¤aoha¤ Skrevet 18. desember 2005 Del Skrevet 18. desember 2005 Avogtil til føles det som om det er bare meg, som lever sammen med en økonomisk "tulling". Jeg synest han spiller for mye, og i morgen skal jeg sperre kortet. Gruer meg, fordi HAN ikke helt forstår han har ett problem. Det med at han liker å spille på nett er nå bare en liten del av problemet. Det handler vel rett og slett om å gidde å ordne opp i økonomien. At vi har vært sammen så lenge som vi har vært, er ett under..Og baby har vi også fått. Joda, det har vært bra i forholdet også. Det å leve i ett forhold der den økonomiske tryggheten innemellom har vært lik 0 har vært slitsom, og noe som hele tiden har vært vært som en "mørk skygge" i forholdet. Men etter vi fikk barn har jeg innsett at hodet må opp av sanden og JEG må orden opp for meg selv! Etter nyttår skal jeg oppsøke økonomiske rådgiver og få hjelp. Jeg håper jo da virkelig at det vil smitte over på han. Men pr i dag, er han ikke "intressert" i å oppsøke noe hjelp eller forsåvidt gjøre noe. Vel, det med økonomisk rot, plager han. Men da hjelper det jo å IKKE tenke på det, og da blir det jo ikke mye gjort. ;-) Det er trist fordi det kan være ensomt å skal ordne opp i dette alene. Nå er det min økonomi jeg skal ordne opp i da...Men det er jo litt dette med fremtiden..Om en del år, kjøpe bolig...det vil jo være JEG som kan gjøre det. Føles litt som en er singel i ett forhold...Jeg og samboer HAR kranglet mye om økonomi, og det å sette opp budsjett..bla,bla.. vel det er det jo JEG som må gjøre. Men vi har snakket om å ha delt økonomi da, og det kan bedre enn del for meg vertfall. Vel, er sikkert mange som HAR levd i forhold med økonomske tullinger og som har kommet seg UT og videre. Men nå er ikke planen å gå fra han. Uansett, om det ender med brudd en eller annen gang, så vil jeg ha en ryddig økonomi! Men kanskje det er andre som sitter med tilsvarende problemer? Leste ett sted det nett poker var et stort problem, så det må være flere enn meg der ute... Vet egentlig ikke helt hvorfor jeg har skrivet dette. Kanskje noen som HAR klart å rydde opp i en litt kronglete økonomi? Hvordan var veien frem til en klarte det? Vel, hjelper avogtil å få det ut... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210872-%C3%B8konomi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 I første omgang må han få hjelp til å innse at han har et problem, og det er vel lettere sagt enn gjort. Deretter bør begge lønningene gå inn på en konto som du - og kun du! - disponerer og han må få en viss sum med lommepenger hver mnd inn på en konto som han disponerer. Ellers spiller han jo lett bort sin del og du må betale alt. Det burde selvfølgelig ikke være nødvendig med slike tiltak overfor et voksent menneske, men for en del så er det dessverre tvingende nødvendig. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210872-%C3%B8konomi/#findComment-1535089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 19. desember 2005 Del Skrevet 19. desember 2005 Felles økonomi? Vil du ha det? Vel, da kan jeg gjette: Han spiller bort sin del_og_din del. La ikke mannen ha tilgang til kontoen din, iallefall! Økonomisk rådgiver høres lurt ut. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210872-%C3%B8konomi/#findComment-1535658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymiusøsen Skrevet 20. desember 2005 Del Skrevet 20. desember 2005 Da jeg ble sammen med kjæresten min, hadde han økonomiske problemer, men det holdt han skjult for meg. Vi hadde separat økonomi, og jeg merket forsåvidt ikke noe. Men så kom tiden hvor vi ble mer involvert og etterhvert hadde tenkt oss ut og kjøpe et sted å bo. Og det var jeg som skulle fikse alt det praktiske rundt det. Men da jeg kontaktet banken så fikk jeg vite at han hadde betalingsanmerkninger og hadde en del utestående som ikke var betalt. Jeg ble kjempeskuffet for at han hadde holdt dette skjult for meg, og vi tok en skikkelig oppvask. Det var jeg som måtte ta tak i det. For jeg tror at når noen har først fått disse problemene så orker de heller ikke ordne opp i de. Det er liksom "tabu" og de orker ikek å face problemene sine. Jeg vurderte først å gå fra ham. For dette syns jeg var et enormt tillitsbrudd. Han hadde holdt dette skjult veldig lenge, og han forlanger total åpenhet fra meg, så da forlanger jeg det tilbake. Men etter mye frem og tilbake tilgav jeg ham, men det var på de betingelsene at dette måtte ordnes opp i, og at jeg måtte ha kontrollen heretter. Så jeg sørget for å få betalt alt som var utestående, samt at ordnet sånn at vi kun har en felles konto, med Visa kort til kontoen begge to. Det er jeg som betaler alle regninger, og han bruker kun kortet til å kjøpe mat og annet nødvendig. Så han har rett og slett ikke noe styring selv på penger. Bruker han kortet på noe annet vil jeg se det med en gang. Men han vil ha det sånn, han er litt redd seg selv når det gjelder penger, så han har forstått problemet sitt og vil ha det slik. Så feks. når det er snakk om jul/bursdag osv., så blir vi enige om en max sum penger vi kan bruke på det. Dette gir ikke rom for noen positive overraskelser osv., men heller det enn at alt går over stokk og stein. I begynnelsen syns jeg det var helt pyton at jeg måtte være "barnevakt" overfor ham. Men nå har det gått flere år, og det fungerer helt fint. Jeg har forslått at han kan begynne å a kontroll selv også, men han vil rett og slett ikke. Så det går an, men det avhenger at han samarbeider... Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210872-%C3%B8konomi/#findComment-1537831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.