med å holde meg alvorlig da :-)

Det er jo ymse hva barna lærer om kristendommen.

Vi hadde to barn i baksetet en dag. Den ene går på en kristen privatskole, den andre på en vanlig offentlig skole. De går i 3. klasse. De utvekslet erfaringer om skolen, fagene, lekene og så videre. Så sa hun fra privatskolen: Har dere kristendom på skolen? Ja, svarte gutten fra den offentlige skolen. Vi prater mye om Jesus og Roald Amundsen og sånt.

Jeg hadde store problemer med å holde meg alvorlig da :-)

Men var Roald Amundsen kristen? :)

"de har selvfølgelig ikke vondt av"

Beklager, men jeg får helt rykninger av den type argumentasjon.

Kanskje ungene strengt tatt ikke har vondt av misjonering i islam, jødedommen, hinduismen, kristendom m.m. Men det er da ikke poenget!

I skolen burde man lære _om_ forskjellige religion og livssyn. Ikke få opplæring i en bestemt tro.

Deltakelse i gudstjeneste hvert år - som jo er vanlig mange steder - går langt utover opplæringsaspektet. Særlig når man ikke har tilsvarende besøk eller mer nøyaktig deltakelse i andre livssyns seremonier.

At flertallet av foreldrene er medlemmer i kirken er ikke et argument - bortsett fra et argument for fortsatt flertallsdiktatur.

Annonse

Så fint at ungene får høre om gud og jesus også, selv om ikke dere er kristne.

De skal jo selv ta et valg senere, og da trenger de jo å få litt info fra begge sider :o)

Når ungene kommer med masse spørsmål ang. ting jeg ikke tror , forteller jeg at noen tror det er sånn og noen tror det er sånn -og så spør jeg dem hva dem tror.

Tante Tea, på tur med en Toller c',)

Men var Roald Amundsen kristen? :)

*tar fram teskjea*

Jeg oppfattet gutten (åtte år bare da) sånn at for ham var det knekkende likegyldig om kristendommen handlet om Jesus eller Roald Amundsen eller en dinosaurus for den del. For ham var det noe som har skjedd for lenge siden (om det var 200 år eller 2000 år eller 2 millioner år siden er ikke så nøye i den alderen),

Kristendommen og Jesus kom da på linje med Roald Amundsen og dinosaurene.

*tar fram teskjea*

Jeg oppfattet gutten (åtte år bare da) sånn at for ham var det knekkende likegyldig om kristendommen handlet om Jesus eller Roald Amundsen eller en dinosaurus for den del. For ham var det noe som har skjedd for lenge siden (om det var 200 år eller 2000 år eller 2 millioner år siden er ikke så nøye i den alderen),

Kristendommen og Jesus kom da på linje med Roald Amundsen og dinosaurene.

Og jeg skjønte det, men kom bare med en liten fleip :)

"de har selvfølgelig ikke vondt av"

Beklager, men jeg får helt rykninger av den type argumentasjon.

Kanskje ungene strengt tatt ikke har vondt av misjonering i islam, jødedommen, hinduismen, kristendom m.m. Men det er da ikke poenget!

I skolen burde man lære _om_ forskjellige religion og livssyn. Ikke få opplæring i en bestemt tro.

Deltakelse i gudstjeneste hvert år - som jo er vanlig mange steder - går langt utover opplæringsaspektet. Særlig når man ikke har tilsvarende besøk eller mer nøyaktig deltakelse i andre livssyns seremonier.

At flertallet av foreldrene er medlemmer i kirken er ikke et argument - bortsett fra et argument for fortsatt flertallsdiktatur.

De har vært i Moskeé og noe annet greier i forbindelse med skolen faktisk.

Jeg syns nok selv kanskje det er litt for tidlig med kirkebesøk i barnehagen, men jeg gidder ikke ri mine prinsipper for det vil 4 åringen ikke skjønne en dritt av. Hvorfor får ikke hun være med når alle andre skal.

De har vært i Moskeé og noe annet greier i forbindelse med skolen faktisk.

Jeg syns nok selv kanskje det er litt for tidlig med kirkebesøk i barnehagen, men jeg gidder ikke ri mine prinsipper for det vil 4 åringen ikke skjønne en dritt av. Hvorfor får ikke hun være med når alle andre skal.

Jeg vet at andre religioner er del av læreplanen.

Problemet er kunnskap og orientering på den ene siden, trosopplæring/forkynning på den annen.

Det er fremdeles langt frem til livssynslikestilling i Norge. Det er ikke nok med religionsfrihet, man må også kunne ha frihet fra religiøs tro.

Jeg skjønner godt at foreldre ikke ber barn fritatt i alle situasjoner. Ikke så hyggelig å skille seg ut - iallfall ikke om man er den eneste.

Det skulle ikke være nødvendig å være en prinsipp-rytter for å unngå trosopplæring - det skulle være en selvfølge at den slags ikke fant sted.

Heldigvis skjer det ting - om enn sakte - jf. FN's kritikk av KRL-faget som Bondevik mente vi burde eksportere til andre land!

De har kanskje ikke vondt av det i små doser, men alle religioner innholder elementer av intoleranse, både mot "syndere", "vantro" og andre annerledestenkende. I tillegg kommer teoriene om at å være unormal eller syk er en straffedom fra guden eller guden hater unormale, eller at de fordømmes på ulike måter. I tillegg kommer absurde teorier om ulikheter mellom kjønn og forhold til seksualitet som ikke hører hjemme i våre dager.

Jeg har alltid startet en forklaring med "noen mennesker tror at....", " andre mennesker tror ikke på det, men... "osv, slik at det ikke blir framstilt som noen sannhet eller regel for oss, eller eksempel til etterfølgelse.

Ofte er det slik at religion begynner med noe pent og moralsk, og ender opp med intoleranse og fordømmelse, nedvurdering av andre og maktmisbruk. Det er mange som vil ha kloa i barna våre, de er et lett bytte for antroposofiske manipuleringer. Det begynner ofte med å bruke naturens undere som "bevis" overfor barna; "Hvis ikke Gud har skapt det, hvem har skapt det da?".

En klassiker er å fortelle at alle havner i himmelen etter døden, for å unngå å forklare hvor vi tar veien: i en ovn og blir brent opp.

Jeg synes det er rett og riktig at ungene lærer om ting som har hatt og dels har fundamental betydning for den kulturen vi befinner oss i. Skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk er så 'redde' for historiene om Jesus?

Jeg vet ikke om noen som er redde for historier om Jesus.

Ærlig talt det er da ikke det som er problemet knyttet til religion i skolen.

Jeg er ateist, men vet masse om både kristendommen og de fleste andre religioner.

Når jeg møter folk som vil frelse meg - enten det er privat el. på gata opplever jeg ofte at de mister interessen for meg som frelseobjekt fordi jeg ikke lar meg snakke rundt og kan imøtegå deres påstander.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...