Gå til innhold

Jeg er irritert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde blitt satt opp på jobb nyttårshelgen der hvor jeg jobber som ekstravakt. Det har stått der i noen uker at jeg skulle jobbe tidligvakt nyttårsaften og senvakt 1. nyttårsdag. Nå ser jeg helt tilfeldig i vaktboka at dette er strøket, og det uten å gi meg beskjed. Jeg har planlagt alt utefra dette, men som ikke fast ansatt som bare tar vakter ved behov har jeg ingen rett. Jeg vil ha disse vaktene grrrrrrrrrr. De er godt betalt.

laguna1365380434
Skrevet

Og jeg er satt opp på jobb på nyttårsaften dagen,og er like misfornøyd..;-P

Også uten åha blitt spurt,men det er faktisk ikke snakk om. Jeg kan ikke,og har sagt fra.

Skrevet

Er det arbeid som er avtalt allerede, så skal du vel ha betalt allikevel?

Skrevet

Er det arbeid som er avtalt allerede, så skal du vel ha betalt allikevel?

Som tilkallingsvikar har du ingen rettigheter der. Du kan miste vaktene dine på kort varsel uten å få betalt for noe av vakta. Men om Zuleika har mistet vaktene sine fordi noen andre ville ha dem, -da- er jo det helt på jordet. Jeg ville nok revurdert arbeidsforholdet om det var slik at andre fikk vaktene jeg var satt opp på. Men er det slik at det plutselig ble behov for en mindre på jobb, da er det gjerne ekstravikarene som må gå først.

Skrevet

Som tilkallingsvikar har du ingen rettigheter der. Du kan miste vaktene dine på kort varsel uten å få betalt for noe av vakta. Men om Zuleika har mistet vaktene sine fordi noen andre ville ha dem, -da- er jo det helt på jordet. Jeg ville nok revurdert arbeidsforholdet om det var slik at andre fikk vaktene jeg var satt opp på. Men er det slik at det plutselig ble behov for en mindre på jobb, da er det gjerne ekstravikarene som må gå først.

Nei ingen andre er satt opp på vaktene, men jeg tror ikke noe skjedde plutselig her. Tror at det er for mange sjefer som hersker her. Tre kokker, mye søl eller hvordan det er.

Skrevet

Dette hørtes ikke lovlig ut.

Siden jeg er ekstravakt så spørs det om det er ulovlig. Problemet er at jeg har planlagt hele nyttårshelgen med tanke på å jobbe.

Skrevet

Har du blitt spurt om å ta disse vaktene så skal du ha betalt for dem.

Skrevet

Har du blitt spurt om å ta disse vaktene så skal du ha betalt for dem.

Jeg har ikke blitt spurt, ble oppført i vaktboka for flere uker siden.

Skrevet

Jeg har ikke blitt spurt, ble oppført i vaktboka for flere uker siden.

Ok. da vet jeg ikke helt hva som blir rett eller galt her.

Skrevet

Siden jeg er ekstravakt så spørs det om det er ulovlig. Problemet er at jeg har planlagt hele nyttårshelgen med tanke på å jobbe.

Det er ikke lov. Jeg opplevde det samme som deg. Sto oppført til å ta en vakt en"rød dag". Ble så strøket vekk, fordi en av de fast ansatte ville ha denne vakta.

Men jeg skrev opp den dagen på timelista likevel, og ga samtidig avd spl beskjed om at sånt ikke er lov. Jeg skulle ha betalt for vaktene. Det fikk jeg også, men fikk ikke helligdagstillegget.

Du har altså krav på betalt for de vaktene som vanlige dager.

Skrevet

Det er ikke lov. Jeg opplevde det samme som deg. Sto oppført til å ta en vakt en"rød dag". Ble så strøket vekk, fordi en av de fast ansatte ville ha denne vakta.

Men jeg skrev opp den dagen på timelista likevel, og ga samtidig avd spl beskjed om at sånt ikke er lov. Jeg skulle ha betalt for vaktene. Det fikk jeg også, men fikk ikke helligdagstillegget.

Du har altså krav på betalt for de vaktene som vanlige dager.

Ok jeg har fått avklart at jeg sto oppført feil. Jeg sa at jeg gjerne ville jobbe, men han viste ikke behovet og ville ikke svare meg i dag. Jeg kommer til å bli sur hvis han setter inn andre på disse røde dagene.

Skrevet

Ok jeg har fått avklart at jeg sto oppført feil. Jeg sa at jeg gjerne ville jobbe, men han viste ikke behovet og ville ikke svare meg i dag. Jeg kommer til å bli sur hvis han setter inn andre på disse røde dagene.

Det er hvis han setter inn andre jeg mener det blir ulovlig fra arbeidsgiver.

Gjest Persille
Skrevet

Ok. da vet jeg ikke helt hva som blir rett eller galt her.

Tror man da skal ha betalt for det...

Om det er avtalt mer enn to uker i forveien er det å anse som en avtale.

Tror jeg da...

Skrevet

Tror man da skal ha betalt for det...

Om det er avtalt mer enn to uker i forveien er det å anse som en avtale.

Tror jeg da...

Det spørs kanskje om denne vaktboka bare gir en pekepinn på når det kan bli jobb å få eller om man kan ta det for god fisk når man er skrevet opp på vakter?

Gjest Persille
Skrevet

Det spørs kanskje om denne vaktboka bare gir en pekepinn på når det kan bli jobb å få eller om man kan ta det for god fisk når man er skrevet opp på vakter?

Ja - men hva er hensikten med en vaktbok om den ikke er "bestemmende".

"Vel, jeg så det sto der - men siden ingen sa noe mer kom jeg ikke, det var jo ikke sikkert det stemte."

men som sagt, vet ikke :)

Gjest nytt nick i dag
Skrevet

Arbeidsgiver kan gjøre endringer inntil 48 t før vakten tiltrer, før dette har du ikke krav på betaling.

Skjer derimot endringene etter 48 t regelen skal du ha betalt for vakten.

(Mener det er 48 t, hvis ikke er det like i nærheten i hvert fall.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...