Gå til innhold

Det der med å spandere eller sette igjen drikke..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

34

• Dorthe

11

• flisa

10

• Glimtipper

10

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Egentlig synes jeg runder er en uting - med mindre vi snakker øl- eller marguerita-pitchere (hvor du kjøper en mugge til hele bordet.)

Runder kan fort skape dårlig stemning også. (Noen drikker bare cola mens andre bøtter innpå med long-island. Noen sniker seg unna, bevisst eller ubevisst. Noen forsvinner tidlig etter et par gratisrunder. Så har du de som prøver å skyfle ansvaret over på andre: Nå er det din tur! Min tur nå igjen?!? Og hvis kvelden slutter før du rekker kjøre din runde, så sitter du med dårlig samvittighet - "nå tror alle sikkert at jeg prøvde å snike meg unna".)

Det er mulig det funker hvis man går ut ofte og med den samme gjengen hver gang, men sånn er det sjelden for meg hvertfall.

(Jeg har heller aldri opplevd at noen har blitt sure fordi andre bare har kjøpt til seg selv.)

Dessuten skaper det drikkepress: "Du er jo nesten halvferdig - klart du skal ha en til."

Nei - jeg synes det er koseligere å spandere en drink fordi jeg har lyst, og ikke fordi det forventes av meg.

Jam,men nå snakker du utelukkende om folk som ikke har rundekultur! ;-) Det er ikke sånn det skal være.

En SKAL kjøpe runde fordi en har lyst. Problemet er at folk ikke har lyst.

:-)

laguna1365380434

Jeg tåler ikke øl, så jeg har gjerne med en kartong vin eller en helflaske gin e.l. på fest. Og jeg drikker sjeldent opp en helflaske gin, så den tar jeg med hjem igjen, ja.

Hvis det er ufint, så sorry :-p

Neida,sikkert ikke...:-) Jeg ser dessuten at jeg er i ekstrent mindretsall her og tar til etterretning at det sikkert er jeg som er sær.

ok - jeg er nok litt sedat i så måte :)

Det er en vanlig skikk i England, og kanskje i USA?

Jeg har problemer med den (har engelske venner i Norge) fordi jeg ikke alltid har råd til å betale for seks-sju stykker og fordi jeg sjelden aller aldri orker å drikke mer enn to halvlitere sjøl.

Så jeg blir både blakk og overmett om jeg skal være med på sånne runder.

Jam,men nå snakker du utelukkende om folk som ikke har rundekultur! ;-) Det er ikke sånn det skal være.

Med norske priser på alkohol på restaurant er det nesten HINSIDES lyst det går på! :) Når matbudsjettet for én uke for en familie går fisføyka når mor er på byen - så sier det seg sjøl! hehe

Annonse

"En SKAL kjøpe runde fordi en har lyst. Problemet er at folk ikke har lyst."

;-)

Hvis jeg ble spandert på ville jeg gått å tenkt på dette til neste gang, og bekymret meg fælt for om jeg gjorde opp for meg osv... Livredd for å skylde folk noe, og utsetter aldri oppgjøret. Samtidig har jeg ikke råd til å kjøpe så mye øl ute, ikke har jeg noe interesse av å drikke mer en et par stk heller, så det der med å spandere en runde er ikke noe for meg

Gjest *sparkle*

Jeg tror det kommer helt ann på kulturen i gjengen. Jeg er ikke vant med dette, men har vært med et par ganger der det er noen utenfra som jeg ikkje kjenner så godt, spanderer for eksempel en shot med fisherman på hver. Da har vi kanskje vært 12 stykker og det blir fort veeeldig dyrt. Det er jo veldig koselig da, men samtidig synes jeg det er litt pinlig å ta imot. Føler liksom at du må ta en runde du også. Ikke for å være gjerrig altså, men jeg er ikke stinn i gryn.

Når jeg går på byen tar jeg meg som regel et par cider og lar det bli med det. Da slutter jeg å drikke litt tidlig også, og så slipper jeg å bli så kanon dårlig dagen der på....:)

Gjest *sparkle*

Hvis jeg ble spandert på ville jeg gått å tenkt på dette til neste gang, og bekymret meg fælt for om jeg gjorde opp for meg osv... Livredd for å skylde folk noe, og utsetter aldri oppgjøret. Samtidig har jeg ikke råd til å kjøpe så mye øl ute, ikke har jeg noe interesse av å drikke mer en et par stk heller, så det der med å spandere en runde er ikke noe for meg

Helt enig:)

Jeg drikker sjelden mer enn to øl når jeg er ute, og har sjelden penger nok til å kjøpe øl til alle sammen samtidig. Vi har ikke for vane å kjøpe runder, men om det er en som er blakk er det alltid noen som spanderer, uten at det blir ført regnskap.

Gjest typisk menneskelig?

Det er mye rart i Guds hage. Har invitert til fest med medbrakt, men ikke søren at man har tatt inn sitt før alle andres var drukket opp. Og så var det tur for ens eget, kun til seg selv...

Annonse

Spørsmålet var vel egentlig ment for å finne ut om man var erkenorsk på det punktet, der enhver sitter med sitt eget, eller at man deler på godene. Men her til lands er jo spørsmålet både vanskelig og irrelevant med de prisene vi har.

Jeg tar aldri med meg restene hjem, men det er sjelden jeg spanderer en runde på hele gjengen. Hvis det er en bitteliten gjeng, så kanskje:-) I de kretsene jeg vanker er det vanlig å kjøpe til seg selv og til de som eventuelt ber om at man skal ta med noe til dem også.

Gjest Flystripa

Hvis jeg skal på vorspiel/fest, så tar jeg med nok drikke basert på hva jeg antakelig tyller i meg sjøl + litt ekstra. Det gjør de andre også. Ingen drasser med seg ting hjem - eller jo hvis det er mye som står igjen, sparer verten det til neste fest... Jeg har ikke for vane å spandere runder, nei. De som ikke har råd til å finansiere eget drikke, bør la drikkingen være. Det er da uhørt å forvente påspandering? Da bør man ha klarert det på forhånd, ala "jeg tar med til deg på denne festen, og du tar med ekstra på neste fest".

Men nå er det leeeenge siden sist fest, da. Var på fest for 14 mnd siden, før det var det fasktisk 3 mnd, og før det 2 år. Unger, vettu...

Har dog vært borti noen supersnyltere (særlig i yngre dager + en nabo), som aldri tar med seg nok drikke, og som alltid regner med å bli påspandert. Riktig irriterende uvaner.

Neida,sikkert ikke...:-) Jeg ser dessuten at jeg er i ekstrent mindretsall her og tar til etterretning at det sikkert er jeg som er sær.

Jeg er vant med det samme som deg så kanskje det er et Løkkafenomen.

Jeg er ikke engang vant til at folk tar med seg drikke hvis vi skal vorse, da drikker de på meg, og drar vi på nachspill så drikker vi på vedkommende der.

Det går jo opp i opp til slutt da

laguna1365380434

Jeg er vant med det samme som deg så kanskje det er et Løkkafenomen.

Jeg er ikke engang vant til at folk tar med seg drikke hvis vi skal vorse, da drikker de på meg, og drar vi på nachspill så drikker vi på vedkommende der.

Det går jo opp i opp til slutt da

Kanskje det er det? ;-)

Men det var stort sett sånn der jeg kom fra ogs¨å, i min omgangskrets, og broren min og hans venner gjør det konsekvent slik, men de er jo amerikanere, og jeg tror det er enda mere uhørt å gjøre det annerledes der..;-)

Men jeg tar med drikke på vors, og forventer at folk har med drikke på mitt vors..Har jeg vors har jeg gjerne mere i tilfelle noen er blakke/har lite..Men har sjelden nok til alle et helt vorspiel..Men nachspiel ja..Da går man hjem til en eller annen som har et par vin/noen øl..Som du sier, dette sirkulerer, og jeg synes det er trivelig og inkluderene..Jeg synes det er nærmest uhørt å ikke se til at alle som har lyst på har..Det er uvennelig, rett og slett.

laguna1365380434

Jeg tror det kommer helt ann på kulturen i gjengen. Jeg er ikke vant med dette, men har vært med et par ganger der det er noen utenfra som jeg ikkje kjenner så godt, spanderer for eksempel en shot med fisherman på hver. Da har vi kanskje vært 12 stykker og det blir fort veeeldig dyrt. Det er jo veldig koselig da, men samtidig synes jeg det er litt pinlig å ta imot. Føler liksom at du må ta en runde du også. Ikke for å være gjerrig altså, men jeg er ikke stinn i gryn.

Når jeg går på byen tar jeg meg som regel et par cider og lar det bli med det. Da slutter jeg å drikke litt tidlig også, og så slipper jeg å bli så kanon dårlig dagen der på....:)

Er man 12 stykker,da stiller det seg annerledes..Jeg spanter runde på mitt bord, men hele barten, nope..;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...