Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne uka har jeg vært på psykiatrisk poliklinikk, og det er nå "offisielt" bekreftet at jeg har en depresjon i tillegg til panikkangst.

Av legen min har jeg fått cipramil, 20 mg mot panikkangst, og tolvon, 30 mg. mot søvnproblemer. Jeg trodde begge deler i tillegg var virksomme mot depresjon. Men sånn som jeg forstod psykiateren, har tolvon best effekt mot depresjon. Er dette feil?

Det er viktig for meg å få svar på dette, for jeg skal ikke tilbake til poliklinikken før i april/mai. I mellomtiden skal legen min stå for oppfølgingen, og forrige gang jeg var der, snakket han om nedtrapping. (Psykiateren mente jeg burde fortsette, og legen retter seg vel etter det.) Søvnproblemene er egentlig over, kanskje takket være tolvon(?), men hvis tolvon er viktige i behandlingen av depresjonen, har jeg ikke lyst til å trappe ned. Jeg merker fortsatt at jeg er deprimert, selv om det er blitt betraktelig bedre med medisiner.

Jeg lurer også på en annen ting: hvor høy dose bør jeg gå på? Jeg har gått på medisiner siden midten av januar, men merker fortsatt både depresjonen og panikkangsten. Siden jeg begynte å "registrere" har jeg hatt tilløp til panikk 2-3 ganger daglig. Betyr det at jeg bør øke dosen? Og har det i den forbindelse noe å si at jeg i det siste har vært under sterkt følelsesmessig press pga. sykehusopphold (det skremmer vettet av meg)?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Begge medisiner virker mot depresjon og forsterker hverandre.

Tolvon gir i tillegg bedre søvnkvalitet.

Cipramil virker i tillegg mot panikklidelse.

Doseringen av de to kan styres uavhengig av hverandre. Det er mulig at du bør gå opp på Cipramil dersom panikkanfallene ikke er under kontroll etter 8 uker. Ofte må dosen være minst 40 mg når en behandler panikk.

Deretter er det mulig du kan redusere på Tolvon, men ikke mer enn til 10 mg dersom søvnproblemene er over.

Du bør bruke Cipramil uten å trappe ned i minst et år mot panikklidelsen.

Skrevet

Begge medisiner virker mot depresjon og forsterker hverandre.

Tolvon gir i tillegg bedre søvnkvalitet.

Cipramil virker i tillegg mot panikklidelse.

Doseringen av de to kan styres uavhengig av hverandre. Det er mulig at du bør gå opp på Cipramil dersom panikkanfallene ikke er under kontroll etter 8 uker. Ofte må dosen være minst 40 mg når en behandler panikk.

Deretter er det mulig du kan redusere på Tolvon, men ikke mer enn til 10 mg dersom søvnproblemene er over.

Du bør bruke Cipramil uten å trappe ned i minst et år mot panikklidelsen.

Takk for at du svarte.

Bør jeg bruke cipramil i minst et år også når panikkangsten ble utløst av en undersøkelse på sykehuset? Jeg har, helt siden problemet ble utløst første gang, vært under sterkt press pga. stadig nye sykehusinnleggelser. Psykiateren mente at problemet kunne gli over av seg selv nå som presset er fjernet, men at jeg likevel burde fortsette med medisiner en stund, til april/mai, for så å trappe ned.

Er du uenig i at problemet kan gli over nå som den pressede situasjonen er opphørt, og at jeg uansett bør gå på medisiner i et år før jeg prøver å trappe ned?

Skrevet

Takk for at du svarte.

Bør jeg bruke cipramil i minst et år også når panikkangsten ble utløst av en undersøkelse på sykehuset? Jeg har, helt siden problemet ble utløst første gang, vært under sterkt press pga. stadig nye sykehusinnleggelser. Psykiateren mente at problemet kunne gli over av seg selv nå som presset er fjernet, men at jeg likevel burde fortsette med medisiner en stund, til april/mai, for så å trappe ned.

Er du uenig i at problemet kan gli over nå som den pressede situasjonen er opphørt, og at jeg uansett bør gå på medisiner i et år før jeg prøver å trappe ned?

Du skriver selv at du også har en depresjon. Da skal behandlingstiden _aldri_ være under 9 mnd.

Ja, jeg ville uansett behandlet en panikklidelse i minimum et år.

Skrevet

Du skriver selv at du også har en depresjon. Da skal behandlingstiden _aldri_ være under 9 mnd.

Ja, jeg ville uansett behandlet en panikklidelse i minimum et år.

Jeg har doblet cipramildosen i dag. Er så fryktelig irritert og føler jeg har fått "tilbakefall" mht til utblåsninger. Vet ikke om det er søvnkvaliteten eller depresjonen som gjør meg så bråsint. Føler cipramilen hjelper på depresjonen (jeg gleder meg over så mye nå), men altså drittsinne er på vei tilbake. Er det dumt av meg å øke dosen uten å kontakte legen? Har nettopp vært hos ham. Trappet ned tolvon pga ulvehungeren.

Pilleangsten min er nå borte.

Skrevet

Jeg har doblet cipramildosen i dag. Er så fryktelig irritert og føler jeg har fått "tilbakefall" mht til utblåsninger. Vet ikke om det er søvnkvaliteten eller depresjonen som gjør meg så bråsint. Føler cipramilen hjelper på depresjonen (jeg gleder meg over så mye nå), men altså drittsinne er på vei tilbake. Er det dumt av meg å øke dosen uten å kontakte legen? Har nettopp vært hos ham. Trappet ned tolvon pga ulvehungeren.

Pilleangsten min er nå borte.

Jeg synes at all endring av medikamentdose skal skje i forståelse med behandlende lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...