Gå til innhold

antivirus program ødelegger internett tilgang!

Anbefalte innlegg

Gjest internettrøbbel
Skrevet

Jeg skaffet nettopp Norton Internet Security, men det virker som den er blitt litt FOR sikker, pga jeg kommer ikke på nettet lenger. (dette er en annen maskin).

Noen som vet hva jeg kan gjøre, noe med instillingene??

Fikk ofte opp sånne meldinger nede i hjørnet om at jeg måtte enten tillate eller blokkere noe som prøvde å komme, kanskje jeg trykte feil på noe av det? Synes det er så vanskelig å vite hva jeg skal gjøre...

Skrevet

Det finnes sikkert en veiledning et eller annet sted i programmet, om hvordan du skal åpne for "vanlig" internettrafikk.

"................................................"

Skrevet

Ikke lurt med norton.

Jeg ble så lei av alt dette spetakkelet til slutt at jeg slettet hele greia.

Nå har jeg kaspersky og windows brannmur fungerer greit det.

Skrevet

Sikkert et "rootkit".

Leser om det om dagen. Finurlige saker.

Sees mest når du er infisert og ikke får internettilgang eller virus dukker opp som troll av eske uten at du har gjort noe, og uten at viruskontrollen kan finne noe.

Kjennetegnet er ofte at det er stille når du har slått av internettilgangen.

Rootkits må ha tilgang gjennom brannveggen for å åpne porter så de kan hente inn virus ra internett. Du har i tilfelle selv gitt tilgang uten å vite det.

Skrevet

Ikke lurt med norton.

Jeg ble så lei av alt dette spetakkelet til slutt at jeg slettet hele greia.

Nå har jeg kaspersky og windows brannmur fungerer greit det.

"Ikke lurt med norton."

Det blir jo litt feil å si, ihvertfall generellt. Norton har gode produkter, men de kan være litt knotete hvis man ikke kjenner de godt. Personlig synes jeg de har det med å forstyrre så mye annet at jeg unngår dem av den grunn.

"..........................................."

Skrevet

"Ikke lurt med norton."

Det blir jo litt feil å si, ihvertfall generellt. Norton har gode produkter, men de kan være litt knotete hvis man ikke kjenner de godt. Personlig synes jeg de har det med å forstyrre så mye annet at jeg unngår dem av den grunn.

Stort sett er det brannveggen som skaper problemer, og rootkits.

Norton finner ikke så mange rootkits. Det gjør ikke så mange andre virusprogrammer heller, men Kaspersky skal visst være en kløpper på det. Oppdateres hver time døgnet rundt.

Skrevet

Stort sett er det brannveggen som skaper problemer, og rootkits.

Norton finner ikke så mange rootkits. Det gjør ikke så mange andre virusprogrammer heller, men Kaspersky skal visst være en kløpper på det. Oppdateres hver time døgnet rundt.

"Stort sett er det brannveggen som skaper problemer"

Nei - det er folks manglende kunnskaper om hvordan de skal brukes som er problemet. En brannmur er forsvinnene enkelt mht. måten den fungerer, men å bestemme hva den skal fungere på og hvordan, er ikke like enkelt.

".............................................."

Skrevet

"Ikke lurt med norton."

Skulle kanskje skrevet "norton er ikke lurt for meg"

Jeg slettet det fordi det lagde mye krøll og jeg skjønte ikke alltid hva som sto i disse boksene som "poppet" opp.

Samtidig så fikk jeg virus som gjorde noe så frekt som å lage krøll på oppdateringsgreiene.

Etter å ha slettet norton å lagt inn nytt så fant det nye en del virus på maskinen.

Derfor liker jeg ikke norton og vil heller ikke anbefale det til venner.

Skrevet

"Stort sett er det brannveggen som skaper problemer"

Nei - det er folks manglende kunnskaper om hvordan de skal brukes som er problemet. En brannmur er forsvinnene enkelt mht. måten den fungerer, men å bestemme hva den skal fungere på og hvordan, er ikke like enkelt.

".............................................."

Stor sett skal moderne brannvegger spørre om det er OK å åpne en port når den aksesseres. Mange brannvegger gjør ikke det, og dermed får de fleste problemer med å sette opp et nettverk med deling av ressurser uten å ta ned hele brannvegen.

Så kan vi dikutere om brannvegger burde være pensum på skolene. Kanskje.

Skrevet

Jeg slettet det fordi det lagde mye krøll og jeg skjønte ikke alltid hva som sto i disse boksene som "poppet" opp.

Samtidig så fikk jeg virus som gjorde noe så frekt som å lage krøll på oppdateringsgreiene.

Etter å ha slettet norton å lagt inn nytt så fant det nye en del virus på maskinen.

Trist at Norton får skylda, når det er andre årsaker til problemet. Som regel er det ikke Nortons feil.

Skrevet

Stor sett skal moderne brannvegger spørre om det er OK å åpne en port når den aksesseres. Mange brannvegger gjør ikke det, og dermed får de fleste problemer med å sette opp et nettverk med deling av ressurser uten å ta ned hele brannvegen.

Så kan vi dikutere om brannvegger burde være pensum på skolene. Kanskje.

"Så kan vi dikutere om brannvegger burde være pensum på skolene. Kanskje."

Jeg tok datasikkerhet på høyskolen. Ikke engang der var brannmur-oppsett del av pensum :-)

Skrevet

"Skulle kanskje skrevet "norton er ikke lurt for meg"

Det er jo ofte det som er saken :-)

Enten er noe for avansert på et eller annet vis, eller så passer det ikke til hva man forventer/ønsker.

Jeg anbefaler heller ikke norton-produkter, og har ikke brukt de noe særlig siden i gamle dager. Det som fikk meg til å se rødt var at internet-security pakken jeg forsøkte å installere ikke lot deg velge hvilke produkter du ville installere; den installerte alle, og ødela dermed systemet fordi det allerede var installert et annet av-program.

"............................................"

Skrevet

Trist at Norton får skylda, når det er andre årsaker til problemet. Som regel er det ikke Nortons feil.

Selvfølgelig er det ikke min feil å neeei da du :)

(Det er nok kanskje jeg som ikke greide å behandle det riktig ja)

Skrevet

"Så kan vi dikutere om brannvegger burde være pensum på skolene. Kanskje."

Jeg tok datasikkerhet på høyskolen. Ikke engang der var brannmur-oppsett del av pensum :-)

Jeg veit ingen som kan noe om brannvegger, de bare later som. Jeg også bare later som.

Skrevet

Jeg veit ingen som kan noe om brannvegger, de bare later som. Jeg også bare later som.

I "gamle dager" var det ikke noen brannvegger for vanlige windows-stasjoner. Da brukte vi ip-chains og ip-tables i unix, konfigurert helt for hånd :-)

"........................................"

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke min feil å neeei da du :)

(Det er nok kanskje jeg som ikke greide å behandle det riktig ja)

En lignelse:

Jeg regner f eks veterinærer for å være heldige, de kan avlive pasienten hvis de ikke finner ut av ting, og ofte er det det beste.

I min bransje så reinstallerer vi. Det er ofte det mest effektive og enkleste. Men noen fikler i dagevis og må reinstallere allikevel.

Som det viktig å være forberedt på døden, så er det viktig å være forberedt på full kræsj, inbrudd og tyveri. Det kommer som lyn fra klar himmel det også.

Sikkerhetskopier er feigt, men uhyre nyttig når lynet har tatt alt annet.

Skrevet

En lignelse:

Jeg regner f eks veterinærer for å være heldige, de kan avlive pasienten hvis de ikke finner ut av ting, og ofte er det det beste.

I min bransje så reinstallerer vi. Det er ofte det mest effektive og enkleste. Men noen fikler i dagevis og må reinstallere allikevel.

Som det viktig å være forberedt på døden, så er det viktig å være forberedt på full kræsj, inbrudd og tyveri. Det kommer som lyn fra klar himmel det også.

Sikkerhetskopier er feigt, men uhyre nyttig når lynet har tatt alt annet.

Ja det er viktig med sikkerthetskopi.

Jeg har heldigvis bekjentskaper i en databedrift så jeg bare krever fjernhjelp hvis noe ikke går som jeg har tenkt det.

Skrevet

I "gamle dager" var det ikke noen brannvegger for vanlige windows-stasjoner. Da brukte vi ip-chains og ip-tables i unix, konfigurert helt for hånd :-)

"........................................"

*grøss*

UNIX lar jeg ligge. Jeg har ikke fått en eneste maskin opp med Linux, og nå har jeg prøvd et titall ganger med ulike maskiner og versjoer. Siste skolelinuxen punkterte som en sokk på 4 ulike moderne maskiner etterhvert, ikke tegn til intelligent liv, den ble avlivet, skrinlagt og behørig kremert. Jeg har hørt rykter at det lar seg gjøre, men _så_ god tid har jeg ikke.

Skrevet

Ja det er viktig med sikkerthetskopi.

Jeg har heldigvis bekjentskaper i en databedrift så jeg bare krever fjernhjelp hvis noe ikke går som jeg har tenkt det.

I praksis er ikke folk flinke med kopier i det hele tatt. Min bror må dras hardt etter øra, og han har _store_ verdier i data i form av mange årsverk.

"Jammen det har gått bra hittil!!!" smeller det fra kålhuet.

Skrevet

*grøss*

UNIX lar jeg ligge. Jeg har ikke fått en eneste maskin opp med Linux, og nå har jeg prøvd et titall ganger med ulike maskiner og versjoer. Siste skolelinuxen punkterte som en sokk på 4 ulike moderne maskiner etterhvert, ikke tegn til intelligent liv, den ble avlivet, skrinlagt og behørig kremert. Jeg har hørt rykter at det lar seg gjøre, men _så_ god tid har jeg ikke.

"UNIX lar jeg ligge. Jeg har ikke fått en eneste maskin opp med Linux, og nå har jeg prøvd et titall ganger med ulike maskiner og versjoer."

Det høres ganske utrolig ut, men jeg skal la være å kommentere dine tilsynelatende datakunnskaper...:-)

Nyere distribusjoner av Linux, som f.eks Mandrake, er like ved å være enklere å installere enn Windows :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...