Gå til innhold

Det der med å spandere eller sette igjen drikke..

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Du er i hvert fall ikke alene om å tenke slik, laguna. Det kunne ikke ha falt meg inn å ta med meg drikke hjem igjen, ei heller å ikke spandere runder. Men er vi ti venner ute, så spanderer jeg ofte på de som sitter nærmest, eller de som har tomt glass akkurat da :)

Det er viktig for meg å være generøs. Jeg har ingen glede av pengene mine, om jeg ikke deler de med andre :)

Vi er helt på linje her..Gjør det på nøyaktig samme måten,og gleder meg heller ikke over å ha en hundrelapp i lommeboka bare for å ha den..

:-)

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

34

• Dorthe

11

• flisa

10

• Glimtipper

10

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434
Skrevet

Problemet med oss småbarnsforeldre er kanskje at vi er for lite ute. Tar liksom noen år før vi er skuls da *ler*

Sant nok..;-)

Skrevet

Jeg har sagt litt om hva jeg mener lenger ned i tråden, men jeg er selvfølgelig helt enig med deg.

Når vi besøker samboers venner i England, så føler jeg meg ofte litt utenfor. Alle er gutter, de snakker fort og musikken er høy, pluss at de nok ikke helt vet hvordan de skal komme inn på et samtaleemne med meg. Men jeg føler meg alltid velkommen, for hver gang noen går til baren, så har de med seg en drink til meg :)

Gjest Flystripa
Skrevet

Jeg har familie, men jeg spanderer. Og ikke er vi rike heller :)

Jeg spanderer også, men ingen i vår vennegjeng har for vane å forvente påspandering pga av manglede grunker. Hvis man mangler penger, så går man ikke ut på fest, fordi det koster penger å feste! Dette virker på meg som en kultur der det ikke kan gå en helg uten uteturer på bar.

Jeg forstår ikke logikken i at det er sååå viktig å feste. men det er sikkert fordi jeg har andre ting å bruke tid og penger på ;o)

Gjest Flystripa
Skrevet

"Hei, laguna, nå har jeg lest hele tråden. Folk med familier å forsørge, kan ikke bare rive i runder med shots/øl på vennegjengen."

Jeg tror ikke laguna sikter til snylting, med mindre man er blakk. Det er jo ganske vanlig at f.eks 5 stk. kjøper drikke til alle på tur. Det blir jo ikke noe dyrere/billigere enn om man kjøpte alt selv.

"..........................................."

ja, 5 ja det er jo et antall det går an å forsvare. Men at hun i tillegg _forventer_ det - og blir SUR hvis hun ikke får nok drikke! Hallo?!

laguna1365380434
Skrevet

Men snakker du ikke om folk du har akkurat det forholdet til nå, og ikke generellt? Enkelte har jeg det også sånn med - min runde, din runde o.s.v. Og hvis den ene ikke har penger akkurat den dagen, så spanderer man. Og motsatt. Men det er ikke dermed sagt at man kan forvente at alle er slik overfor alle.

"............................................."

Nei,men sitter jeg på bar og har en hyggelig samtale med noen, synes jeg nok de er dritkjipe om de vil avslutte kvelden (Elller bare kjøpe til seg selv deretter!! :-o) om jeg ikke har flere kontanter der og da..

Jeg ville aldri gjort noe slikt i halvsøvne..;-)

Skrevet

Hvis jeg ble spandert på ville jeg gått å tenkt på dette til neste gang, og bekymret meg fælt for om jeg gjorde opp for meg osv... Livredd for å skylde folk noe, og utsetter aldri oppgjøret. Samtidig har jeg ikke råd til å kjøpe så mye øl ute, ikke har jeg noe interesse av å drikke mer en et par stk heller, så det der med å spandere en runde er ikke noe for meg

Du skulle ikke tilfeldigvis være meg? ;-)

Skrevet

Jeg har ikke sans for å føle meg presset til noe som helst. Liker ikke å bli spandert på og liker ikke å spandere. Jeg passer meg selv og andre passer sitt.

Mulig jeg er gjerrig. Men det er viktig for meg at det ikke går i min favør heller.

Ellers gjør jeg hva som helst for å stille opp for folk i nød eller en knipe! Selvsagt dersom det inkluderer å spandere en øl eller to.

Uavhengig av hva vi andre synes, det er en hyggelig egenskap å ha, å være rundhåndet med spandering. Men man må også ha forståelse for at dfet kan være mange grunner til at folk ikke ønsker å være med på disse rundene.

Skrevet

når jeg er ute med en venninne bytter man på å kjøpe drinker til hverandre. Men å kjøpe runder hvis vi er en fem seks stykker. Det har jeg rett og slett ikke råd til. Dessuten er det altid noen som ikke spanderer og da blir det fort urettferdig og irriterende.

I australia kostet alkohol adskillig mindre og det var dermed mer naturlig å spandere. Å nei er jeg på vorspiel tar jeg sjelden drikke som er til overs hjem igjen.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg blir også litt småkvalm av gjerrige mennesker. Det er muligens den "feilen" ved et menneske som gir meg _aller_ mest avsmak.

Samme her! :-)

Skrevet

Jeg spanderer også, men ingen i vår vennegjeng har for vane å forvente påspandering pga av manglede grunker. Hvis man mangler penger, så går man ikke ut på fest, fordi det koster penger å feste! Dette virker på meg som en kultur der det ikke kan gå en helg uten uteturer på bar.

Jeg forstår ikke logikken i at det er sååå viktig å feste. men det er sikkert fordi jeg har andre ting å bruke tid og penger på ;o)

Jeg er ute kanskje tre ganger i året. Men dette kan lett overføres til kafègåing, om man skal ut å spise, om man er på besøk, om en venn mangler penger til en muffin de har lyst på...

Jeg vil mye heller treffe folk og betale for de, enn å ikke se de i det hele tatt.

laguna1365380434
Skrevet

Rolig nå - det finnes jo mellomting :-)

Hvis jeg f.eks har 13 pils igjen på slutten av en fest, så er det mulig jeg tar de med meg, ja.

NÅr det gjelder å handle drikke til alle uten å spørre, så synes jeg det er en uting. Det er ikke alltid alle vil ha noe å drikke der og da, og alle drikker ikke det samme. Så det blir helt avhengig av hvem man er sammen med.

".........................................."

Man spør jo såklart..- hva folk vil ha..Og til BORDET..Ikke til hele baren..;-P Jeg er ikke millonær..

Tretten øl satt igjen etter gårsdagen gir annledning tilå feste videre med de samme folka dagwen etter..Jeg river i øllen..De henter en pizza..Eller noe lignende..;-)

Skrevet

Samme her! :-)

Vi ser på en leilighet på Løkka nå. Flytter vi dit, spanderer jeg en øl ;)

Gjest Flystripa
Skrevet

Nope, det er kjedelig og firkanta..! Jammen seriøst, jeg SYNES det..Litt runde kanter, noen fikser nå, så fikser andre siden..

Jeg kan bare ikke med den derre tankegangen, at nå jeg har ordnet for MEG, da får alle andre ordne for SEG..BAH!!

Men en gjeng med forvokste tenåringer er vi sikkert..;-) Og hvis det å være moden og ikke en forvokst tenåring medfører at jeg må adoptere overnevnte holdninger, da lar jeg ting heller bli som de er..;-)

P:S Å ha en hyggelig holdning til sånne ting har ingenting med størrelse pålommebok, størrelse på familie, antall barn og antall forpliktelser å gjøre..Jeg kjenner mange som oppfyller overnevnte på høyst forskjellige måter uten at det er utslagsgivende på hvor romslige de er som mennesker.

Jeg kjenner rause småbarnsforeldre og gjerrige enslige med stor inntekt..Men selvfølgelig kjenner jeg FLEST livsglade bohemer, med andre ambisjoner enn hverken økonomisk trygghet eller fast tilværelse som nr 1 på ønskelista..Men at det er avgjørende? Nope! :-)

For meg så er f.eks alkohol en luksusvare (det er jo vanvittig dyrt!) og for meg er det også litt unødvendig.

Det er sikkert derfor jeg tenker sånn. Jeg spanderer ikke en 500-lapp på at 4 andre som tyller innpå, skal få den gleden, nei. Skal de absolutt ha mere drikke, kan de jammen meg sørge for at de ordner drikken sin selv. Sikkert fordi det bestandig er gjengangere som forventer påspandering. Jeg har ikke flust av penger å bruke på sånt.

Men spandering generelt, der blir jeg sett på som en ganske spandabel person. Men det der med ALKOHOL, det irriterer meg.

laguna1365380434
Skrevet

Vi ser på en leilighet på Løkka nå. Flytter vi dit, spanderer jeg en øl ;)

Kult! Gleder meg! ;-) Og velkommen til Løkka, her er det trivelig! Langt oppe, langt nede eller midt på?

Skrevet

Sant nok..;-)

Forresten er jeg ikke gjerrig (må passe på å få med det også ;-)). Jeg har faktisk aldri tenkt over problemstillingen før, da det er uvanlig at vi i min vennekrets spanderer drikke på hverandre ute på bar. Fester vi derimot hjemme hos hverandre, setter vi vårt medbragte på bordet og folk tar det de vil ha. Jeg tar heller ikke med meg hjem det jeg evt ikke drikker opp.

Svigerfar pleier å kjøpe noen øl når han er her (et par-tre helger i året). Det som er igjen når han drar står vanligvis til neste gang han kommer.. Sist han var her hadde ølen gått ut på dato. Det betyr kanskje at vi drikker for lite hjemme hos oss ;-)

Gjest Flystripa
Skrevet

Jeg er ute kanskje tre ganger i året. Men dette kan lett overføres til kafègåing, om man skal ut å spise, om man er på besøk, om en venn mangler penger til en muffin de har lyst på...

Jeg vil mye heller treffe folk og betale for de, enn å ikke se de i det hele tatt.

Jeg har ingen venner som går på kafe uten å kunne forsvare en muffin.

Problemstillinga her var alkohol. Dyre varer. Ikke bare en 10-er, nei ;o)

Skrevet

Kult! Gleder meg! ;-) Og velkommen til Løkka, her er det trivelig! Langt oppe, langt nede eller midt på?

Jeg er litt usikker. Det er to leiligheter fyren leier ut. Men når jeg spurte om de egner seg for barn, så virket han litt usikker, før han sa ja... Så jeg må nesten titte litt selv :P

Men i dag skal vi å se på en leilighet på Veitvet. Beste østkant, altså ;) Får vi den, så flytter vi nok heller dit, siden det er gåavstand til jobben min :)

Skrevet

jeg går dessuten ut ofte og synes det kan være vanskelig om folk spanderer masse på meg fordi jeg vet at jeg ikke kan betale tilbake. Jeg har beregnet at så og så mye kan jeg bruke ute en kveld ,

Skrevet

Jeg synes det er ekkelt både å være tom for drikke og,ikke minst, å se på at andre er det..;-)

Morro uten fyll er falsk morro..;-)

Næsj, jeg har det supergøy også uten drikke innabords jeg. Såpass sikker er jeg da på meg selv :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...