Gå til innhold

Burde ikke de eldre/uføre selv bestemme hva som trengs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ja, jeg er enig med deg i at slike ting må opp på bordet. Men det er da vel ikke bare én som sier henne opp? - det må jo ha vært diskutert på noen måte. Det må være en GRUNN annet enn at hun stjal tid til å dusje denne damen - og journalen sier at damen HAR dusjet innenfor de 16 mnd denne Skogen påstår. Jeg tror det ligger mer i denne saken enn at en ung og uerfaren hjelper har dusjet en dame...

Selvfølgelig ligger det flere ting til grunn enn det som fremkommer i avisene. Ledelsen i kommunen kan selvfølgelig fremholde at hun viser manglende vilje til å la seg instruere av sine overordnede. Hadde hun fulgt instruks, hadde ikke saken om den omtalte kvinnen fått slik oppmerksomhet.

Nå sies det at Helsetilsynet har kritisert kommunen i den konkrete saken, og siden det skal noe til før Helsetilsynet kommer med kritikk, så antar jeg at hun med rette har påpekt kritikkverdige forhold.

Unge ansatte som har fått medhold i slike saker - tiltross for at deres overordnede offentlig har hevdet at de ikke har forutsetning for å uttale seg om saken - blir ikke nødvendigvis så enkle å ha med å gjøre for de overordnede i etterkant. Sannsynligvis er arbeidsklimaet blitt vanskelig, slik at man nå velger oppsigelse som løsning.

For noen få uker siden kjørte NRK saken om den kreftsyke kvinnen som ikke fikk tilsyn og stell i sitt hjem tiltross for at hun var svært svekket og med kort forventet levetid. Oslo kommune fremholdt at tilbudet hun fikk var forsvarlig, Jeg har ikke fått med meg hva som har skjedd i etterkant bortsett fra at det kun gikk timer før Helsetilsynet var på banen og fant grunn til å undersøke saken.

Folk flest ønsker ikke å kjenne disse sakene, det er for ubehagelig å forholde seg til at slik er situasjonen for mange i år 2005. Offentligheten lever i stor grad på illusjoner.

Skrevet

Jeg kjenenr en som sa opp jobben sin som sykepleier da han oppdaget slike ting - han ville ikke være illojal mot arbeidsgiveren ved å stå frem med saken.

Jeg var så forbannet på han! - jeg mente han da var ILLOJAL mot de han stelte! som kunne vært deg og meg. Arbeidsgiveren var kommunen.

Etter det ble han Ap-politiker - men har aldri hørt han har nevnt slike ting.

Stoler ikke på den mannen, han svikter.

Har du ikke hørt politikerne den siste uken da; "Kreftssyke skal ikke ha smerter" sier de ansvarlige. Tror de virkelig at slike honnørutsagn forandrer virkeligheten?

Skrevet

Dessuten var det jo en sak ang henne for et år siden også. Så det er ikke bare nå denne saken har kommet opp.

Var ikke det saken som Helsetilsynet har gitt kritikk til kommunen for da?

Skrevet

Det skjønner jeg veldig godt - Det burde vært opprettet flere frivillighetssentraler - slike har vi i våre kommune. Der kan folk skrive seg på lister over ting de vil ha hjelp til og ander igjen skriver seg på som hjelpere.

Det kan være alt mulig fra å bli kjørt til Svinesund og handle - til å få lagt vekk vinterveden eller få besøk.

Enkelte ting bør ikke skje i regi av frivillighetssentralen ,synes jeg. Hjelp til personlig hygiene og handling hører med til det, særlig når det er snakk om svekkede brukere.

Skrevet

Klart det er noe riv ruskende galt men å få det offentlige til å forstå det er en helt annen sak. Tror egentlig ingen skjønner det før de har følt det på kroppen. Det er ikke kult å bo i en møkkete, rotete leilighet, jeg er jammen glad jeg ikke er i den situasjonen lenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...