Gå til innhold

Ingen hjelp når man eier leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jeg kjenner sliter skikkelig nå. Hun er på atføring (tror jeg, har i alle fall ikke jobb) og når alle regninger er betalt, sitter hun igjen med ca. 1500kr i mnd. Det skal dekke mat og klær til henne og hennes 11 år gamle datter. Hun har prøvd å få hjelp fra sosialkontoret, men blir blankt avvist. Der får hun beskjed om at hun ikke får hjelp så lenge hun eier og ikke leier leilighet. Leiligheta har hun selvfølgelig lån på, men betaler kun renter der nå.

Kan det virkelig være riktig? Sosialkontoret er enig med henne i at det vil bli DYRERE å leie enn å eie, men likevel skal hun være nødt å slutte å spise for å gi dattra mat?

Faren betaler ikke biddrag lenger heller. Dette har hun sagt fra om til riktig instans i flere år nå, uten at det skjer noe.

Jeg er litt frustrert her, jeg bor langt unna, men hun vil heller sulte enn å gi meg kontonr. så jeg håper kanskje noen her kjenner til en regel eller to hun kan banke i bordet med på sosialkontoret...

Er veldig takknemmelig for synspunkter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer nok i Oslo i hvert fall. Eier man leilighet kan man ta opp lån på leiligheten. Men du får nok et bedre svar av andre her inne.

Skrevet

"Boutgifter er den største enkeltutgiften for mange husholdninger. Løpende utgifter til bolig, så som husleie, faste utgifter i borettslag, sameie og lignende er en del av livsoppholdet. ____Hjelp til betaling av renter på boliglån må som regel vurderes på samme måte____. Boligen bør være i god stand og ha en nøktern standard som er tilpasset husholdningens størrelse og sammensetning."

5.1.4.1 Kjerneområdet i livsoppholdsbegrepet

Rundskriv 1-34/2001

http://odin.dep.no/asd/norsk/publ/rundskriv/030031-250013/index-dok000-b-n-a.html

Skrevet

Dette med bidrag virker litt rart, syns jeg. Den som ikke bor sammen med barnet, er pliktig til å betale barnebidrag.

Om hun ikke har fått noe der, må hun snarest skrive et brev til trygdekontoret. Det er oftes det lureste, siden trygdekontoret da, blir nødt til å svare.Tar hun en telefon kan det ofte være tilfeldig hvem som svarer, og hva de svarer deg på.

Om ikke bidrag er betalt har hun i såfall store summer, hun skal ha etterbetalt.

Ellers tror jeg din venninde kan søke om bostøtte gjennom kommunen. Dette gjelder for de med lav inntekt.

Kanskje du kunne hjelpe henne å undersøke litt, siden du kjenner henne. Ta kontakt med din egen kommune, og hør hvilke rettigheter hun har. Det er ofte ikke så veldig stor forskjell fra kommune til kommune.

Håper det ordner seg!

Skrevet

Har hun undersøkt lån på leiligheten? Det er dyrere å leie, og leiligheter stiger fremdeles i verdi. Hun har krav på barnebidrag fra faren og hvis ikke han betaler (noe fedre ikke alltid gjør) er det vel noen andre instanser som tar over?

Skrevet

Jeg jobber på sosialkontor som saksbehandler/sosionom og kan kanskje svare.

Hva står i avslaget?

Avslag pga for høye boutgifter?

Avslag pga at hun eier bolig og har andre muligheter?

Andre muligheter skal prøves før det søkes sosialhjelp. Du skriver at hun bare betaler renter. Sånn sett har hun redusert sine utgifter.

Andre her nevner bostøtte. Det må hun søke snarest.

Ellers må alle aktuelle muligheter prøves..

Sosialtjenesten kan ikke over tid bidra til at hun har for høye boutgifter. Men om sosialtjenesten er enig i at det blir dyrere å leie enn å eie, så syns jeg det er rart om hun får avslag om begrunnelsen er høye boutgifter.

Om hun er på attføring så kan det være rimelig å la henne beholde leiligheten selv om hun ikke kan betjene lånet fordi det er sannsynlig at inntekten kan øke når attføringen er ferdig. Det hadde vært annerledes om hun nå bodde så dyrt at hun ikke kunne betjene sine utgifter samtidig som hun feks hadde fått innvilget uføretrygd som var for lav til at hun kunne klare det i fremtiden.

Det er vanlig at det blir gitt bidrag til renter og lån til avdrag. Dette fordi sosialhjelp ikke skal brukes til å øke formuen.

Syns hun skal be om en ny vurdering. Virker avslaget urimelig så er det kanskje det. Saksbehandlere både gjør feil og vurderer feil noen ganger!Om hun klager vil fylkesmannen/ombudet kunne omgjøre vedtaket om det er åpenbart urimelig eller om det er gjort saksbehandlingsfeil eller ved feil lovanvendelse.

Anbefaler at hun dokumenterer og forklarer så godt som mulig. Kan være en fordel om hun får snakke med saksbehandler eller sosialkonsulent på kontoret.

Det er spesielt ille om dårlig vurdering/saksbehandling fra sosialkontoret går ut over datteren på 11. Sosialtjenesten skal spesielt være oppmerksom på barnas situasjon.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...