Gå til innhold

Amerikanske sykehus og fengsler

Anbefalte innlegg

Bris1365380442
Skrevet

Er det virkelig sånn som man ser på amerikanske serier at sykehusene er helt åpne, som "sykehuslandskap"? At leger og pleier og pårørende løper rundt mellom sengene og alle går ut og inn av operasjonsrommene? Og finnes det vegger så er de av glass så alle kan se rett inn. Og ser man noe fra fengsler så er cellene åpne med bare gitter foran. Er det laget slik i disse seriene så seriene skal bli lettere å spille inn eller er det sånn i virkeligheten?

Bris1365380442
Skrevet

Tenker du på Akutten? ;-)

Ikke bare det, alt hvor noen blir langt inn på sykehus. Mottakelsen er som en stor, åpen hall!

Skrevet

Ikke bare det, alt hvor noen blir langt inn på sykehus. Mottakelsen er som en stor, åpen hall!

Ja, jeg har lagt merke til det, jeg også.

Men aner ikke om det er sånn i virkeligheten. hm..

Skrevet

Jeg har vært på et amerikansk sykehus i 1992 og det var ikke åpent som du skriver om.

Har også sett på "Life in the ER" på discovery og det er heller ikke åpent som det er i filmer og serier.

Hvorfor lurer du på det forresten?

Skrevet

skal sjekke på et forum og hvis jeg får et bra svar skal jeg legge et ut

Bris1365380442
Skrevet

Jeg har vært på et amerikansk sykehus i 1992 og det var ikke åpent som du skriver om.

Har også sett på "Life in the ER" på discovery og det er heller ikke åpent som det er i filmer og serier.

Hvorfor lurer du på det forresten?

Jeg lurer på det fordi jeg synes det ser så merkelig ut og så synes jeg ikke det passer med den amerikanske "mentaliteten" med saksøking i hytt og vær. Det må da være stor smittefare i en sånn hall? Og alle hører og ser alt?

Skrevet

USA er et stort kontinent og forskjellene er store. Fengsler har ikke de humanære forholdene som i Skandinavia i noen stat så vidt jeg vet. En amerikansk venn av meg har sittet i fengsel og beskrivelsene var grusomme. Han ble stengt inne på en selle unntatt en time om dagen hvor han fikk lufte seg i fengselsgården. Periodevis alene, men delvis også med en annen fange. Fengslene du beskriver kan kanskje forekomme, men er nok ikke de vanlige.

Leger og pårørende løper nok ikke ut og inn av operasjonsstuene mens operasjoner foregår;), uten at jeg har spesiell kunnskap om det. Jeg ser aldri på tv serier, hverken amerikanske eller andre, og jeg vet ikke helt hva du beskriver. Hvis du ser på amerikanske filmer så er ikke sykehusene slike.

Skrevet

Well, no, not really. (They are created on teevee to facilitate Director's and Producer's vision on how to view 'action'). Many E-R's are actually quite off-limits to the Family of those needing assistance, and nobody, but the Dr.'s and Nurses are allowed into the operating theatre. Emergency rooms *do* have flimsy curtains round the individual beds, but that's because space is a premium.

Jail cells, on the other hand really are, in fact, 3 walls and a barred electric closure door. But, then again, depends on the facility. The guards have to keep watch on their inmates to prevent such incursions as fights, hangings, that sort of thing. When I worked in the Missouri State Penn, it was quite an eye-opening event (I'm just glad it only lasted 3 months).

Jeff-

Skrevet

Jeg lurer på det fordi jeg synes det ser så merkelig ut og så synes jeg ikke det passer med den amerikanske "mentaliteten" med saksøking i hytt og vær. Det må da være stor smittefare i en sånn hall? Og alle hører og ser alt?

Den amerikanske "mentaliteten" med saksøking i hytt og vær. Den var hylende morsom, naiv skandinavisk;) Jeg har bodd i lange perioder i USA og synes det er langt vanskeligere å definere amerikansk mentalitet enn norsk, siden statene er mange og folkemengden enorm. Liker heller ikke å vedkjenne meg norsk mentalitet som min på alle områder.

Bris1365380442
Skrevet

Well, no, not really. (They are created on teevee to facilitate Director's and Producer's vision on how to view 'action'). Many E-R's are actually quite off-limits to the Family of those needing assistance, and nobody, but the Dr.'s and Nurses are allowed into the operating theatre. Emergency rooms *do* have flimsy curtains round the individual beds, but that's because space is a premium.

Jail cells, on the other hand really are, in fact, 3 walls and a barred electric closure door. But, then again, depends on the facility. The guards have to keep watch on their inmates to prevent such incursions as fights, hangings, that sort of thing. When I worked in the Missouri State Penn, it was quite an eye-opening event (I'm just glad it only lasted 3 months).

Jeff-

Jøss, takk skal du ha! Jeg stusset som sagt på det åpne landskapet, fikk det ikke helt til å stemme.

Bris1365380442
Skrevet

Den amerikanske "mentaliteten" med saksøking i hytt og vær. Den var hylende morsom, naiv skandinavisk;) Jeg har bodd i lange perioder i USA og synes det er langt vanskeligere å definere amerikansk mentalitet enn norsk, siden statene er mange og folkemengden enorm. Liker heller ikke å vedkjenne meg norsk mentalitet som min på alle områder.

Bare hyggelig, en god latter forlenger livet, vet du! Også hylende morsom, da! Blir helt stolt, jeg!!

Skrevet

Bare hyggelig, en god latter forlenger livet, vet du! Også hylende morsom, da! Blir helt stolt, jeg!!

Det var meningen;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...