Gå til innhold

Fartsbot! Spleise eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest Kristin Elisabeth
Skrevet

En gjeng på hyttetur. Bilen full av venner. Fartsbot, nesten 8000 kroner.

ca.110 kmt.

Synes du man burde spleise på boten eller la han som stiller med bilen betalt for alt sammen?

Det er bestandig noen som tjener på at andre har bil, men samtidig er det bare en som står for trykket på gasspedalen...eller?

Fortsetter under...

Gjest Flystripa
Skrevet

Hvis dere deler på driftsutgiftene, så kan du jo prøve deg på bensin/diesel + en del av bota - hehe.

Nå nei, det er nok den som kjører som må svare for det h*n har gjort. 7800 kr, det svir....

Skrevet

Fartsboten har ikke noe med passasjerene å gjøre. De bare satt på.

Skrevet

Fartsbota er sjåførens ansvar. Men selvsagt kan dere legge i litt stål hvis dere føler for det, for å være snille.

ponny1365380855
Skrevet

Det er den som sitter bak rattet sitt ansvar å følge fartsgrensa +++

kan ikke forvente at de andre skal spleise, men er de veldig greie, kunne de tilbudt seg å spleise litt... men ingen kan vel forvente det...

Annonse

Gjest hvorfor det ?
Skrevet

Nei hvorfor det, det er vel sjårøren som kjører ....

Skrevet

Man spleiser på drivstoffutgiftene. Boten kan den som tro på pedalen få stå for selv, det er fullt og helt hans eget ansvar at han holder fartsgrensen!

Mener

Skrevet

Hvis jeg sitter på med noen som kjører i forteste laget sier jeg alltid klart i fra - jeg er ikke med å betaler på noen fartsbot. Jeg mener det er førerens ansvar.

Skrevet

Interessant problemstilling, som vi har diskutert i venngjengen, uten at noen faktisk hadde fått bot. Vi kom fram til en konklusjon.

Ser at de fleste her mener at sjåføren må dekke dette selv. Og jeg forstår det. Men hvis situasjonen er slik da: Man bytter på å være sjåfør, alle kjører litt fort fordi man har dårlig tid. Da er det litt tilfeldig hvem som sitter bak rattet når bilen kjører inn i fartskontrollen.

Da kunne det være riktig å spleise på boten.

Men uten en felles forståelse av at det skal kjøres fort, bør ikke de andre føle seg forpliktet til å spleise.

Skrevet

Nei, med mindre noen i bilen oppfordret til kjøringen synes jeg ikke det er noe å dele på. Det er sjåførens ansvar.

Skrevet

Nei, med mindre noen i bilen oppfordret til kjøringen synes jeg ikke det er noe å dele på. Det er sjåførens ansvar.

Enig

Annonse

Skrevet

Sålenge ikke dere stresset føreren pga det var noe dere skulle rekke, så behøver dere ikke dele, synes jeg.

Ei venninne av meg parkerte idiot og fikk bot. Det ble foreslått at vi fire jentene skulle spleise. Teit, spør du meg. Men jeg ville ikke være 'vrang' og punga ut. Folk får lære seg å parkere! Hun tok en spansk en fordi hun ikke 'klarte' parkere der det var lovlig. Da synes jeg det var dumt at vi andre skulle spleise. Vi kjører tross alt hver vår gang. Alle som en.

Skrevet

Interessant problemstilling, som vi har diskutert i venngjengen, uten at noen faktisk hadde fått bot. Vi kom fram til en konklusjon.

Ser at de fleste her mener at sjåføren må dekke dette selv. Og jeg forstår det. Men hvis situasjonen er slik da: Man bytter på å være sjåfør, alle kjører litt fort fordi man har dårlig tid. Da er det litt tilfeldig hvem som sitter bak rattet når bilen kjører inn i fartskontrollen.

Da kunne det være riktig å spleise på boten.

Men uten en felles forståelse av at det skal kjøres fort, bør ikke de andre føle seg forpliktet til å spleise.

Hvis jeg hadde vært sjåfør, så ville jeg iallefall sagt klart ifra hvis passasjerene presset meg over fartsgrensen, at jeg kjørte fort på den betingelse at de delte boten med meg hvis jeg ble tatt. Men uten slik avtale, så er det alltid sjåførens ansvar.

Skrevet

Det kommer vel litt an på omstendighetene . Hvis alle satt og maste på at vedkommende skulle kjøre fortere, og sjåføren ble stresset så er det jo en sak, men i utgagspunktet er det jo sjåførens ansvar, og han burde ikke la seg presse til å kjøre fort hvis han ikke ville.

Skrevet

I utgangspunktet bør sjåføren betale, siden det er han som bestemmer farten.

Dog kan det diskuteres rent moralskt, hvis de som har sittet på har oppfordret bilføreren til å kjøre over fartsgrensen - selv om det ubestridt er hans ansvar ene og alene.

Og så bør de som sitter på betale alle bensinutgifter - siden han stiller med bilen og de kostnader det medfører.

Skrevet

Jeg henger meg på Goliats svar.

Det er bilførerens ansvar...men man bør kansje se litt på hvorfor det hendte...(om de andre også har "skyld" i det) og utfra det vurdere om de andre bør bidra litt.

Skrevet

Jeg fikk fartsbot da min mor, min datter og jeg kom fra syden. "Bare" 1500,-. Det var akkurat der en 110 vei gikk over i 90.

Ho betalte halvparten, men det var ikke noe jeg mente ho skulle gjøre. (Tror ho var veldig fornøyd med at ho slapp å kjøre)

Så jeg mener sjåføren har ansvaret. Men jeg hadde nok betalt litt om jeg hadde vært med. (Så sant jeg ikke hadde bemerket overfor han at han kjørte for fort. For da måtte han ta ansvaret helt selv.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...