Gå til innhold

Det der med å spandere eller sette igjen drikke..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

34

• Dorthe

11

• flisa

10

• Glimtipper

10

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Jeg drikker sjelden mer enn to øl når jeg er ute, og har sjelden penger nok til å kjøpe øl til alle sammen samtidig. Vi har ikke for vane å kjøpe runder, men om det er en som er blakk er det alltid noen som spanderer, uten at det blir ført regnskap.

Det er jo kult..Den rundetingen er nok bare en vanesak,men jeg synes det er hyggelig og inkluderende å gjøre det sånn..Men det er selvsagt hyggelig og inkluderene å kjøpe en og en også, så lenge det blir sørget for at ingen sitter uten og at folk ikke sitter og gnir..:-)

Gniing og festing går dårlig sammen, synes jeg..:-)

laguna1365380434

Det er mye rart i Guds hage. Har invitert til fest med medbrakt, men ikke søren at man har tatt inn sitt før alle andres var drukket opp. Og så var det tur for ens eget, kun til seg selv...

Det skjønte jeg ikke..:-o

laguna1365380434

Spørsmålet var vel egentlig ment for å finne ut om man var erkenorsk på det punktet, der enhver sitter med sitt eget, eller at man deler på godene. Men her til lands er jo spørsmålet både vanskelig og irrelevant med de prisene vi har.

Næh, det er da ikke SÅ dyrt?

Jeg er luta blakk, men har jeg først penger tilå gå ut har jeg gjerne til et par ekstra pils også..:-)

laguna1365380434

Jeg tar aldri med meg restene hjem, men det er sjelden jeg spanderer en runde på hele gjengen. Hvis det er en bitteliten gjeng, så kanskje:-) I de kretsene jeg vanker er det vanlig å kjøpe til seg selv og til de som eventuelt ber om at man skal ta med noe til dem også.

Sikkert mest vane..:-) Jeg reagerer litt negativt om folk ikke spør om de skal ta med noe til meg om de først går i baren og vi sitter og prater..Men det skjer ganske sjelden..Jeg kjøper heller ikke GIGANT runder, bare så det er sagt..Men jeg kjøper aløltid runder om vi er sånn 2-3-4-5-ish hvertfall..Men over 8, da skulle vel noen hatt bursdag..;-)

laguna1365380434

Hvis jeg skal på vorspiel/fest, så tar jeg med nok drikke basert på hva jeg antakelig tyller i meg sjøl + litt ekstra. Det gjør de andre også. Ingen drasser med seg ting hjem - eller jo hvis det er mye som står igjen, sparer verten det til neste fest... Jeg har ikke for vane å spandere runder, nei. De som ikke har råd til å finansiere eget drikke, bør la drikkingen være. Det er da uhørt å forvente påspandering? Da bør man ha klarert det på forhånd, ala "jeg tar med til deg på denne festen, og du tar med ekstra på neste fest".

Men nå er det leeeenge siden sist fest, da. Var på fest for 14 mnd siden, før det var det fasktisk 3 mnd, og før det 2 år. Unger, vettu...

Har dog vært borti noen supersnyltere (særlig i yngre dager + en nabo), som aldri tar med seg nok drikke, og som alltid regner med å bli påspandert. Riktig irriterende uvaner.

Jeg forventer at folk spanderer på meg..:-o Jeg synes det er uhørt om folk ikke kan rive i 50 lapp på en pils til meg om vi sitter og skravler, jeg blir sur og synes vedkommende er gjerrig..Det verste er at ¨å er jeg bånn ærlig..Faen heller da..;-P

En annen ting er å konsekvent ikke bringe noe til bordet..Sånne kan en bli sure på i lengden.

Annonse

Kanskje det er det? ;-)

Men det var stort sett sånn der jeg kom fra ogs¨å, i min omgangskrets, og broren min og hans venner gjør det konsekvent slik, men de er jo amerikanere, og jeg tror det er enda mere uhørt å gjøre det annerledes der..;-)

Men jeg tar med drikke på vors, og forventer at folk har med drikke på mitt vors..Har jeg vors har jeg gjerne mere i tilfelle noen er blakke/har lite..Men har sjelden nok til alle et helt vorspiel..Men nachspiel ja..Da går man hjem til en eller annen som har et par vin/noen øl..Som du sier, dette sirkulerer, og jeg synes det er trivelig og inkluderene..Jeg synes det er nærmest uhørt å ikke se til at alle som har lyst på har..Det er uvennelig, rett og slett.

Jeg kan si mye rart om venninnene mine men jeg kan ikke huske en gang jeg har blitt sittende ute og ikke fått mer å drikke fordi jeg var blakk.

Jeg tar ikke med hjem hvis det er litt øl igjen, men hvis jeg har med to flasker vin og en er igjen, så tar jeg med den ene. Hvis jeg husker det ;-)

Men pleier egentlig bare ta med det jeg har tenkt å drikke.

Når vi går på byn, kjøper vi som regel til oss selv. Eller vi kjøper to øl annenhver gang omtrent hvis vi er to som går sammen. Men å kjøpe mange øl på en gang, som jeg vil si at "en runde" er, det har jeg aldri gjort. Har ikke opplevd at noen av de jeg har vært ute med har gjort det heller.

Pleier folk å kjøpe runder? Trodde det var i engelske tv-serier de gjorde det, hehe. ;-P

I England spanderer man runder, ja. Men der koster jo drinkene 40 kr og ølen 20, så da er det med ett litt lettere.

Hvis jeg skulle ha spandert en runde når jeg er ute med hele gjengen, så hadde det blitt ti drinker. Og det er til og med mer enn jeg drikker på en kveld,

Det er mulig det er jeg som er sær altså..Jeg synes bare at det er viktig å være oppmerksom på de man går ut med, være høflig og grei og se til at folk har noe godt i glasset..Og jeg vil at andre dskal være oppmerksom mot meg.. Og jeg tror ikke en taper noen mengde med spenn på det,akkurat..Og taper jeg litt får det bare være..

Jeg synes det er så krypent å gå i baren å kjøpe EN øl, om veninna mi også er tom liksom..;-)

Det erlitt som å ikke legge sigarettene på bordet, men derimot å smuge de ned i lomma igjen når du er ferdig..Jeg TAKLER ikke sånt.. Men det er mulig det er jeg som er den sære her altså.

Jeg blir også litt småkvalm av gjerrige mennesker. Det er muligens den "feilen" ved et menneske som gir meg _aller_ mest avsmak.

Rolig nå - det finnes jo mellomting :-)

Hvis jeg f.eks har 13 pils igjen på slutten av en fest, så er det mulig jeg tar de med meg, ja.

NÅr det gjelder å handle drikke til alle uten å spørre, så synes jeg det er en uting. Det er ikke alltid alle vil ha noe å drikke der og da, og alle drikker ikke det samme. Så det blir helt avhengig av hvem man er sammen med.

".........................................."

Gjest Flystripa

Sikkert mest vane..:-) Jeg reagerer litt negativt om folk ikke spør om de skal ta med noe til meg om de først går i baren og vi sitter og prater..Men det skjer ganske sjelden..Jeg kjøper heller ikke GIGANT runder, bare så det er sagt..Men jeg kjøper aløltid runder om vi er sånn 2-3-4-5-ish hvertfall..Men over 8, da skulle vel noen hatt bursdag..;-)

Hei, laguna, nå har jeg lest hele tråden. Folk med familier å forsørge, kan ikke bare rive i runder med shots/øl på vennegjengen. Vi må prioritere bleier og mat og klær. Vi har lån på hus, etc, månedlige faste utgifter.

Håper du leser dette med _litt_ humor, dah: På meg så virker denne omgangskretsen og tankemåten din som; stort sett single folk(forvokste tenåringer), leieboere som lever fra hånd til munn, og som går på opptil flere middagsbesøk i uka, når det røyner på lommeboka. Låne penger her, spandere der.

Er det ikke bedre å sponse seg selv?

laguna1365380434

Jeg kan si mye rart om venninnene mine men jeg kan ikke huske en gang jeg har blitt sittende ute og ikke fått mer å drikke fordi jeg var blakk.

Det HAR faktisk skjedd meg, men da har jeg blitt sur, og det har farget inntrykket mitt av angjeldende ever since..:-o

Til og med, jeg var ute med en fyr engang som ikke rev i flere øl påmeg når jeg var blakk..Satt der og kjøpte til seg selv..Du kan tro det ble noe på ham, liksom..:-o Det verste er at han var interessert lenge, og dreiv og lurte på hvorfor jeg ikke var noe budd på ham.. Ikke at jeg egentlig var det i utgangspunktet heller, men Fy faen, finnes det noe mere avtennende enn gjerrige menn? :-o

Jeg forventer at folk spanderer på meg..:-o Jeg synes det er uhørt om folk ikke kan rive i 50 lapp på en pils til meg om vi sitter og skravler, jeg blir sur og synes vedkommende er gjerrig..Det verste er at ¨å er jeg bånn ærlig..Faen heller da..;-P

En annen ting er å konsekvent ikke bringe noe til bordet..Sånne kan en bli sure på i lengden.

Men snakker du ikke om folk du har akkurat det forholdet til nå, og ikke generellt? Enkelte har jeg det også sånn med - min runde, din runde o.s.v. Og hvis den ene ikke har penger akkurat den dagen, så spanderer man. Og motsatt. Men det er ikke dermed sagt at man kan forvente at alle er slik overfor alle.

"............................................."

Annonse

Neida,sikkert ikke...:-) Jeg ser dessuten at jeg er i ekstrent mindretsall her og tar til etterretning at det sikkert er jeg som er sær.

:-)

Du er i hvert fall ikke alene om å tenke slik, laguna. Det kunne ikke ha falt meg inn å ta med meg drikke hjem igjen, ei heller å ikke spandere runder. Men er vi ti venner ute, så spanderer jeg ofte på de som sitter nærmest, eller de som har tomt glass akkurat da :)

Det er viktig for meg å være generøs. Jeg har ingen glede av pengene mine, om jeg ikke deler de med andre :)

Hei, laguna, nå har jeg lest hele tråden. Folk med familier å forsørge, kan ikke bare rive i runder med shots/øl på vennegjengen. Vi må prioritere bleier og mat og klær. Vi har lån på hus, etc, månedlige faste utgifter.

Håper du leser dette med _litt_ humor, dah: På meg så virker denne omgangskretsen og tankemåten din som; stort sett single folk(forvokste tenåringer), leieboere som lever fra hånd til munn, og som går på opptil flere middagsbesøk i uka, når det røyner på lommeboka. Låne penger her, spandere der.

"Hei, laguna, nå har jeg lest hele tråden. Folk med familier å forsørge, kan ikke bare rive i runder med shots/øl på vennegjengen."

Jeg tror ikke laguna sikter til snylting, med mindre man er blakk. Det er jo ganske vanlig at f.eks 5 stk. kjøper drikke til alle på tur. Det blir jo ikke noe dyrere/billigere enn om man kjøpte alt selv.

"..........................................."

Jeg har familie, men jeg spanderer. Og ikke er vi rike heller :)

Jeg vet ikke hvor lenge det er siden jeg dro på fest med medbrakt, og enda mindre hvor lenge det er siden jeg tok noe med meg hjem. Vanligvis så tar jeg noe med som jeg gir til vertene som siden spanderer, eller hvis jeg er på et utested så betaler jeg for meg. Jeg vet heller ikke om jeg noensinne har festet med en gjeng hvor man spanderer på alle. Ser ikke helt hensikten med det, men hvis vi er noen få venninner/venner er det praktisk å betale på omgang.

Jeg aner ikke om jeg er typisk et eller annet, men vennene mine er ikke typiske noe i hvert fall.

Gjest Mrs. Muscle

I min venneflokk tror jeg vi alle er blitt påvirket av e* som kommer fra en annen kultur, hvor spandering er noe selvsagt.

Foruten to som studerer, spanderer man på tur på hverandre. Men langt fra hver gang! Som regel forekommer spanderingen dersom man har vært på vorspeil sammen først.

laguna1365380434

Nope, det er kjedelig og firkanta..! Jammen seriøst, jeg SYNES det..Litt runde kanter, noen fikser nå, så fikser andre siden..

Jeg kan bare ikke med den derre tankegangen, at nå jeg har ordnet for MEG, da får alle andre ordne for SEG..BAH!!

Men en gjeng med forvokste tenåringer er vi sikkert..;-) Og hvis det å være moden og ikke en forvokst tenåring medfører at jeg må adoptere overnevnte holdninger, da lar jeg ting heller bli som de er..;-)

P:S Å ha en hyggelig holdning til sånne ting har ingenting med størrelse pålommebok, størrelse på familie, antall barn og antall forpliktelser å gjøre..Jeg kjenner mange som oppfyller overnevnte på høyst forskjellige måter uten at det er utslagsgivende på hvor romslige de er som mennesker.

Jeg kjenner rause småbarnsforeldre og gjerrige enslige med stor inntekt..Men selvfølgelig kjenner jeg FLEST livsglade bohemer, med andre ambisjoner enn hverken økonomisk trygghet eller fast tilværelse som nr 1 på ønskelista..Men at det er avgjørende? Nope! :-)

Ja,men det trenger jo ikke å være samme personen som river i hver gang da..;-)

Her går det litt påskift,selvom det selvsagt finnes de som spanderer mere og de som spanderer mindre.

Jeg synes det er hyggeligere enn at alle sitter og teller opp hver for seg..Og i ytterste konsekvens at noen må GÅ HJEM, når de egentlig vil være ute mere, fordi de mangler noen grunker..:-o Klart en kan sponse litt, sånt går seg til i lengden..Sånn ca..Dessuten er det ingen jeg kjenner som egentlig lider økonomisk overlast av å tape en femtikroning eller en hundrings..;-)

Problemet med oss småbarnsforeldre er kanskje at vi er for lite ute. Tar liksom noen år før vi er skuls da *ler*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...