Gå til innhold

angst?

Anbefalte innlegg

Gjest psyken

Hei! Har kommet inn i en tilstand som legen min mener er en depresjon. Blir utmattet ved den minste anstrengelse (ikke like ille alltid), har masse uforklarlig angst, orker lite osv. Ved anstrengelse, f.eks. tunge løft, hurtig gange el.l. blir jeg kvalm og utmattet, og må legge meg. I dag hadde jeg en opplevelse som jeg lurer på kan være bare angst: Skulle gå over tunet og bære en relativt lett gjenstand tilbake. Allerede da jeg gikk, følte jeg at jeg måtte hvile. Pustet tungt, ble kvalm og svimmel. Prøvde å bære med meg tingen tilbake, men måtte gi opp. Det virker som symptomene kommer fra magen, men ellers hele kroppen. Følte at det var så vidt jeg klarte å komme meg inn i huset igjen. Måtte etter en stund på toalettet, og merket en viss bedring. Tok en vival og la meg. Etter en stund ville jeg prøve å gå igjen, og gikk ut og gikk ganske ubesværet rundt i bakker og flater., uten å bli dårlig. Kan jeg utfra dette slutte at dette var et angstanfall og ikke noe fysisk galt, eller kan vivalen "bedøve" det fysiske også? Kan legge til at jeg har tatt "alle" prøver hos legen, uten funn, muligens et fallende stoffskifte, men det er foreløpig innenfor normalen. Tilstanden min har vart ett års tid. Er 46 år, kan det være begynnende overgangsalder? Har noe uregelmessig mens i motsetning til tidligere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21046-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Jeg kan ikke sikert si at det ikke er somatisk, men det virker som om legen din har undersøkt deg grundig.

2. Vi har alle et svakt punkt i kroppen vår. Når vi får psykiske/psykosomatiske plager, slår symptomene først ut på dette svake punktet. Hos deg kan det være magen, hos en annen hjertet og hos en tredje ryggen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21046-angst/#findComment-92160
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...