Gå til innhold

Nok en undersøkelse mener at aspartam er kreftfremkallende

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

15

• flisa

12

• Lillemus

7

• Babette

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Siden jeg drikker 1/2 liter maks et par ganger i mnd så synes jeg det smaker helt fortreffelig i grunnen.

I vårt hus drikker vi svært, svært sjelden brus, verken med eller uten sukker.

Farris og Farris bris er bedre :-) Selv om jeg vitterlig leste en undersøkelse her forleden om at det ikke var det sunneste det heller. Vel noe skal man dø av ;-)

Men tilbake til spørsmålet ditt: Nei, jeg ville ikke kylt innpå 3 liter lightbrus til dagen, nei.

Men tror du at folk bryr seg? Folk røyker jo, selv om det har vært bevist aldri så lenge at kreftfaren er overhengende.

Det skjer ikke meg vet du, Lillemus ;-)

Skrevet

A propos: Jeg vet om flere som i flere år har drukket store mengder Pepsi Max, og som har fått det mye bedre psykisk etter at de kuttet ut og gikk over til Farris og den slags.

Men nå vet ikke jeg om det er aspartam i Pepsi Max, det finnes vel andre typer kunstig søtstoff.

Skrevet

A propos: Jeg vet om flere som i flere år har drukket store mengder Pepsi Max, og som har fått det mye bedre psykisk etter at de kuttet ut og gikk over til Farris og den slags.

Men nå vet ikke jeg om det er aspartam i Pepsi Max, det finnes vel andre typer kunstig søtstoff.

Jo, med tungt hjerte kan jeg fortelle at det er aspartam i Pepsi Max, sønnen min drikker det i store mengder. Vi har vel alltid valgt å høre på de forskerne som sier at det er trygt... Jaja, det sier seg selv hva som blir årets nyttårsforsett!

mvh

Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk tør tylle i seg kunstige stoffer i litervis hver dag uansett jeg da.

Så lite brus som jeg drikker så drikker jeg vanlig, sukkerholdig brus de få gangene det skjer. Likedan med saft.

Skrevet

Siden jeg drikker 1/2 liter maks et par ganger i mnd så synes jeg det smaker helt fortreffelig i grunnen.

Farris og Farris bris er bedre :-) Selv om jeg vitterlig leste en undersøkelse her forleden om at det ikke var det sunneste det heller. Vel noe skal man dø av ;-)

Men tilbake til spørsmålet ditt: Nei, jeg ville ikke kylt innpå 3 liter lightbrus til dagen, nei.

Men tror du at folk bryr seg? Folk røyker jo, selv om det har vært bevist aldri så lenge at kreftfaren er overhengende.

*Hehe* Nei, vi lever vel alle under mottoet "Det skjer ikke meg" på sett og vis. :o)

Annonse

Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk tør tylle i seg kunstige stoffer i litervis hver dag uansett jeg da.

Så lite brus som jeg drikker så drikker jeg vanlig, sukkerholdig brus de få gangene det skjer. Likedan med saft.

Jeg skjønner det heller ikke, men "heldigvis" blir jeg kvalm av kunstig søstoff.

Men synes du ikke at det kunne være en interessant hypotese at aspartam kan ha invirkning på psyken? Vi vet jo at langt flere unge mennesker enn før sliter med psyken, så kanskje kan det for noen være en sammenheng her?

Jeg antyder for all del ikke at alle som drikker lettbrus får psyksike problemer, men på samme måte som noen kan ha allergi og intoleranse mot enkelte stoffer og reagere med mageproblemer og utslett, kan kanskje andre reagere med psykisk ubalanse og lett depresjon?

Skrevet

*Hehe* Nei, vi lever vel alle under mottoet "Det skjer ikke meg" på sett og vis. :o)

Vi gjør nok det.

Jeg leser feks kun de undersøkelsene som sier at et glass rødvin i ny og ne er veldig godt for hjertet og det hele. De som sier det motsatte er garantert ikke særlig vitenskapelige ;-)

Skrevet

Det der har jeg alltid visst, det er ikke noe nytt. Men like fullt er det veldig bra at det settes ny-fokus på.

Skrevet

Den smaker jo i utgangspunktet helt grusomt, synes jeg. Drikker jeg først brus, drikker jeg skikkelig søt cola!!!

Verre er det, for min del, med sukkerfrie pastiller og tyggis. Har nettopp gumlet i meg en pose med de store Läkerol-pastillene, og de inneholder aspartam :-(

Skrevet

Jeg skjønner det heller ikke, men "heldigvis" blir jeg kvalm av kunstig søstoff.

Men synes du ikke at det kunne være en interessant hypotese at aspartam kan ha invirkning på psyken? Vi vet jo at langt flere unge mennesker enn før sliter med psyken, så kanskje kan det for noen være en sammenheng her?

Jeg antyder for all del ikke at alle som drikker lettbrus får psyksike problemer, men på samme måte som noen kan ha allergi og intoleranse mot enkelte stoffer og reagere med mageproblemer og utslett, kan kanskje andre reagere med psykisk ubalanse og lett depresjon?

Det forbauser meg ikke. Kroppen er jo overhode ikke ment til å skulle innta disse stoffene i noen som helst mengde så det er ikke det minste rart om den reagere på dem på den måten. Synes jeg.

Skrevet

Den smaker jo i utgangspunktet helt grusomt, synes jeg. Drikker jeg først brus, drikker jeg skikkelig søt cola!!!

Verre er det, for min del, med sukkerfrie pastiller og tyggis. Har nettopp gumlet i meg en pose med de store Läkerol-pastillene, og de inneholder aspartam :-(

Jeg får vondt i magen av svart lettbrus og dessuten smaker ingen av lettbrusene godt så valget er enkelt for min del. :o)

Når det gjelder sukkerfrie saltpastiller... Jeg er glad i dem og spiser dem av og til, men får lett vondt i magen av dem også så det inntaket er forsvinnende lite.

Annonse

Skrevet

Det kan like gjerne skyldes koffeinen.

Skrevet

Jeg for min del får vondt i magen av svart lettbrus, men ikke av vanlig cola, så det kommer nok av søtningsstoffet for min del.

Skrevet

Jeg for min del får vondt i magen av svart lettbrus, men ikke av vanlig cola, så det kommer nok av søtningsstoffet for min del.

Jeg tenkte på de psykiske problemene. Koffein forverrer ihvertfall angstproblemer.

Skrevet

Noen kan reagere på den også, men de jeg viser til, har hele tida drukket kaffe uten at dette har ødelagt den forbedringen de kjente etter å ha sluttet med Pepsi Max.

Skrevet

Det er nok aspartam i den også. Jeg tror ikke det finnes noe annet søtningsstoff som er så effektivt som det kjemiske svineriet der.

"..............................................."

Skrevet

"Men tror du at folk bryr seg? Folk røyker jo, selv om det har vært bevist aldri så lenge at kreftfaren er overhengende."

Og aspartam er vel også potensiellt avhengighetsskapende? I tillegg til koffeinen i cola-brusene.

".............................................."

Skrevet

Flisa!!! Les, les, les.... :)

Jeg leser også de nederste avsnittene...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...